Opis
Nowoczesne systemy GMDSS
autor: Jerzy Czajkowski
Wydawnictwo Uniwersytet Morski w Gdyni
Światowy Morski System Łączności Alarmowej i Bezpieczeństwa – GMDSS (Global Maritime Distress and Safety System) rozpoczął działanie w 1992 roku, stanowiąc krok milowy na drodze podnoszenia bezpieczeństwa na morzu. Jednak gwałtowny rozwój technik cyfrowych spowodował nieprzewidywalne wcześniej zmiany na rynku morskiego sprzętu radiokomunikacyjnego, w związku z czym system ten musi być zmodernizowany i unowocześniony. O zmianach w systemach już istniejących w GMDSS, jak również o systemach nowych, mówi monografia Jerzego Czajkowskiego „Nowoczesne systemy GMDSS”. W kilkunastu rozdziałach autor omawia m.in. podstawowe założenia, podsystemy składowe, wyposażenie techniczne systemu GMDSS, szczegółowo przedstawiając wymagania techniczne dotyczące wyposażenia statków w urządzenia GMDSS. Opisuje modyfikacje systemów, będących częścią składową GMDSS, takich jak system radiotelegrafii NBDP, satelitarny system do lokalizacji rozbitków COSPAS-SARSAT, system transmisji morskich informacji bezpieczeństwa MSI czy satelitarny system radiokomunikacyjny INMARSAT. Podkreśla znaczenie systemów zwiększających bezpieczeństwo żeglugi jak: system dalekosiężnej identyfikacji i śledzenia statków LRIT, alarmowy system ochrony statku SSAS czy system automatycznej identyfikacji statków AIS. Omawia również problematykę cyfrowego selektywnego wywołania oraz rolę transponderów radarowych w zapewnieniu bezpieczeństwa nowoczesnej żeglugi.
Pozycja niezbędna nie tylko dla nawigatorów.
Spis treści:
WPROWADZENIE
Rodział 1. MODYFIKACJE SYSTEMÓW BĘDĄCYCH CZĘŚCIĄ SKŁADOWĄ GMDSS – WIADOMOŚCI OGÓLNE
1.1. System radiotelegrafii NBDP (Narrow Band Direct Printing)
1.2. System COSPAS – SARSAT
1.3. System transmisji morskich informacji bezpieczeństwa MSI
1.4. Satelitarny system radiokomunikacyjny INMARSAT
Rodział 2. SYSTEMY ZWIĘKSZAJĄCE BEZPIECZEŃSTWO ŻEGLUBI NIEBĘDĄCE SKŁADOWYMI GMDSS
2.1. System dalekkosiężnej identyfikacji i śledzenia statków (LRIT)
2.2. E-nawigacja
2.3. Alarmowy system ochrony statku SSAS (Ship Security Alert System)
2.4. System automatycznej indentyfikacji statków AIS (Automatic Identyfication System)
Rodział 3. OGÓLNY OPIS SYSTEMU GMDSS
3.1. Podstawowe założenia
3.2. Podsystemy składowe
3.3. Wyposażenie techniczne
3.4. Funkcje spełniane przez sytem GMDSS
Rodział 4. WYMAGANIA TECHNICZNE DOTYCZĄCE WYPOSAŻENIA STATKÓW W URZĄDZENIA GMDSS
4.1. Wymagania ogólne dotyczące wszystkich statków w systemie GMDSS
4.2. Statki uprawiające żeglugę na obszarze akwenu A1
4.3. Statki uprawiające żeglugę na obszarze obejmującym akweny A1 i A2
4.4. Statki uprawiające żeglugę w obszarze obejmującym akweny A1, A2 i A3
4.5. Statki uprawiające żeglugę nieograniczoną (na wszystkich akwenach)
4.6. Urządzenia radiowe dla środków ratunkowych
Rodział 5. ZASADY DZIAŁANIA MORSKIEGO SYSTEMU AUTOMATYCZNEJ RADIOTELEGRAFII DALEKOPISOWEJ ARQ I FEC
5.1. Wprowadzenie
5.2. Ogólna zasada pracy systemu
5.2.1. Kolektywny FEC (Forward Error Correction)
5.2.2. Selektywny FEC (SFEC)
5.2.3. System ARQ (Automatic Request for Repetition)
Rodział 6. CYFROWE SELEKTYWNE WYWOŁANIE
6.1. Założenia ogólne
6.2. Format techniczny sekwencji wywoławczej
6.2.1. Format ogólny
6.2.2. Sekwencja fazująca
6.2.3. Specyfikator formatu
6.2.4. Adres
6.2.5. Kategoria
6.2.6. Samoidentyfikacja
6.2.7. Blok wiadomości
6.2.8. Koniec sekwencj wywoławczej
6.2.9. Znak detekcji błędów
6.3. Ogólne procedury operacyjne
6.3.1. Wprowadzenie
6.3.2. Procedury wywołań w niebezpieczeństwie
6.3.3. Procedury wywołań typu „pilność” i „bezpieczeństwo”
6.3.4. Procedury operacyjne dla wywołań innych niż wywołania bezpieczeństwa i w niebezpieczeństwie
6.4. Charakterystyka urządzeń cyfrowego selektywnego wywołania
6.4.1. Urządzenia pracujące w paśmie VHF
6.4.2. Urządzenia pracujące w paśmie MF/HF
6.4.3. Klasyfikacja aparatury cyfrowego selektywnego wywołania
6.5. Szczegółowe procedury operacyjne DSC w pasmach MF i VHF
6.5.1. Korespondencja w niebezpieczeństwie
6.5.2. Korespondencja „pilności”
6.5.3. Korespondencja bezpieczeństwa
6.5.4. Korespondencja publiczna
6.5.5. Testowanie aparatury DSC
6.6. Szczegółowe procedury operacyjne DSC w paśmie krótkofalowym
6.6.1. Korespondencja w niebezpieczeństwie
6.6.2. Korespondencja „pilności”
6.6.3. Korespondencja bezpieczeństwa
6.6.4. Korespondencja publiczna w paśmie HF
6.7. Problem generowania fałszywych sygnałów alarmowych
Rodział 7. INMARSAT
7.1. Stan aktualny systemu INMARSAT
7.1.1. Segment kosmiczny
7.2. Standard cyfrowy INMARSAT-B
7.2.1. Charakterystyka techniczna systemu
7.2.2. Usługi komunikacyjne
7.2.3. Kontrola dostepu i sygnalizacja
7.3. INMARSAT-C
7.3.1. Opis ogólny
7.3.2. Założenia techniczno-systemowe
7.3.3. Kanały sygnalizacji
7.3.4. Kanały robocze
7.4. INMARSAT Fleet F77 i F55
7.4.1. Organizacja systemu INMARSAT
7.4.2. Oferowane serwisy (usługi) w systemie Fleet F77/F55
7.4.3. Aplikacje Fleet 77/55
7.5. Możliwość realizacji usług telekomunikacyjnych w morskim systemie INMARSAT Fleet77
7.5.1. Rejon pokrycia satelitarnego
7.5.2. Techniki przesyłania danych w INMARSAT Fleet77
7.5.3. Wybrane usługi telekomunikacyjne w systemie Fleet77
7.6. INMARSAT FleetBroadband
Rozdział 8. SATELITARNY SYSTEM COSPAS-SARSAT DO LOKALIZACJI ROZBITKÓW
8.1. Założenia systemowe i opis ogólny
8.2. Główne podsystemy składowe
Rodział 9. SYSTEMY TRANSMISJI INFORMACJI DOTYCZĄCE BEZPIECZEŃSTWA ŻEGLUGI
9.1. Wprowadzenie
9.2. Światowy System Ostrzeżeń Nawigacyjnych WWNWS
9.3. NAVTEX
9.4. System rozszerzonych wywoływań grupowych EGC
Rozdział 10. TRANSPONDERY RADAROWE
10.1. Wiadomości ogólne
10.2. Zasada działania
10.3. Wnioski
Rodział 11. SYSTEM DALEKOSIĘŻNEJ IDENTYFIKACJI I ŚLEDZENIA STATKÓW
11.1. Ogólna koncepcja systemu
11.2. Struktura i zasada działania systemu LRIT
11.3. Charakterystyka funkcjonalnych składowych LRIT
Rozdział 12. ALARMOWY SYSTEM OCHRONY STATKÓW
12.1. Wymagania
12.2. System SSAS w praktyce
Rozdział 13. PLAN GŁÓWNY W SYSTEMIE GMDSS
Rozdział 14. TECHNICZNA CHARAKTERYSTYKA SYSTEMU AUTOMATYCZNEJ IDENTYFIKACJI STATKÓW AIS
BIBLIOGRAFIA
Opinie
Na razie nie ma opinii o produkcie.