Opis
Design Management. Uwarunkowania i efekty wdrożenia w przedsiębiorstwie
Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego
Autor: Anna Dziadkiewicz
Design management staje się pożądanym tematem wielu szkoleń i kursów. Występuje w stałym programie studiów najlepszych uczelni biznesu na świecie. W związku z tym można zatem postulować, że w warunkach gospodarki XXI wieku, nazywanej globalną, proces design management prowadzący do tworzenia dodatkowej wartości dla przedsiębiorstwa i klienta stanowi cenne narzędzie dla rozwoju organizacji. Pomimo jednak istotnego znaczenia dotychczas nie zostały przeprowadzone badania eksplanacyjne dotyczące skali wykorzystywania design management w praktyce działania przedsiębiorstw w Polsce. Brakuje opracowań naukowych, raportów z badań czy też dobrych praktyk pokazujących polskie dokonania na tym polu. Także przytaczana w literaturze przedmiotu wiedza na temat zmian organizacyjnych zachodzących w wyniku identyfikacji szans, zmiany procesów organizacyjnych i kultury organizacyjnej jest niewystarczająca. To przede wszystkim skutek innego rozumienia roli designu w ubiegłym stuleciu: design skupiał się wówczas na finalnych rezultatach działalności przedsiębiorstw: produktach materialnych, architekturze i sztuce Obecnie obszar designu uległ transformacji i obejmuje projektowanie rozumiane jako proces prowadzący do zmiany w postaci między innymi kreowania doświadczeń nabywców, budowania nowych emocji, wprowadzenia zrównoważonych działań wewnątrz przedsiębiorstwa i tworzenia trwałych, opartych na wartościach interakcji z rynkiem. Zdaniem autorki, design management należy postrzegać więc jako holistyczny proces zarządczy obejmujący wszystkie poziomy dojrzałości designu, tj. nadawanie formy (styling), procesy doskonalenia organizacji oraz element strategii umożliwiający rozwój i utrzymanie efektywnego środowiska biznesowego, w którym organizacja może osiągnąć swoje cele strategiczne.
Fragment wstępu
Spis treści
Spis treści
Wstęp . . . 7
Rozdział 1. Propedeutyka designu . . . 17
1.1. Geneza projektowania. Design w biznesie . 17
1.2. Wymiary współczesnego designu . .. 27
1.3. Design management – zarządzanie projektowe . .. 33
1.4. Zależności pomiędzy designem i design management a marketingiem . . 45
Podsumowanie .. 56
Rozdział 2. Projektowanie propozycji wartości . . 57
2.1. Kreowanie doświadczeń użytkownika . .57
2.2. Projektowanie usług . . 71
2.3. Potrzeby klienta w procesie innowacyjnym . . 75
Podsumowanie . . 81
Rozdział 3. Doskonalenie w projektowaniu wartości dla klienta .. 83
3.1. Design w procesie tworzenia innowacji . .83
3.2. Innowacje inspirowane potrzebami użytkowników . .. 89
3.3. Koncepcja innowacji opartej na projektowaniu . .. 97
3.4. Przywództwo projektowe . . 109
Podsumowanie . . 112
Rozdział 4. Zarządzanie procesem projektowo-wdrożeniowym . . 115
4.1. Istota design thinking . . . 115
4.2. Proces design thinking . . .. 123
4.3. Charakterystyka design thinking przez pryzmat jego instrumentarium . .130
Podsumowanie . . 140
Rozdział 5. Modelowanie w design management . . 143
5.1. Model podwójnego diamentu (4D) . . 143
5.2. Model lucereński z 2009 roku . . 149
5.3. Model lucereński z 2015 roku . 153
5.4. Model absorpcji design management w przedsiębiorstwach z niewielkim
doświadczeniem lub bez doświadczenia w zakresie design management .157
5.5. Design management dla przedsiębiorstw doskonalących się (rozwiązanie autorskie) . 168
Podsumowanie . . 4
Rozdział 6. Metodyka badań empirycznych . .87
6.1. Przebieg procesu badawczego . . 187
6.2. Charakterystyka badanych przedsiębiorstw – dobór próby do badań .197
6.3. Zastosowanie techniki analizy danych . 204
Podsumowanie . . 207
Rozdział 7. Design management w świadomości polskich przedsiębiorstw . 209
7.1. Design management w praktyce polskich przedsiębiorstw –
wyniki badania reprezentatywnego . .209
7.2. Badanie zależności pomiędzy poziomami designu
a aktywnością polskich przedsiębiorstw . 242
Podsumowanie . . 248
Rozdział 8. Modelowanie skuteczności design management
w polskich przedsiębiorstwach . 249
8.1. Ocena uwarunkowań design management . . 249
8.2. Ocena efektów wdrożenia design management . 269
8.3. Poziom dojrzałości designu w organizacji a efekty działania design management . 274
8.4. Model skuteczności design management . . 276
Podsumowanie . . 287
Zakończenie . . .. 289
Załącznik 1. Wywiad z Magdaleną Hestbech,
dyrektorem ds. marketingu w firmie Bestseller . . 299
Załącznik 2. Wywiad z Magdaleną Laine-Zamojską, projektantem strategii
badawczych dla nowych produktów i usług . . 303
Załącznik 3. Wywiad z Agnieszką Mróz, właścicielką firmy Service Sandbox .. 305
Załącznik 4. Przegląd wybranych metod design thinking, promowanych przez
d.school z Uniwersytetu Stanforda oraz przykłady tradycyjnych metod HCI/UCD . 309
Załącznik 5. Wykorzystanie design management w mikro i małym
przedsiębiorstwie na podstawie modelu autorskiego – studia przypadków .. . 311
Bibliografia . . . 345
Spis rysunków . .. 365
Spis wykresów . . . 367
Spis tabel . . . . 369
Opinie
Na razie nie ma opinii o produkcie.