Opis
Zakupy transgraniczne uwarunkowania rozwoju
Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego
Autor: Joanna Czerepko
Zakupy transgraniczne są złożonym zjawiskiem społeczno-ekonomicznym. Z jednej strony wymagają od turysty zakupowego większego zaangażowania: przekroczenia granicy z sąsiednim państwem, poświęcenia dodatkowego czasu na przejście procedur granicznych, poddania się kontroli, zapoznania z uwarunkowaniami formalno-prawniczymi i zaakceptowania ryzyk, które nie są tak silnie odczuwane podczas zakupów w miejscu zamieszkania. Z drugiej strony wykazują silne związki z rozrywką, przygodą, a także budzą większe emocje. Ich występowanie jest pozytywne dla przedsiębiorstw handlowych strony goszczącej, ponieważ kreują dodatkowy popyt. Jednak równocześnie „drenują” rynek lokalny i mogą wpłynąć na utratę pewnych funkcji przez obszary zamieszkane przez turystów zakupowych. W niniejszej monografii znajdą Państwo zarówno informacje dotyczące teorii zakupów transgranicznych, jak i przykłady studiów z całego świata nad tym zjawiskiem. Szczególna uwaga poświęcona jest granicom Polski, w tym z obwodem kaliningradzkim, którego mieszkańcy byli ankietowani na terenie trzech polskich miejscowości w 2017 r. w ramach autorskiego badania.
Spis treści
Wstęp . .. 7
Rozdział 1
Miejsce zakupów transgranicznych w nauce . .. 9
1.1. Trzy podejścia do zakupów transgranicznych . 9
1.2. Istota zakupów transgranicznych . 26
1.3. Zakupy transgraniczne w badaniach marketingowych . . 29
1.4. Rola badań klientów w zakupach transgranicznych . . 34
Rozdział 2
Uwarunkowania rozwoju zakupów transgranicznych . . . 37
2.1. Czynniki wpływające na klientów
dokonujących zakupów transgranicznych 37
2.2. Charakterystyka wybranych czynników rozwoju
zakupów transgranicznych . . 42
2.3. Opuszczanie lokalnego środowiska zakupowego
jako podstawa zakupów transgranicznych .. 48
2.4. Oddziaływanie zakupów transgranicznych
na lokalne środowisko handlowe . .. 50
2.5. Wpływ bazarów na kształtowanie się zakupów transgranicznych
na przykładzie Polski . .. 57
Rozdział 3
Uwarunkowania rozwoju zakupów transgranicznych na świecie . .. 61
3.1. Obszar przygraniczny
Stanów Zjednoczonych Ameryki Północnej i Kanady .. 61
3.2. Obszar przygraniczny
Stanów Zjednoczonych Ameryki Północnej i Meksyku . . 64
3.3. Obszary przygraniczne w Europie . . 69
3.4. Obszary przygraniczne w Azji 76
3.5. Główne czynniki determinujące zakupy transgraniczne
w poszczególnych obszarach geograficznych . . 80
Rozdział 4
Rozwój zakupów transgranicznych na granicach Rzeczypospolitej Polskiej . 83
4.1. Granica zachodnia Rzeczypospolitej Polskiej . . . 83
4.2. Granica południowa Rzeczypospolitej Polskiej . . 87
4.3. Granica wschodnia Rzeczypospolitej Polskiej
z wyłączeniem obwodu kaliningradzkiego . . 90
4.4. Granica Rzeczypospolitej Polskiej z Federacją Rosyjską 96
4.4.1. Charakterystyka pogranicza polsko-rosyjskiego .. 96
4.4.2. Profil klienta dokonującego zakupów transgranicznych .. 109
4.5. Główne czynniki determinujące zakupy transgraniczne w Polsce ..133
Wnioski końcowe . . . 137
Bibliografia . . . 143
Książki i artykuły 143
Akty prawne 157
Raporty i dane statystyczne . . 157
Źródła internetowe . 159
Spis rysunków . . 160
Spis tabel . . . . 162
Opinie
Na razie nie ma opinii o produkcie.