Opis
Zarządzanie zbiorowym transportem miejskim w warunkach polityki zrównoważonej mobilności
Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego
Autorzy: Krzysztof Grzelec, Katarzyna Hebel, Olgierd Wyszomirski
W polityce zrównoważonej mobilności miejskiej dąży się do ograniczenia udziału w strukturze podróży miejskich tych sposobów podróży, które niekorzystnie oddziałują na funkcjonowanie miast i obszarów podmiejskich, powiązanych organicznie z miastami. Jednocześnie wpływa się na wzrost udziału sposobów podróży korzystnych z punktu widzenia poprawnego funkcjonowania obszarów zurbanizowanych. Należy do nich zbiorowy transport miejski, zwłaszcza wykorzystujący proekologiczne środki przewozowe. Dla właściwej realizacji polityki zrównoważonej mobilności miejskiej duże znaczenie ma odpowiednie zarządzanie zbiorowym transportem miejskim.
Celem badawczym niniejszej monografii jest określenie uwarunkowań, zasad i kierunków zarządzania zbiorowym transportem miejskim w warunkach polityki zrównoważonej mobilności.
Spis treści
Wstęp. 7
1. Transport miejski w osiąganiu celów
polityki zrównoważonej mobilności . 11
1.1. Mobilność jako element zrównoważonego rozwoju . . 11
1.2. Cele i zasady polityki zrównoważonej mobilności miejskiej. . 14
1.3. Zasięg i zakres funkcjonowania transportu miejskiego
determinowany celami polityki zrównoważonej mobilności. .. 18
1.4. Sposoby podróży miejskich a zrównoważona mobilność. . . 22
2. Organizacja i konkurencja w zbiorowym transporcie miejskim
w warunkach polityki zrównoważonej mobilności . 38
2.1. Uwarunkowania efektywności organizacji i konkurencji
w zbiorowym transporcie miejskim. . . 38
2.2. Modelowe ujęcie organizacji i konkurencji
w zbiorowym transporcie miejskim . . . 42
2.3. Zbiorowy transport miejski regulowany i zderegulowany
w osiąganiu celów polityki zrównoważonej mobilności. . 48
2.4. Zarządy zbiorowego transportu miejskiego
w osiąganiu celów polityki zrównoważonej mobilności. . . . 54
3. Zbiorowy transport miejski w integracji mobilności . 62
3.1. Modelowe ujęcie integracji zbiorowego transportu miejskiego . . 62
3.2. Integracja usług zbiorowego transportu miejskiego . . . 67
3.3. Węzły przesiadkowe jako element integracji mobilności miejskiej . .74
3.4. Mobilność jako usługa służąca integracji mobilności miejskiej .. 81
4. Zarządzanie popytem w zbiorowym transporcie miejskim
w warunkach polityki zrównoważonej mobilności . 89
4.1. Cechy popytu w zbiorowym transporcie miejskim. .. 89
4.2. Badania wielkości i struktury popytu
na usługi zbiorowego transportu miejskiego . . . 97
4.3. Zachowania transportowe jako determinanta zarządzania
popytem w zbiorowym transporcie miejskim . . 102
4.4. Preferencje transportowe jako determinanta zarządzania
popytem w zbiorowym transporcie miejskim . . . 116
5. Zarządzanie podażą w zbiorowym transporcie miejskim
w warunkach polityki zrównoważonej mobilności. 124
5.1. Cechy podaży zbiorowego transportu miejskiego . . . 124
5.2. Tabor jako element podaży w zbiorowym transporcie miejskim. . 129
5.3. Elektryfikacja transportu autobusowego a osiąganie celów
polityki zrównoważonej mobilności miejskiej . . 135
5.4. Infrastruktura jako element podaży w zbiorowym transporcie miejskim. . . 142
5.5. Asset management jako kompleksowe
zarządzanie infrastrukturą w zbiorowym transporcie miejskim
w warunkach polityki zrównoważonej mobilności miejskiej. . . 149
6. Zarządzanie cenami i dystrybucją w zbiorowym transporcie miejskim
w warunkach polityki zrównoważonej mobilności . 156
6.1. Cele i zakres polityki cen w kształtowaniu
zrównoważonej mobilności miejskiej. . . . 156
6.2. Taryfy opłat w zbiorowym transporcie miejskim
w polityce zrównoważonej mobilności miejskiej. .. 164
6.3. Systemy biletowe i dystrybucja biletów
w kształtowaniu zrównoważonej mobilności miejskiej. . . 172
6.4. Bezpłatny zbiorowy transport miejski
jako narzędzie kształtowania zrównoważonej mobilności . 177
7. Zarządzanie marketingowe w zbiorowym transporcie miejskim
w warunkach polityki zrównoważonej mobilności . 184
7.1. Istota, przesłanki i uwarunkowania zarządzania marketingowego
w zbiorowym transporcie miejskim. . . 184
7.2. Strategie marketingowe w zbiorowym transporcie miejskim . . . 189
7.3. Marketingowe kształtowanie usługi
zbiorowego transportu miejskiego . 196
7.4. Promocja usług zbiorowego transportu miejskiego. . . 203
Podsumowanie. 211
Bibliografia. 217
Spis rysunków . 242
Spis tabel . 244
Opinie
Na razie nie ma opinii o produkcie.