Opis
Uwarunkowania przepływów usług biznesowych na rynku wewnętrznym Unii Europejskiej
Autor: Joanna Stefaniak
Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego
Przedstawiona praca jest istotna merytorycznie zarówno od strony poznawczej, jak i praktycznej dla celów polityki gospodarczej. Porusza ważny, a jednocześnie wciąż mało zbadany temat trudności związanych z integracją rynku usług oraz efektywności działań podejmowanych w tym obszarze w odniesieniu do ważnej grupy usług, którą są usługi biznesowe.
Z recenzji dr hab. Joanny Wyszkowskiej-Kuny, prof. UŁ
Zaprezentowane w publikacji wyniki przeprowadzonych badań uzupełniają wiedzę o stopniu realizacji swobody świadczenia usług w Unii Europejskiej, regulacjach oraz o przepływach usług biznesowych, będących istotną częścią usług świadczonych na rynku wewnętrznym Unii.
Z recenzji prof. dr hab. Ewy Małuszyńskiej
Spis treści
Wprowadzenie . 7
Rozdział 1
Usługi biznesowe jako specyficzna kategoria usług . 16
1.1. Istota i definicja usług biznesowych. .16
1.2. Cechy usług biznesowych . . . . . 20
1.3. Systematyka i rodzaje usług biznesowych. . . . . . 24
1.4. Rozwój usług biznesowych na tle rozwoju sektora usług. . . 33
1.5. Usługi biznesowe w badaniach ekonomicznych. . .. 38
Rozdział 2
Specyfika i determinanty międzynarodowych przepływów usług biznesowych . 45
2.1. Specyfika międzynarodowych przepływów usług biznesowych . . 45
2.2. Typy międzynarodowych transakcji usługami biznesowymi. . . . . 47
2.3. Kategorie czynników determinujących międzynarodowe przepływy
usług biznesowych. . . . . . 50
2.4. Determinanty ogólne handlu międzynarodowego . . 53
2.5. Determinanty ogólne międzynarodowych przepływów usług. . . . 55
2.6. Determinanty specyficzne dla międzynarodowych
przepływów usług biznesowych. . . . . . 60
Rozdział 3
Integracja gospodarcza jako determinanta międzynarodowych przepływów
usług biznesowych . . . 72
3.1. Usługi w procesie integracji gospodarczej. . . . 72
3.2. Liberalizacja regulacji jako podstawowe narzędzie integracji gospodarczej . . 76
3.3. Integracja gospodarcza a międzynarodowe przepływy
usług biznesowych – ujęcie teoretyczne. . . . 83
3.4. Efekty handlowe integracji gospodarczej w obszarze usług biznesowych . . 90
Rozdział 4
Swoboda świadczenia usług w Unii Europejskiej w obszarze usług biznesowych. 94
4.1. Rynek wewnętrzny Unii Europejskiej . . . . 94
4.2. Ewolucja budowy rynku wewnętrznego
w obszarze usług biznesowych. . . . 97
4.3. Swoboda świadczenia usług na rynku wewnętrznym UE –
idea, zasady i ograniczenia traktatowe. . . 103
4.4. Regulacje dotyczące świadczenia usług biznesowych
na unijnym rynku wewnętrznym. . . .. 106
4.5. Funkcjonowanie swobody świadczenia usług
dla wybranych usług biznesowych . . . . 109
Rozdział 5
Przepływy usług biznesowych na rynku wewnętrznym Unii Europejskiej
w świetle badań własnych . 118
5.1. Cele badania oraz strategia badawcza . . . . . 118
5.2. Poziom restrykcyjności krajowych regulacji
państw członkowskich UE w usługach biznesowych. . . 122
5.3. Przepływy usług biznesowych oraz specjalizacja handlowa
państw członkowskich na rynku wewnętrznym UE. . 134
5.4. Ocena znaczenia czynników warunkujących przepływy
usług biznesowych na rynku wewnętrznym UE . . 152
5.5. Podsumowanie i wnioski z badań własnych. . . . . 176
Zakończenie . 184
Załączniki. 190
Załącznik 1. Metodologia wskaźników zastosowanych w badaniach własnych . . 190
Załącznik 2. Wskaźniki restrykcyjności. . 195
Załącznik 3. Wskaźniki specjalizacji handlowej RSCA i LFI . . 196
Literatura. 198
Akty prawne. 224
Spis rysunków . 227
Spis tabel . 229
Opinie
Na razie nie ma opinii o produkcie.