Opis
Wybrane zagadnienia jakości kształcenia na statkach szkoleniowych Uniwersytetu Morskiego w Gdyni
autorzy: Katarzyna Muszyńska, Piotr Przybyłowski
Wydawnictwo Uniwersytet Morski w Gdyni
Monografia dotyczy problematyki jakości usługi kształcenia na statkach „Dar Młodzieży” i „Horyzont II”.
W części opisowej przedstawiono teoretyczne aspekty jakości, scharakteryzowano statki szkoleniowe, omówiono i opisano praktyki morskie realizowane na UMG, a także zaprezentowano proces ich organizacji. Następnie zidentyfikowano czynniki wpływające na organizację i jakość praktyk morskich na statkach szkoleniowych UMG.
W części badawczej przedstawiono cel, hipotezy badawcze i organizację badań oraz ich metodykę i przesłanki. W formie graficznej i opisowej zaprezentowano wyniki badań przeprowadzonych za pomocą metody Servqual. Badania ankietowe zrealizowano na próbie 773 studentów i uczniów odbywających praktyki na statkach „Dar Młodzieży” i „Horyzont II”. Badania obejmowały pomiar poziomu oczekiwanej i otrzymanej jakości usługi szkoleniowej, jak również określenie stopnia ważkości czynników determinujących jakość kształcenia na statkach szkoleniowych z punktu widzenia praktykantów. Wyniki badań określiły obszary wymagające doskonalenia jakości praktyk morskich realizowanych na statkach UMG.
W dalszej kolejności dokonano analizy działań, jakie podejmuje Uczelnia na rzecz kształtowania jakości w kontekście zidentyfikowanych wcześniej determinant. Dodatkowo przeprowadzono analizę SWOT praktyk morskich i zaproponowano kierunki doskonalenia jakości praktyk morskich.
Na podstawie wykonanych badań zweryfikowano hipotezy badawcze, a także zaproponowano model graficzny, który może być przydatnym narzędziem kompleksowego systemu zarządzania jakością szkoleń praktykantów na statkach UMG.
SPIS TREŚCI
Wykaz używanych skrótów i symboli………5
Wstęp ……..7
1. TEORETYCZNE ASPEKTY JAKOŚCI……..13
1.1. Pojęcie i istota jakości …..13
1.2. Jakość usług ……..27
1.3. Zarządzanie jakością…….37
1.4. Znormalizowane systemy zarządzania jakością ……40
1.5. Problematyka jakości usług w szkolnictwie wyższym…….46
1.6. Charakterystyka wybranych metod badania jakości usług…..51
2. PRAKTYKI MORSKIE NA STATKACH UNIWERSYTETU MORSKIEGO W GDYNI JAKO
ELEMENT USŁUGI KSZTAŁCENIA……..64
2.1. Praktyki morskie w modelu kształcenia studentów…..64
2.2. Charakterystyka praktyk morskich i statków UMG ……68
2.3. Zasady i treści praktyk morskich realizowanych na statkach „Dar Młodzieży”
i „Horyzont II”…..81
2.4. Organizacja praktyk morskich ……87
2.5. Identyfikacja czynników warunkujących organizację praktyk morskich…92
2.6. Działania Uczelni na rzecz kształtowania jakości praktyk morskich… 115
2.7. Przesłanki do metodyki podjętych badań i ich organizacja… 120
3. OCENA JAKOŚCI PRAKTYK MORSKICH REALIZOWANYCH NA UNIWERSYTECIE
MORSKIM W GDYNI…….129
3.1. Metodyka badań zastosowana w pracy……. 129
3.2. Charakterystyka grupy badawczej……..138
3.3. Statystyki opisowe……141
3.4. Porównanie wag wymiarów jakości ….155
3.5. Zastosowanie metody Servqual do oceny i analizy jakości praktyk morskich… 161
4. PERSPEKTYWY I KIERUNKI DOSKONALENIA JAKOŚCI PRAKTYK MORSKICH
NA PODSTAWIE WYNIKÓW PRZEPROWADZONYCH BADAŃ …. 173
4.1. Analiza SWOT praktyk morskich ……173
4.2. Doskonalenie jakości usług szkoleniowych …… 176
4.3. Graficzny model czynników wpływających na doskonalenie jakości praktyk
morskich na UMG ……..184
4 K. Muszyńska, P. Przybyłowski, Wybrane zagadnienia jakości kształcenia…
WNIOSKI ………188
PODSUMOWANIE…….190
ZAŁĄCZNIKI……..192
SPIS TABEL ……….202
SPIS RYSUNKÓW ………203
SPIS ZAŁĄCZNIKÓW…….205
BIBLIOGRAFIA………206
STRESZCZENIE PRACY W JĘZYKU POLSKIM …….. 215
STRESZCZENIE PRACY W JĘZYKU ANGIELSKIM ……..216
Opinie
Na razie nie ma opinii o produkcie.