Opis
Uniwersytet Gdański wobec wyzwań polityki rozwoju regionu pomorskiego. Sposoby prezentacji w mediach
Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego
Autorzy: Małgorzata Łosiewicz, Beata Czechowska-Derkacz, Katarzyna Bałandynowicz-Panfil
Publikacja łączy priorytetowe kierunki rozwoju regionalnego województwa pomorskiego ze strategiami Uniwersytetu Gdańskiego. Jej unikatowym walorem jest ukazanie kontekstu medialnego przemian regionalnych, a celem – umiejscowienie Uniwersytetu Gdańskiego na tle przemian regionalnych. Kompleksowa analiza obejmuje zmiany na Pomorzu w horyzoncie ostatnich dwóch dekad, badanie kluczowych dokumentów strategicznych dotyczących rozwoju regionu i Uniwersytetu Gdańskiego oraz badanie medialnej widoczności. Książka przedstawia Uniwersytet Gdański jako uczelnię, która poprzez realizację projektów regionalnych, realizowanych ze środków europejskich, wpisuje się w ramy spójnego i zrównoważonego rozwoju regionu.
Spis treści
Wstęp . . . 11
Rozdział 1. Rozwój regionu Pomorza w dokumentach strategicznych . 15
1.1. Rosnące znaczenie regionów w budowaniu przewagi konkurencyjnej kraju . 16
1.1.1. Region i jego znaczenie dla rozwoju społeczno-gospodarczego Polski . . 17
1.1.2. Współczesne determinanty rozwoju regionu . . 22
1.1.3. Procedury wsparcia rozwoju regionów w Polsce .. 26
1.1.4. Finansowanie rozwoju regionów z wykorzystaniem środków
z budżetu Unii Europejskiej . . .28
1.2. Strategia Rozwoju Województwa Pomorskiego jako dokument
strategiczny we wspieraniu rozwoju regionu . . 34
1.2.1. Źródła powstania i czynniki determinujące kształt Strategii . . 36
1.2.2. Finansowanie rozwoju jako kluczowa determinanta
kształtująca Strategię . . . 39
1.2.3. Diagnoza rozwoju społeczno-gospodarczego regionu pomorskiego . 43
1.2.4. Kierunki zmian Strategii w latach 2000–2020 w kontekście diagnozy
województwa oraz determinant finansowych . . 55
Rozdział 2. Znaczenie szkolnictwa wyższego w województwie pomorskim . 63
2.1. Miejsce szkolnictwa wyższego w strategiach rozwoju Pomorza .. . 64
2.1.1. Znaczenie wiedzy i innowacji w rozwoju kraju i regionu . . 64
2.1.2. Ramy funkcjonowania szkół wyższych w Polsce . . 67
2.1.3. Szkoły wyższe w Strategii 2000 . . 70
2.1.4. Rola uczelni wyższych w realizacji Strategii 2005 . .. 73
2.1.5. Wizja szkolnictwa wyższego w województwie pomorskim
w roku 2020 . .. 76
2.1.6. Zmiany w podejściu do szkolnictwa wyższego w rozwoju regionu
pomorskiego (2000–2020) . . 79
2.2. Województwo pomorskie na tle krajowej struktury szkolnictwa wyższego . 80
2.2.1. Rynek usług edukacyjnych szkolnictwa wyższego .. . 81
2.2.2. Studenci i absolwenci . . 84
2.2.3. Pomorskie szkoły wyższe . . 88
2.2.4. Ocena jakości pracy pomorskich uczelni . 90
Rozdział 3. Rola Uniwersytetu Gdańskiego w rozwoju Pomorza . . 93
3.1. Specyfika Uniwersytetu Gdańskiego . . 93
3.1.1. Fundamenty prawne . . . . 94
3.1.2. Kadra naukowo-dydaktyczna . .. 96
3.1.3. Rozwój działalności naukowej i badawczej . . 98
3.1.4. Studia i studenci .. 113
3.1.5. Współpraca z interesariuszami . . 115
3.2. Wpływ działalności Uniwersytetu Gdańskiego na rozwój
województwa pomorskiego .. . 123
Rozdział 4. Projekty Uniwersytetu Gdańskiego związane z regionem,
realizowane ze środków europejskich . . . . 127
4.1. Analiza projektów Uniwersytetu Gdańskiego związanych z regionem,
zrealizowanych z wykorzystaniem środków unijnych . .. 127
4.1.1. Ogólna charakterystyka realizowanych projektów . . 127
4.1.2. Obszary o szczególnym znaczeniu dla działań projektowych UG . 135
4.2. Projekty realizowane przez Uniwersytet Gdański . . 140
4.2.1. Regionalny Program Operacyjny Województwa Pomorskiego
na lata 2014–2020 .. 140
4.2.2. Regionalny Program Operacyjny dla Województwa Pomorskiego
na lata 2007–2013 . . 146
4.2.3. Zintegrowany Program Operacyjny Rozwoju Regionalnego
2004–2006 . . . 154
4.2.4. Sektorowy Program Operacyjny Rozwoju Zasobów Ludzkich
2004–2006 . . . 159
4.2.5. PHARE 2001 (2001–2004) . . . 162
4.2.6. PHARE 2002 (2002–2005) . . 165
4.2.7. Szósty Program Ramowy 2002–2006 . . 166
4.2.8. Piąty Program Ramowy 1998–2002 . . 167
Rozdział 5. Sposoby prezentacji projektów regionalnych
Uniwersytetu Gdańskiego w mediach (2011–2018) . . 173
5.1. Rola i udział pomorskich mediów regionalnych w budowaniu poczucia
wspólnoty . . .. 173
5.1.1. Zmiany na rynku mediów regionalnych na Pomorzu po 1989 r. . 174
5.1.2. Mapa pomorskich mediów regionalnych . . 175
5.1.3. Udział mediów kaszubskich w promocji regionu . .178
5.1.4. Rola mediów regionalnych w promocji projektów
Uniwersytetu Gdańskiego . .. 179
5.2. Widoczność Uniwersytetu Gdańskiego w mediach – projekty związane
z regionem pomorskim w latach 2011–2018 . . 187
5.2.1. Publikacje o projektach regionalnych UG w liczbach . . . 187
5.2.2. Tematyka i wydźwięk publikacji . . 194
5.2.3. Polityka informacyjna Uniwersytetu Gdańskiego . . . 207
Podsumowanie . . . 211
Załączniki . . . . 24
Załącznik 1. Strategia Rozwoju Uniwersytetu Gdańskiego do roku 2015 . 215
Załącznik 2. Strategia Rozwoju Uniwersytetu Gdańskiego do roku 2020 . . 243
Załącznik 3. Strategia Rozwoju Uniwersytetu Gdańskiego
na lata 2020–2025 . .. . 253
Bibliografia . . . 263
Spis rycin . . . .. 275
Spis tabel . .. . 277
Opinie
Na razie nie ma opinii o produkcie.