Opis
Ekonomika transportu morskiego i polityka żeglugowa
Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego
Autor: Jerzy Kujawa
Ekonomika transportu morskiego zajmuje się prawidłowościami ekonomicznymi zachodzącymi w toku produkcji i wymiany usług transportu morskiego, a polityka żeglugowa – sposobami i środkami takiego kształtowania warunków działalności morskiej żeglugi handlowej, aby osiągać cele zgodne z interesami państw prowadzących tę politykę. Oba te obszary wiedzy są objęte opracowanym przeze mnie programem (uszczuplonym w stosunku do wcześniejszego ze względu na konieczność dostosowania go do zmniejszonej liczby godzin) przedmiotu pod nazwą ekonomika transportu morskiego i polityka żeglugowa, wykładanego na specjalności międzynarodowy transport i handel morski, prowadzonej przez dawny Instytut, a obecnie Katedrę Transportu i Handlu Morskiego na Wydziale Ekonomicznym Uniwersytetu Gdańskiego. To objaśnia zarówno tytuł, jak i autorstwo tej książki, której celem jest przedstawienie w formie podręcznikowej, a więc w sposób uporządkowany i zarazem przystępny, najważniejszych zagadnień wykładanych w ramach tego przedmiotu.
SPIS TREŚCI
PRZEDMOWA . .. 9
CZĘŚĆ I. EKONOMIKA TRANSPORTU MORSKIEGO
1. PRODUKCJA USŁUG TRANSPORTU MORSKIEGO . 13
1.1. Pojęcie, cechy i mierniki produkcji us³ug transportu morskiego
i pracy statków . 13
1.2. Cykle pracy statków i produkcji usług transportu morskiego . 15
1.3. Czynniki określające wielkość produkcji i pracy przewozowej
w transporcie morskim . . 16
1.4. Funkcja produkcji usług transportu morskiego – wzór na zdolność
przewozową statku .. 22
2. KOSZTY PRODUKCJI USŁUG TRANSPORTU MORSKIEGO . . 27
2.1. Pojęcie kosztów i ich klasyfikacje . .27
2.2. Struktura kosztów w transporcie morskim i ich charakterystyka . . 29
2.3. Koszty międzynarodowe i narodowe oraz koszty krajowe i dewizowe
w transporcie morskim . . 38
2.3.1. Koszty międzynarodowe i narodowe statków morskich .. 38
2.3.2. Koszty krajowe i dewizowe statków morskich . . 40
2.4. Zmiany wielkości produkcji a zmiany kosztów w transporcie morskim . . . . 41
2.4.1. Koszty stałe i zmienne w transporcie morskim . . 43
2.4.2. Koszty jednostkowe (przeciętne) i koszty krańcowe produkcji
usług transportu morskiego . 48
2.5. Sposoby obniżania kosztów przeciętnych (jednostkowych) produkcji
usług w transporcie morskim. Efekty skali produkcji . . 53
2.6. Koszty multimodalnych lądowo-morskich serwisów kontenerowych .. 68
3. RYNEK FRACHTOWY I CENY US£UG TRANSPORTU MORSKIEGO . 72
3.1. Czynniki określające ceny za usługi transportu morskiego . .. 72
3.2. Pojęcie rynku frachtowego i jego klasyfikacje (segmenty) . .. . 78
3.2.1. Pojęcie i mechanizm rynku frachtowego . .. 78
3.2.2. Klasyfikacje rynków frachtowych .. 82
3.3. Ceny w żegludze nieregularnej i decyzje o zatrudnieniu statków . . 86
3.3.1. Mechanizm kształtowania się cen w żegludze nieregularnej . 86
3.3.2. Decyzje o zatrudnieniu statków . . 96
3.4. Ceny w żegludze liniowej (regularnej) . . . 104
3.4.1. Warunki konkurencji w żegludze liniowej . . 104
3.4.2. Ceny taryfowe w żegludze liniowej . . 09
3.4.3. Dodatki frachtowe i stawki all in .. 117
3.4.4. Pozataryfowe stawki frachtowe . . . 119
3.5. Dynamika rynku i wahania poziomu stawek frachtowych . . 122
4. EFEKTY EKONOMICZNE DZIAŁALNOŚCI ŻEGLUGOWEJ
W MIKRO- I MAKROSKALI .. 131
4.1. Wyniki finansowe przedsiębiorstw żeglugowych (wysoka zmienność
i niskie stopy zwrotu) . . 131
4.2. Koszty obsługi transportowej handlu światowego . 140
4.3. Żegluga morska a bilans płatniczy państwa 144
CZĘŚĆ II. POLITYKA ŻEGLUGOWA
5. POJĘCIE, DOKTRYNY I PRAKTYKA POLITYKI ŻEGLUGOWEJ . 153
5.1. Pojęcie i doktryny polityki żeglugowej . . 153
5.2. Praktyka polityki żeglugowej i jej wpływ na oświatowy
rynek frachtowy . . 159
5.3. Miêdzynarodowa polityka żeglugowa . . . 164
6. Wspólna polityka żeglugowa Unii Europejskiej . . 176
6.1. Geneza wspólnej polityki żeglugowej . . 176
6.2. Założenia wspólnej polityki żeglugowej Unii Europejskiej .. . 182
6.3. G³ówne cele i kierunki wspólnej polityki Unii Europejskiej
w odniesieniu do transportu morskiego . . 185
6.3.1. Polityka liberalizacji dostêpu do rynków transportu morskiego . . 185
6.3.2. Polityka konkurencji w transporcie morskim . . 187
6.3.3. Polityka bezpiecznych i czystych mórz 189
6.3.4. Polityka wspomagania konkurencyjności unijnej żeglugi.
Zakres i rodzaje pomocy publicznej dla armatorów .. 191
6.3.5. Program rozwoju żeglugi bliskiego zasięgu. . 193
6.3.6. Unijna polityka ochrony żeglugi przed bezprawnymi aktami . 196
6.4. Ocena wspólnej polityki UE w transporcie morskim . . 196
BIBLIOGRAFIA . .. . . 200
SPIS RYSUNKÓW . . . . 205
SPIS TABEL . . 206
Opinie
Na razie nie ma opinii o produkcie.