www.zak24.pl
INTERNETOWA KSIĘGARNIA NAUKOWO - AKADEMICKA

Metodologia badań w dydaktyce języków obcych

33,99  (w tym 5% VAT)

ISBN: 978-93-8206-499-5

Rok wydania 2022

Liczba stron 174

Format: A5

Opis

Metodologia badań w dydaktyce języków obcych

Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego

Autor: red. Ewa Andrzejewska Magdalena Wawrzyniak-Śliwska

 

Metodologia każdej z […] nauk – jak przypomina Zygmunt Hajduk –

powinna być częścią, fragmentem tej nauki” (2012: 74), stąd opracowanie

metodologii badań uznaje się za kwestię podstawową dla dyscypliny. Refleksja

metodologiczna towarzyszyła glottodydaktyce od jej początków. Franciszek

Grucza w przeglądowej pracy Polska myśl glottodydaktyczna 1945–1975 z roku

1979 dowodzi, że glottodydaktyka ma swój specyficzny przedmiot badań

i rozwija własne metody o określonej wartości poznawczej. Zamieszczone

w monografii artykuły pokazują kształtowanie się dyscypliny i rozwój właściwej jej metodologii. Kolejną znaczącą polską publikacją w tym obszarze była

praca Hanny Komorowskiej Metody badań empirycznych w glottodydaktyce

(1982), która przez długi czas pełniła funkcję podręcznika wykorzystywanego

przez magistrantów, autorów artykułów i prac na stopień naukowy. Najpełniejszą próbę charakterystyki współcześnie stosowanych metod i technik

badawczych przyniosła, najczęściej cytowana w odnośnej literaturze przedmiotu, monografia Weroniki Wilczyńskiej i Anny Michońskiej-Stadnik Metodologia badań w glottodydaktyce. Wprowadzenie (2010). Pojawiały się także

numery czasopism naukowych poświęcone tematyce metodologicznej, w tym

pięć tomów „Neofilologa”: Metody badań w językoznawstwie stosowanym

pod redakcją Mirosława Pawlaka (2009, nr 32), Badania glottodydaktyczne

w praktyce pod redakcją Katarzyny Karpińskiej-Szaj (2010, nr 35), Polskie

badania nad akwizycją języków pod redakcją Urszuli Paprockiej-Piotrowskiej

(2012, nr 39/1 i 39/2) oraz Metody badawcze w glottodydaktyce pod redakcją

Ewy Andrzejewskiej i Magdaleny Wawrzyniak-Śliwskiej (2020, nr 54/2).

Dynamiczny rozwój dyscypliny, zmieniająca się rzeczywistość, nowe wyzwania edukacyjne, np. związane z nauczaniem zdalnym, otwierają kolejne

pytania badawcze i problemy metodologiczne. Artykuły przedstawione

w tej publikacji są wynikiem konferencji zorganizowanej na Uniwersytecie Gdańskim w czerwcu 2019 roku i stanowią głos w tej ważnej dla glottodydaktyków dyskusji.

 

Spis Treści:

Wprowadzenie … 7

Hanna Komorowska

Paradygmat ilościowy i jakościowy. Ich wpływ na prace badawcze

i edukację . . 13

Mirosław Pawlak

Perspektywa makro i mikro w badaniach nad różnicami indywidualnymi

w nauce języka obcego . . 29

Wioletta A. Piegzik

Narzędzia pomiaru wiedzy implicytnej w języku obcym –

analiza krytyczna . .  . 45

Kamil Długosz

Możliwości zastosowania technik badawczych psycholingwistyki

eksperymentalnej w badaniach glottodydaktycznych: rodzaj gramatyczny

w interjęzyku ucznia … 61

Danuta Stanulewicz, Olga Aleksandrowska

Zastosowanie wywiadu / ankiety z pytaniami otwartymi do badania

motywacji użytkowników platformy Duolingo . . 77

Beata Karpińska-Musiał

Action research w glottodydaktyce – od zwrotu kognitywistycznego

po zwrot performatywny w badaniach nad kształceniem językowym . . . 97

Alina Dorota Jarząbek

Ewaluacja podręczników do nauczania języków obcych –

perspektywy badawcze . .  115

Ewa Andrzejewska

Metodologia badań historycznych w dydaktyce języków obcych …. 133

Magdalena Wawrzyniak-Śliwska

Teoria ugruntowana a badania glottodydaktyczne … 155

 

Opinie

Na razie nie ma opinii o produkcie.

Napisz pierwszą opinię o „Metodologia badań w dydaktyce języków obcych”

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Może spodoba się również…