www.zak24.pl
INTERNETOWA KSIĘGARNIA NAUKOWO - AKADEMICKA

Zobaczyć – rozpoznać – zrozumieć. Wizualizacja jako metoda upowszechniania wiedzy

38,00 

ISBN/ISSN: 978-83-7348-782-6

Wydanie: 1

Rok publikacji: 2019

Stron: 169

oprawa miękka

Opis

Zobaczyć – rozpoznać – zrozumieć. Wizualizacja jako metoda upowszechniania wiedzy

autorzy: Jankowska Katarzyna Łuczkiewicz AnetaMichałowska Marianna

Wydawnictwo Politechniki Gdańskiej

 

Opracowanie jest efektem zetknięcia dwóch perspektyw badawczych: nauk przyrodniczych (np. mikrobiologia, biotechnologia, inżynieria środowiska i zasobów naturalnych, oceanologia) z naukami humanistyczno-społecznymi (studia wizualne, geografia kulturowa, studia miejskie). Konieczność takiego zestawienia naukowych punktów widzenia i języków stanowi konsekwencję odmiennych doświadczeń zdobytych przez autorki podczas prowadzenia badań naukowych na Politechnice Gdańskiej i Uniwersytecie im. Adama Mickiewicza w Poznaniu w ramach kilkunastu projektów badawczych, poświęconych m.in. mikrobiologii, badaniom nad ekologią brzegu morskiego, badaniom polarnym (m.in. w Polskiej Stacji Polarnej Hornsund im. Stanisława Siedleckiego na Spitsbergenie), kulturze wizualnej czy praktyce artystycznej.

 

Książka „Zobaczyć – rozpoznać – zrozumieć. Wizualizacja jako metoda upowszechniania wiedzy” jest bardzo interesującym przedsięwzięciem pisarskim, wpisującym się we współczesny paradygmat transdyscyplinarny i standardy analityki kulturowej. Autorki, wychodząc od obserwacji, że we współczesnym świecie z różnych powodów, zarówno na etapie prowadzenia badań, jak i w celu prezentacji ich wyników, a także ich popularyzacji, coraz częściej sięgamy po formy wizualne, proponują prześledzenie różnych form wizualizacji wiedzy. W kolejnych rozdziałach książki autorki przechodzą przez różne przestrzenie praktyk poznawczych, w których wizualizacja wiedzy jest niezbędna bądź przynajmniej pożyteczna. Zajmują się wstępnie procesami percepcji i maszynami widzenia, a następnie omawiają formy wizualizacji danych naukowych, mapy i mapowanie, obrazowanie mikroświatów i zjawisk ulotnych, cyfrowe wizualizacje danych teoretycznych, czyli prezentowanie niewidzialnego, praktyki i zastosowania refotografii, wizualne narracje i – last but not least – artystyczne interpretacje nauki.

prof. dr hab. Ryszard W. Kluszczyński
Uniwersytet Łódzki

 

Ta (…) książka jest interesującym przykładem bardzo rzadkiego w Polsce interdyscyplinarnego podejścia do Nauki i Sztuki jako łącznych elementów cywilizacji. Opracowanie stanowi przegląd wybranych metod przedstawiania wiedzy naukowej – od posterów, przez fotografię naukową, mapy, infografiki, po filmy. Zagadnienia zostały omówione z punktu widzenia naukowca praktyka w zakresie nauk przyrodniczych oraz krytyka sztuki i kulturoznawcy. Książka zawiera dodatkowo dobry przegląd historyczny.

prof. dr hab. Jan Marcin Węsławski
Instytut Oceanologii PAN

 

Słowa kluczowe: wizualizowanie teorii naukowej, rozwijanie kompetencji wizualnej, narracja wizualna, wizualizacje cyfrowe, wizualne wyobrażenie wiedzy

 

Spis treści

Wstęp – o potrzebie rozwijania kompetencji wizualnej

Wprowadzenie – wizualne wyobrażenie wiedzy

1. Schematy i tabele – wizualizowanie teorii naukowej

2. Mapy – wyobrażenia przestrzeni geograficznej

3. Od mikro- do makrofotografii – obrazowanie mikroświatów

4. Uwidacznianie niewidzialnego – wizualizacje cyfrowe

5. Re-fotografia – powtórzenie przestrzeni w czasie

6. Film i montaż – obrazowanie zmian w czasie

7. Narracja wizualna – badacz jako podróżnik, korespondent i sprawozdawca

8. Sztuka – artystyczna interpretacja nauki

Zakończenie: wizualność nauki .

Bibliografia .

Abstract

 

Opinie

Na razie nie ma opinii o produkcie.

Napisz pierwszą opinię o “Zobaczyć – rozpoznać – zrozumieć. Wizualizacja jako metoda upowszechniania wiedzy”

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *