Opis
Wiedza i jej transfer z perspektywy współczesnej ekonomii
Autor: Wojciech Bizon
Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego
Niniejsza książka nie jest wyłącznie rozprawą o ekonomicznych aspektach procesów dyfuzji wiedzy oraz wspierania edukacji jako składowych działań prorozwojowych. Bazując na założeniach, że w praktyce ludzie wymykają się sztywnym ramom racjonalnie zdefiniowanych mechanizmów i przez to podejmują w swym życiu, także na ścieżce kształcenia, szereg niepożądanych decyzji, próbuje wyjaśnić, jak w prosty i zarazem skuteczny sposób tak pokierować procesami transferu wiedzy, aby relatywnie tanio wyeliminować niekorzystny wpływ ludzkich ułomności. Jako że tradycyjne podejścia do tych zagadnień wydają się nie nadążać za dynamicznie zmieniającym się teatrem zmagań decydentów, z pomocą przychodzą metody i narzędzia składające się na wciąż rozwijane instrumentarium ekonomii behawioralnej. Zaproponowane w książce podejście, konsolidujące w spójny konstrukt kilka pozornie rozłącznych kwestii, takich jak: filozoficzno-psychologiczne podstawy wiedzy i poznania, ekonomiczne uwarunkowania transferu wiedzy, elementy teorii uczenia się oraz sposoby rozwijania edukacji, w tym ekonomicznej, w zestawieniu ze zdobyczami ekonomii behawioralnej (tymi o ugruntowanej pozycji, jak framing czy priming, i relatywnie nowymi, określanymi jako impulsy – nudges), pozwoliło tę lukę do pewnego stopnia zapełnić. W efekcie coraz więcej wiemy, jak w sposób relatywnie tani i nieskomplikowany prowadzić skuteczne interwencje w szerokim spektrum polityki edukacyjnej oraz w konkretnych dziedzinach kształcenia – również ekonomicznego.
SPIS TREŚCI
Wstęp | 7
Rozdział I
Wiedza – szkic teoretyczny | 21
1.1. Geneza i rozwój wiedzy o rzeczywistości | 27
1.2. Zróżnicowanie pojęć i form wiedzy | 51
1.3. Wiedza i poznanie w filozofii i w naukach społecznych | 62
1.4. Ekonomiczne rozumienie wiedzy | 72
1.5. Wymiary wiedzy w opisie rzeczywistości ekonomicznej | 84
1.6. Podsumowanie | 102
Rozdział II
Transfer wiedzy | 103
2.1. Teoretyczne podstawy transferu wiedzy
(ujęcie zindywidualizowane) | 108
2.2. Transfer wiedzy w skali mikro | 122
2.3. Transfer wiedzy w skali makro | 142
2.4. Podsumowanie | 169
Rozdział III
Uczenie się i edukacja ekonomiczna | 171
3.1. Teorie uczenia się i podejścia do problemu nabywania wiedzy | 176
3.2. Ramy edukacji ekonomicznej | 193
3.3. Ujęcie tradycyjne a nowe metody w edukacji ekonomicznej | 208
3.4. Przykłady autorskiej weryfikacji empirycznej efektywności wybranych
metod nauczania zagadnień ekonomicznych | 234
3.5. Podsumowanie | 255
Rozdział IV
Bodźce behawioralne w transferze wiedzy ekonomicznej | 259
4.1. Ekonomia behawioralna a transfer wiedzy i edukacja | 264
4.2. Koncepcja impulsów i oddziaływań behawioralnych | 275
4.3. Przykłady interwencji behawioralnych w edukacji | 283
4.4. Framing | 312
4.5. Torowanie (priming) i odniesienia do grupy rówieśniczej (peer group
intervention) | 324
4.6. Podsumowanie | 342
Zakończenie | 345
Literatura | 351
Spis tabel | 395
Spis rysunków | 396
Opinie
Na razie nie ma opinii o produkcie.