www.zak24.pl
INTERNETOWA KSIĘGARNIA NAUKOWO - AKADEMICKA

Diagnostyka eksploatacyjna okrętowych silników spalinowych – tłokowych i turbinowych

86,00  (w tym 5% VAT)

ISBN/ISSN: 978-83-7348-695-9

Wydanie: 1

Rok publikacji: 2017

Stron: 451

Opis

Diagnostyka eksploatacyjna okrętowych silników spalinowych – tłokowych i turbinowych. Wybrane zagadnienia

Wydawnictwo Politechniki Gdańskiej

Korczewski Zbigniew

 

 

Słowa kluczowe: diagnostyka techniczna, okrętowe silniki spalinowe, badania parametryczne i endoskopowe

 

Opis:

W monografii przedstawiono wybrane zagadnienia diagnostyki technicznej silników spalinowych dużej mocy, zarówno tłokowych, jak i turbinowych, ukierunkowane na eksploatację okrętowych (i nie tylko) systemów energetycznych, w których występują tego typu silniki. W początkowej części opracowania zaproponowano koncepcję systemowego ujęcia diagnostyki eksploatacyjnej silników okrętowych w aspekcie obowiązujących standardów światowych i europejskich, stanowiącą wstęp do dalszych, znacznie dogłębniejszych rozważań praktycznych dotyczących szeroko rozumianej technologii diagnozowania. Zademonstrowane w kolejnych rozdziałach metody i środki działania diagnostycznego – endoskopowe i parametryczne – obejmują te układy funkcjonalne rozpatrywanych silników, które bezpośrednio uczestniczą w realizacji podstawowego procesu roboczego, tj. przetwarzania energii chemicznej zawartej w paliwie zasilającym w energię mechaniczną na sposób pracy i ciepła. Szczególną uwagę poświęcono metodom modelowania matematycznego i symulacji numerycznej procesów oraz ich kluczowemu znaczeniu w poszukiwaniu relacji pomiędzy parametrami struktury konstrukcyjnej silnika a parametrami wyjściowymi procesu roboczego, definiowaniu symptomów diagnostycznych, a także efektywnemu projektowaniu systemów diagnozujących.

Publikacja została bogato zilustrowana wynikami badań diagnostycznych okrętowych silników spalinowych tłokowych i turbinowych, eksploatowanych w siłowniach statków transportowych i pozatransportowych, z uwzględnieniem również okrętów wojennych. Znakomita większość prezentowanych wyników i ich interpretacja to rezultat własnych badań i analiz autora, które stanowią cenne źródło informacji diagnostycznych przydatnych nie tylko w fazie eksploatacji silników okrętowych, ale także na etapie ich projektowania. W tym kontekście niniejsza monografia wychodzi naprzeciw oczekiwaniom środowiska specjalistów zajmujących się problematyką identyfikacji stanu technicznego silników spalinowych, a zwłaszcza inżynierów okrętowych i pracowników służb inżynieryjnotechnicznych zajmujących się eksploatacją statków morskich oraz pracowników stoczni i biur projektowych. Książka może być też przydatna akademickim pracownikom naukowym i dydaktycznym, w szczególności wydziałów okrętowych i mechanicznych, a także studentom kierunków oceanotechnika, energetyka i transport przy realizacji prac naukowobadawczych, jak również wykładów z zakresu budowy i eksploatacji siłowni okrętowych, silników spalinowych tłokowych i turbinowych oraz ich diagnostyki, niezawodności i bezpieczeństwa działania.

 

 

SPIS TREŚCI

OD AUTORA

WYKAZ WAŻNIEJSZYCH OZNACZEŃ

 

  1. MIEJSCE DIAGNOSTYKI TECHNICZNEJ W EKSPLOATACJI SILNIKÓW OKRĘTOWYCH

 

1.1. Istota diagnostyki technicznej .

 

1.2. Dogłębność diagnozy

1.3. Strategie eksploatacji silników okrętowych

 

1.4. Selekcja parametrów diagnostycznych

 

1.5. Podsumowanie

  1. DIAGNOSTYKA ENDOSKOPOWA

 

2.1. Rys historyczny endoskopii

 

2.2. Technologia przetwarzania obrazu endoskopowego

 

2.2.1. Metoda „stereo”

 

2.2.2. Metoda „cienia”

 

2.2.3. Metoda laserowa

 

2.2.4. Metoda przesunięcia fazowego

 

2.2.5. Metoda „RGB”

 

2.3. Podsumowanie

 

  1. ENDOSKOPIA SILNIKÓW TŁOKOWYCH

 

3.1. Ogólna charakterystyka uszkodzeń silników okrętowych

 

