Opis
Rozwój turystyki międzynarodowej i morskiej. Aspekty ekonomiczne
Autorzy: Eugeniusz Gostomski, Tomasz Nowosielski
Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego
Książka dotyczy handlu morskiego, sfery kluczowej dla podtrzymania handlu międzynarodowego. W publikacji uwzględniono zagadnienia związane ze swobodążeglugi morskiej, zasadami funkcjonowania transportu morskiego oraz handlem międzynarodowym. Opisano także usługi realizowane w ramach handlu morskiego oraz dokumentację związaną z procesami transportowymi i ładunkowymi.
Książka ukazuje, w jaki sposób realizowany jest handel globalny przy wykorzystaniu statków handlowych. Duże zainteresowanie budzi, skąd pochodzą i jak się znalazły w danym kraju produkty kupowane w lokalnym sklepie. Lektura tej publikacji pozwoli odkryć, jakie zależności i mechanizmy wiążą się z handlem morskim. Czytelnik dowie się, jak silnie gospodarki poszczególnych krajów uzależnione są od transportu różnych towarów drogą morską.
Spis treści
Wykaz skrótów . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 9
Wstęp . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 11
1. Narodziny i historyczny rozwój turystyki międzynarodowej . . . . . . 15
1.1. Turystyka w czasach starożytnych . . . . . . . . . . . . . 15
1.2. Podróże zagraniczne od początku średniowiecza do narodzin
nowoczesnej turystyki w XIX wieku . . . . . . . . . . . . 16
1.3. Historia kąpieli morskich i plażowania nad morzem . . . . . . . 20
2. Teoretyczne aspekty turystyki międzynarodowej . . . . . . . . . . 25
2.1. Definicja turystyki międzynarodowej i pokrewnych pojęć . . . . . 25
2.2. Wybrane rodzaje turystyki . . . . . . . . . . . . . . . . 30
2.3. Problemy z ujęciem wielkości turystyki międzynarodowej
w statystykach . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 37
2.4. Turystyka jako dyscyplina nauki . . . . . . . . . . . . . 38
3. Kierunki rozwoju turystyki międzynarodowej na świecie w XXI wieku . . 41
3.1. Rola międzynarodowych organizacji wspierających turystykę
na świecie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 41
3.2. Wielkość i struktura turystyki międzynarodowej . . . . . . . . 47
3.3. Znaczenie zagranicznej turystyki przyjazdowej dla krajów
goszczących turystów . . . . . . . . . . . . . . . . . 57
3.4. Zagraniczne wyjazdy turystyczne Polaków
i przyjazdy gości zagranicznych do Polski . . . . . . . . . . 59
4. Finansowe aspekty turystyki międzynarodowej . . . . . . . . . . 63
4.1. Istota i struktura bilansu płatniczego kraju . . . . . . . . . . 63
4.2. Wpływ turystyki międzynarodowej na bilans płatniczy kraju . . . . 65
4.3. Sposoby zapłaty turystów za usługi zagraniczne i towary nabywane
za granicą . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 68
4.4. Sposoby finansowania działalności organizatorów turystyki
zagranicznej i rozliczania się z kontrahentami zagranicznymi . . . . 70
5. Ekonomiczne aspekty turystyki zagranicznej w krajach Unii Europejskiej . 75
5.1. Atrakcyjność turystyczna i międzynarodowy ruch turystyczny
w krajach Unii Europejskiej . . . . . . . . . . . . . . . 75
5.2. Działania Unii Europejskiej na rzecz rozwoju turystyki w krajach
członkowskich . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 79
5.3. Wsparcie finansowe Unii Europejskiej . . . . . . . . . . . 81
6. Podróże drogą morską . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 83
6.1. Morskie przewozy pasażerskie od starożytności do XVIII wieku . . . 83
6.2. Rewolucja techniczna w okrętownictwie i rozwój liniowej żeglugi
pasażerskiej od XIX do pierwszej połowy XX wieku . . . . . . . 94
6.3. Rejsy wycieczkowe jako kolejny etap rozwoju przewozów
pasażerskich w okresie od drugiej połowy XX wieku do dzisiaj . . . 107
7. Istota i formy turystyki morskiej . . . . . . . . . . . . . . . 119
7.1. Pojęcie turystyki morskiej . . . . . . . . . . . . . . . 119
7.2. Formy turystyki morskiej . . . . . . . . . . . . . . . 131
7.3. Sposoby organizacji wycieczek i pobytu turystów nad morzem . . . 137
8. Rynki usług turystyki morskiej . . . . . . . . . . . . . . . 147
8.1. Specyfika rynku turystycznego . . . . . . . . . . . . . . 147
8.2. Ogólna charakterystyka rynku turystyki morskiej . . . . . . . 151
8.3. Popyt na usługi turystyki morskiej . . . . . . . . . . . . 156
8.4. Podaż usług turystyki morskiej . . . . . . . . . . . . . . 176
8.5. Ceny usług turystyki morskiej . . . . . . . . . . . . . . 192
9. Atrakcyjność turystyczna wybranych rejonów świata . . . . . . . . 201
9.1. Atrakcyjność turystyczna Bałtyku i jego pobrzeża . . . . . . . 201
9.2. Atrakcyjność turystyczna basenu Morza Śródziemnego . . . . . 205
9.3. Atrakcyjność turystyczna Morza Karaibskiego . . . . . . . . 209
9.4. Inne rejony turystyki morskiej . . . . . . . . . . . . . . 214
10. Rozwój usług turystyki morskiej na świecie . . . . . . . . . . . 217
10.1. Globalny rynek usług turystyki morskiej . . . . . . . . . . 217
10.2. Charakterystyka północnoamerykańskiego rynku usług
turystyki morskiej . . . . . . . . . . . . . . . . . 223
10.3. Europejski rynek usług w zakresie turystyki morskiej . . . . . 228
Zakończenie – perspektywy rozwoju turystyki międzynarodowej na świecie 243
Bibliografia . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 247
Spis tabel . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 261
Spis rysunków . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 263
Opinie
Na razie nie ma opinii o produkcie.