Opis
Czynniki kształtujące skuteczność outsourcingu w podmiotach leczniczych
autor: Muchlado Mateusz, Grudowski Piotr
Wydawnictwo Politechniki Gdańskiej
Niniejsza monografia składa się z trzech głównych rozdziałów. W rozdziale 1 omówiono pojęcie outsourcingu oraz wykorzystanie go w zarządzaniu procesami. Opisano też czynniki sprawiające, że organizacje decydują się na zlecanie procesów na zewnątrz, jak również szanse i zagrożenia z tym związane. Przedstawiono charakterystykę podejścia procesowego, a także metody klasyfikacji procesów, których zastosowanie jest niezbędne przy wydzielaniu procesu na zewnątrz. Scharakteryzowano też najczęściej wykorzystywane w praktyce oraz sugerowane w literaturze przedmiotu metody oceny skuteczności procesów.
W rozdziale 2 przedstawiono organizacje stanowiące podmiot badań oraz ich charakterystykę w świetle literatury. Zawarto tu również wnioski płynące z przeglądu literatury dotyczącej outsourcingu w podmiotach leczniczych w Polsce i za granicą, które odnoszą się do rodzaju procesów wydzielanych oraz motywów prowadzących do outsourcingu. Zaprezentowano też istniejące już modele oceny skuteczności outsourcingu. Opisano uwarunkowania prawne i normatywne wpływające na wybór dostawcy outsourcingowego i ocenę skuteczności procesów poddanych outsourcingowi.
W rozdziale 3 przedstawiono zastosowaną przez autorów metodykę badawczą. Zaprezentowano wybrane wyniki badań, które posłużyły do weryfikacji postawionych hipotez, a także do osiągnięcia celu utylitarnego, czyli opracowania metody oceny skuteczności procesów poddanych outsourcingowi. Metoda ta została omówiona w końcowej części rozdziału.
W podsumowaniu przedstawiono ujęte syntetycznie wyniki przeprowadzonych badań, wnioski i rekomendacje, w tym te związane z funkcjonowaniem placówek ochrony zdrowia w warunkach kryzysu i niepewności.
Autorzy zdają sobie sprawę, że niniejsze opracowanie nie wyczerpuje tematyki związanej z outsourcingiem w podmiotach leczniczych. Niemniej jednak może się przyczynić do rozwoju teorii i praktyki w zakresie zarządzania procesami zlecanymi na zewnątrz, w szczególności w obszarze ochrony zdrowia.
Książka adresowana jest przede wszystkim do osób zajmujących się zarządzaniem w sektorze ochrony zdrowia, zarówno praktyków, jak i badaczy tej problematyki. Powinna się też spotkać z zainteresowaniem studentów kierunków związanych z zarządzaniem w usługach publicznych.
Spis treści
Wykaz najważniejszych akronimów …. 5
Wstęp …. 7
1. Outsourcing i jego wykorzystanie w zarządzaniu procesami …. 11
1.1. Pojęcie outsourcingu .. 11
1.2. Istota i geneza outsourcingu …… 15
1.3. Podejście procesowe oraz klasyfikacje procesów poddanych
outsourcingowi ….. 23
1.4. Czynniki motywujące do wprowadzenia outsourcingu … 30
1.5. Zagrożenia związane z outsourcingiem .. 34
1.6. Skuteczność procesów i pojęcia pokrewne …… 38
1.7. Model oceny skuteczności procesów oparty na zrównoważonej karcie
wyników ….. 41
1.8. Ocena skuteczności procesów oparta na kluczowych wskaźnikach
wyników …..43
2. Uwarunkowania wykorzystania outsourcingu w podmiotach leczniczych …. 48
2.1. Charakterystyka podmiotów leczniczych w Polsce … 48
2.2. Outsourcing w podmiotach leczniczych w świetle literatury krajowej
i zagranicznej ….. 54
2.2.1. Procesy zlecane na zewnątrz w podmiotach leczniczych …. 54
2.2.2. Motywy wprowadzania outsourcingu w podmiotach leczniczych .. 57
2.2.3. Modele oceny procesów poddanych outsourcingowi w podmiotach
leczniczych . 58
2.3. Normatywne i prawne uwarunkowania oceny dostawców w podmiotach
leczniczych ….. 64
2.3.1. Normatywne systemy zarządzania w podmiotach leczniczych .. 64
2.3.2. Prawo zamówień publicznych a procesy zlecane na zewnątrz
w podmiotach leczniczych …. 70
3. Badania dotyczące procesów zlecanych na zewnątrz w szpitalach na terenie
województwa pomorskiego …. 75
3.1. Hipotezy i schemat postępowania badawczego … 75
3.2. Charakterystyka badanych podmiotów .. 77
3.3. Badania jakościowe ….. 79
3.3.1. Metoda oraz narzędzie badawcze …. 79
3.3.2. Wyniki badań ….. 80
3.4. Badania ilościowe ……. 89
3.4.1. Metoda oraz narzędzie badawcze ….. 89
3.4.2. Charakterystyka próby badawczej …. 91
3.4.3. Omówienie wyników badań …. 95
3.5. Propozycja metody oceny skuteczności procesów oraz dostawców
outsourcingowych …. 164
Podsumowanie …. 172
Załącznik … 176
Ankieta doboru dostawcy i oceny skuteczności procesów wydzielonych
na zewnątrz (poddanych outsourcingowi) …. 178
Bibliografia …. 186
Opinie
Na razie nie ma opinii o produkcie.