3.1.1. Zagadnienie identyfikacji stanów niezdatności eksploatacyjnej

 

3.1.2. Destrukcyjne skutki długotrwałego postoju i pracy na minimalnych obciążeniach

 

3.1.3. Problem zużycia silników zasilanych biopaliwami

 

3.2. Endoskopowe systemy diagnozujące

 

3.3. Metodyka badań endoskopowych

 

3.4. Uszkodzenia tulei cylindrowych

 

3.4.1. Mechanizm powstawania uszkodzeń tulei cylindrowych

 

3.4.2. Badanie endoskopowe tulei cylindrowych

 

3.4.3. Endoskopowy obraz uszkodzeń tulei cylindrowych

 

3.5. Uszkodzenia tłoków

 

3.5.1. Fizyka uszkodzeń eksploatacyjnych tłoków

 

3.5.2. Identyfikacja uszkodzeń tłoków metodą endoskopową

 

3.6. Uszkodzenia zaworów cylindrowych

 

3.6.1. Podstawy teoretyczne procesu zużywania się prowadnic i trzonków zaworowych

 

3.6.2. Badanie endoskopowe zaworów cylindrowych

 

3.6.3. Endoskopowy obraz uszkodzeń zaworów cylindrowych

  1. Uszkodzenia układu turbodoładowania

 

3.7.1. Stany niezdatności eksploatacyjnej turbosprężarki

 

3.7.2. Wpływ stanu technicznego kanałów przepływowych układu turbodoładowania na

 

funkcjonowanie silnika

3.7.3. Badanie endoskopowe układu turbodoładowania

 

3.7.4. Endoskopowy obraz uszkodzeń układu turbodoładowania

 

3.8. Podsumowanie

 

  1. ENDOSKOPIA SILNIKÓW TURBINOWYCH

 

4.1. Część przepływowa silnika i jej rozwiązania konstrukcyjne

 

4.2. Źródła zanieczyszczeń i uszkodzeń części przepływowej

 

4.2.1. Mechanizm powstawania zanieczyszczeń

 

4.2.2. Zużycie korozyjno-erozyjne

 

4.2.3. Wpływ warstwy osadu na parametry pracy sprężarek i turbin

 

4.2.4. Zmęczenie niskocyklowe

 

4.3. Badanie endoskopowe części przepływowej

 

4.4. Endoskopowy obraz uszkodzeń części przepływowej

 

4.5. Podsumowanie

 

  1. DIAGNOSTYKA CIEPLNO-PRZEPŁYWOWA OKRĘTOWYCH TURBINOWYCH SILNIKÓW SPALINOWYCH

 

5.1. Bilans energetyczny silnika okrętowego

 

5.2. Charakterystyka energetyczna części przepływowej

 

5.3. Model symulacyjny układu sprężarkowego silnika turbinowego do celów diagnostyki

 

technicznej

 

5.4. Podsumowanie

 

  1. DIAGNOSTYKA PRZESTRZENI ROBOCZYCH OKRĘTOWYCH TŁOKOWYCH SILNIKÓW SPALINOWYCH

 

6.1. Bilans energetyczny przestrzeni roboczych silnika okrętowego z turbodoładowaniem

 

6.2. Indykowanie cylindrów

 

6.3. Ekspertowy model diagnostyczny

 

6.4. Diagnozowanie silnika o ograniczonej podatności kontrolnej

 

6.5. Podsumowanie

 

  1. INFORMACYJNOŚĆ DIAGNOSTYCZNA TEMPERATURY SPALIN SILNIKA OKRĘTOWEGO

 

7.1. Pomiary temperatury spalin w badaniach diagnostycznych silników turbinowych

 

7.1.1. Temperatura strumienia spalin – podstawy teoretyczne

 

7.1.2. Technologia pomiaru temperatury strumienia spalin

 

7.1.3. Tolerancje eksploatacyjne i diagnostyczne

 

7.2. Pomiary temperatury spalin w badaniach diagnostycznych silników tłokowych

 

7.2.1. Termodynamika przepływu spalin wylotowych

 

7.2.2. Technologia pomiaru temperatury spalin

 

7.2.3. Wnioskowanie diagnostyczne

 

7.2.4. Pomiary szybkozmiennej temperatury spalin

 

7.2.5. Ocena własności dynamicznych termopary

 

7.3. Podsumowanie

 

ZAKOŃCZENIE

 

POSTSCRIPTUM

 

LITERATURA

 

STRESZCZENIA

 

 

Opinie

Na razie nie ma opinii o produkcie.

Napisz pierwszą opinię o „Diagnostyka eksploatacyjna okrętowych silników spalinowych – tłokowych i turbinowych”

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *