Opis
Ujęcie i wycena nabytej wartości firmy w kontekście użyteczności sprawozdania finansowego
Autor: Maciej Gierusz
Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego
Wartość firmy należy do najbardziej kontrowersyjnych kategorii w ramach prawa bilansowego. Na przestrzeni dziesięcioleci wielokrotnie zmieniało się podejście księgowe do tego składnika aktywów. Popularnymi rozwiązaniami były:
- aktywowanie nawet wygenerowanej wewnętrznie wartości firmy,
- kompensowanie wartości firmy z kapitałami własnymi bez wpływu na wynik okresu,
- amortyzowanie omawianej kategorii przez okres od 4 do 40 lat,
- permanentne utrzymywanie jej w bilansie przy wycenie po koszcie historycznym.
Także i obecnie nie ma zgodności między przepisami krajowymi ( ustawa o rachunkowości ) a międzynarodowymi (MSSF, US GAAP). Niniejsze opracowanie ukazuje ewolucję rozumienia czym jest wartość firmy, jak zmieniała się jej wycena na moment początkowego ujęcia i kolejny dzień bilansowy. Te rozważania są punktem wyjścia do analizy na ile obecne rozstrzygnięcia są zgodne z nadrzędnymi zasadami rachunkowości i jakie są tego konsekwencje dla sprawozdawczości podmiotów notowanych na giełdach Polski, Wielkiej Brytanii, USA i Niemiec. Ponadto autor zaproponował własną, autorską koncepcję ujmowania i rozliczania tej kontrowersyjnej kategorii bilansowej.
Spis treści
Wstęp . . .. . . . 9
Rozdział 1. Ewolucja pojęcia wartości firmy oraz jej ujmowania i wyceny . . 17
1.1. Istota wartości firmy .. . 17
1.2. Narodziny pojęcia wartości firmy . . 31
1.3. Alternatywne koncepcje goodwilla . . 36
1.4. Ewolucja ujęcia rachunkowego wartości firmy w przepisach amerykańskich . . 41
1.5. Zmiany podejścia księgowego do goodwilla w regulacjach brytyjskich . 53
1.6. Ujęcie wartości firmy w Międzynarodowych Standardach
Rachunkowości (MSR) i Międzynarodowych Standardach
Sprawozdawczości Finansowej (MSSF) . . . . . . 60
1.7. Wartość firmy w polskich regulacjach w XX wieku . . . 73
1.8. Podsumowanie . . .. 80
Rozdział 2. Wartość firmy w MSSF 3, wybranych regulacjach krajowych
i międzynarodowych . . . . 83
2.1. Ujęcie, wycena i prezentacja nabytej wartości firmy według MSSF 3 . .. 83
2.2. Porównanie rozwiązań MSSF 3 z ustawą o rachunkowości . . . 102
2.3. Porównanie MSSF 3 z przepisami niemieckimi – Handelsgesetzbuch (HGB) . . 121
2.4. Porównanie rozwiązań MSSF 3 z regulacjami amerykańskimi – US GAAP . . . 125
2.5. Podsumowanie . . . 132
Rozdział 3. Analiza koncepcyjnej spójności zasad rozpoznawania i pomiaru
wartości firmy w świetle Założeń Koncepcyjnych oraz MSR/MSSF . . . 135
3.1. Aktywa według Założeń Koncepcyjnych MSSF . . . . 135
3.2. Pojęcie i zakres wartości niematerialnych w świetle MSR 38 . . 140
3.3. Wartość firmy jako skutek przeszłego zdarzenia . . . 146
3.4. Wartość firmy jako składnik kontrolowany przez jednostkę . . . 149
3.5. Wartość firmy jako źródło przyszłych korzyści ekonomicznych
i prawdopodobieństwo ich realizacji . . . 151
3.6. Wiarygodna wycena wartości firmy . .. 157
3.7. Wartość firmy a zasady rachunkowości . . . . 166
3.8. Podsumowanie . . . . 171
Rozdział 4. Analiza wartości firmy w sprawozdaniach finansowych spółek
giełdowych sporządzanych według MSSF i US GAAP . .. 175
4.1. Podmioty objęte badaniem . . . . 175
4.2. Przedmiot i ograniczenia badania . .. . 177
4.3. Zakres badania i przeprowadzone testy .. 182
4.4. Podsumowanie . . . . 209
Rozdział 5. Prawa do jednostek zależnych jako alternatywa dla wartości firmy .. 213
5.1. Nowe spojrzenie na definicję wartości firmy – pojęcie praw
do jednostek zależnych . .. . . 213
5.2. Wycena „praw do jednostek zależnych” na dzień początkowego ujęcia . 222
5.3. Wycena „praw do jednostek zależnych” na kolejny dzień bilansowy . .. 245
5.4. Ustalanie wartości „praw do jednostki zależnej” w szczególnych przypadkach . . 263
5.5. Podsumowanie . . . . 282
Zakończenie . . .. . 285
Bibliografia . . .. 291
Spis tabel . . . . . . 31
Spis schematów . . . .. . . 303
Załączniki . . . . 35
Załącznik 1. Podmioty zakwalifikowane do badania . .. 305
Załącznik 2. Zakres badania – przykładowe dane podlegające analizie . . 309
Opinie
Na razie nie ma opinii o produkcie.