www.zak24.pl
INTERNETOWA KSIĘGARNIA NAUKOWO - AKADEMICKA

Rozwój turystyki międzynarodowej i morskiej. Aspekty ekonomiczne

15,99  (w tym 5% VAT)

ISBN: 978-83-8206-001-0

Rok wydania: 2019

Liczba stron: 264

Format: A5

1 w magazynie

Opis

Rozwój turystyki międzynarodowej i morskiej. Aspekty ekonomiczne

Autorzy: Eugeniusz Gostomski, Tomasz Nowosielski

Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego

 

Książka dotyczy handlu morskiego, sfery kluczowej dla podtrzymania handlu międzynarodowego. W publikacji uwzględniono zagadnienia związane ze swobodążeglugi morskiej, zasadami funkcjonowania transportu morskiego oraz handlem międzynarodowym. Opisano także usługi realizowane w ramach handlu morskiego oraz dokumentację związaną z procesami transportowymi i ładunkowymi.

Książka ukazuje, w jaki sposób realizowany jest handel globalny przy wykorzystaniu statków handlowych. Duże zainteresowanie budzi, skąd pochodzą i jak się znalazły w danym kraju produkty kupowane w lokalnym sklepie. Lektura tej publikacji pozwoli odkryć, jakie zależności i mechanizmy wiążą się z handlem morskim. Czytelnik dowie się, jak silnie gospodarki poszczególnych krajów uzależnione są od transportu różnych towarów drogą morską.

 

Spis treści

Wykaz skrótów . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 9

Wstęp . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 11

1. Narodziny i historyczny rozwój turystyki międzynarodowej . . . . . . 15

1.1. Turystyka w czasach starożytnych . . . . . . . . . . . . . 15

1.2. Podróże zagraniczne od początku średniowiecza do narodzin

nowoczesnej turystyki w XIX wieku . . . . . . . . . . . . 16

1.3. Historia kąpieli morskich i plażowania nad morzem . . . . . . . 20

2. Teoretyczne aspekty turystyki międzynarodowej . . . . . . . . . . 25

2.1. Definicja turystyki międzynarodowej i pokrewnych pojęć . . . . . 25

2.2. Wybrane rodzaje turystyki . . . . . . . . . . . . . . . . 30

2.3. Problemy z ujęciem wielkości turystyki międzynarodowej

w statystykach . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 37

2.4. Turystyka jako dyscyplina nauki . . . . . . . . . . . . . 38

3. Kierunki rozwoju turystyki międzynarodowej na świecie w XXI wieku . . 41

3.1. Rola międzynarodowych organizacji wspierających turystykę

na świecie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 41

3.2. Wielkość i struktura turystyki międzynarodowej . . . . . . . . 47

3.3. Znaczenie zagranicznej turystyki przyjazdowej dla krajów

goszczących turystów . . . . . . . . . . . . . . . . . 57

3.4. Zagraniczne wyjazdy turystyczne Polaków

i przyjazdy gości zagranicznych do Polski . . . . . . . . . . 59

4. Finansowe aspekty turystyki międzynarodowej . . . . . . . . . . 63

4.1. Istota i struktura bilansu płatniczego kraju . . . . . . . . . . 63

4.2. Wpływ turystyki międzynarodowej na bilans płatniczy kraju . . . . 65

4.3. Sposoby zapłaty turystów za usługi zagraniczne i towary nabywane

za granicą . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 68

4.4. Sposoby finansowania działalności organizatorów turystyki

zagranicznej i rozliczania się z kontrahentami zagranicznymi . . . . 70

5. Ekonomiczne aspekty turystyki zagranicznej w krajach Unii Europejskiej . 75

5.1. Atrakcyjność turystyczna i międzynarodowy ruch turystyczny

w krajach Unii Europejskiej . . . . . . . . . . . . . . . 75

5.2. Działania Unii Europejskiej na rzecz rozwoju turystyki w krajach

członkowskich . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 79

5.3. Wsparcie finansowe Unii Europejskiej . . . . . . . . . . . 81

6. Podróże drogą morską . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 83

6.1. Morskie przewozy pasażerskie od starożytności do XVIII wieku . . . 83

6.2. Rewolucja techniczna w okrętownictwie i rozwój liniowej żeglugi

pasażerskiej od XIX do pierwszej połowy XX wieku . . . . . . . 94

6.3. Rejsy wycieczkowe jako kolejny etap rozwoju przewozów

pasażerskich w okresie od drugiej połowy XX wieku do dzisiaj . . . 107

7. Istota i formy turystyki morskiej . . . . . . . . . . . . . . . 119

7.1. Pojęcie turystyki morskiej . . . . . . . . . . . . . . . 119

7.2. Formy turystyki morskiej . . . . . . . . . . . . . . . 131

7.3. Sposoby organizacji wycieczek i pobytu turystów nad morzem . . . 137

8. Rynki usług turystyki morskiej . . . . . . . . . . . . . . . 147

8.1. Specyfika rynku turystycznego . . . . . . . . . . . . . . 147

8.2. Ogólna charakterystyka rynku turystyki morskiej . . . . . . . 151

8.3. Popyt na usługi turystyki morskiej . . . . . . . . . . . . 156

8.4. Podaż usług turystyki morskiej . . . . . . . . . . . . . . 176

8.5. Ceny usług turystyki morskiej . . . . . . . . . . . . . . 192

9. Atrakcyjność turystyczna wybranych rejonów świata . . . . . . . . 201

9.1. Atrakcyjność turystyczna Bałtyku i jego pobrzeża . . . . . . . 201

9.2. Atrakcyjność turystyczna basenu Morza Śródziemnego . . . . . 205

9.3. Atrakcyjność turystyczna Morza Karaibskiego . . . . . . . . 209

9.4. Inne rejony turystyki morskiej . . . . . . . . . . . . . . 214

10. Rozwój usług turystyki morskiej na świecie . . . . . . . . . . . 217

10.1. Globalny rynek usług turystyki morskiej . . . . . . . . . . 217

10.2. Charakterystyka północnoamerykańskiego rynku usług

turystyki morskiej . . . . . . . . . . . . . . . . . 223

10.3. Europejski rynek usług w zakresie turystyki morskiej . . . . . 228

Zakończenie – perspektywy rozwoju turystyki międzynarodowej na świecie 243

Bibliografia . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 247

Spis tabel . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 261

Spis rysunków . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 263

 

Opinie

Na razie nie ma opinii o produkcie.

Napisz pierwszą opinię o „Rozwój turystyki międzynarodowej i morskiej. Aspekty ekonomiczne”

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *