Opis
Metodologia badań w dydaktyce języków obcych
Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego
Autor: red. Ewa Andrzejewska Magdalena Wawrzyniak-Śliwska
Metodologia każdej z […] nauk – jak przypomina Zygmunt Hajduk –
powinna być częścią, fragmentem tej nauki” (2012: 74), stąd opracowanie
metodologii badań uznaje się za kwestię podstawową dla dyscypliny. Refleksja
metodologiczna towarzyszyła glottodydaktyce od jej początków. Franciszek
Grucza w przeglądowej pracy Polska myśl glottodydaktyczna 1945–1975 z roku
1979 dowodzi, że glottodydaktyka ma swój specyficzny przedmiot badań
i rozwija własne metody o określonej wartości poznawczej. Zamieszczone
w monografii artykuły pokazują kształtowanie się dyscypliny i rozwój właściwej jej metodologii. Kolejną znaczącą polską publikacją w tym obszarze była
praca Hanny Komorowskiej Metody badań empirycznych w glottodydaktyce
(1982), która przez długi czas pełniła funkcję podręcznika wykorzystywanego
przez magistrantów, autorów artykułów i prac na stopień naukowy. Najpełniejszą próbę charakterystyki współcześnie stosowanych metod i technik
badawczych przyniosła, najczęściej cytowana w odnośnej literaturze przedmiotu, monografia Weroniki Wilczyńskiej i Anny Michońskiej-Stadnik Metodologia badań w glottodydaktyce. Wprowadzenie (2010). Pojawiały się także
numery czasopism naukowych poświęcone tematyce metodologicznej, w tym
pięć tomów „Neofilologa”: Metody badań w językoznawstwie stosowanym
pod redakcją Mirosława Pawlaka (2009, nr 32), Badania glottodydaktyczne
w praktyce pod redakcją Katarzyny Karpińskiej-Szaj (2010, nr 35), Polskie
badania nad akwizycją języków pod redakcją Urszuli Paprockiej-Piotrowskiej
(2012, nr 39/1 i 39/2) oraz Metody badawcze w glottodydaktyce pod redakcją
Ewy Andrzejewskiej i Magdaleny Wawrzyniak-Śliwskiej (2020, nr 54/2).
Dynamiczny rozwój dyscypliny, zmieniająca się rzeczywistość, nowe wyzwania edukacyjne, np. związane z nauczaniem zdalnym, otwierają kolejne
pytania badawcze i problemy metodologiczne. Artykuły przedstawione
w tej publikacji są wynikiem konferencji zorganizowanej na Uniwersytecie Gdańskim w czerwcu 2019 roku i stanowią głos w tej ważnej dla glottodydaktyków dyskusji.
Spis Treści:
Wprowadzenie … 7
Hanna Komorowska
Paradygmat ilościowy i jakościowy. Ich wpływ na prace badawcze
i edukację . . 13
Mirosław Pawlak
Perspektywa makro i mikro w badaniach nad różnicami indywidualnymi
w nauce języka obcego . . 29
Wioletta A. Piegzik
Narzędzia pomiaru wiedzy implicytnej w języku obcym –
analiza krytyczna . . . 45
Kamil Długosz
Możliwości zastosowania technik badawczych psycholingwistyki
eksperymentalnej w badaniach glottodydaktycznych: rodzaj gramatyczny
w interjęzyku ucznia … 61
Danuta Stanulewicz, Olga Aleksandrowska
Zastosowanie wywiadu / ankiety z pytaniami otwartymi do badania
motywacji użytkowników platformy Duolingo . . 77
Beata Karpińska-Musiał
Action research w glottodydaktyce – od zwrotu kognitywistycznego
po zwrot performatywny w badaniach nad kształceniem językowym . . . 97
Alina Dorota Jarząbek
Ewaluacja podręczników do nauczania języków obcych –
perspektywy badawcze . . 115
Ewa Andrzejewska
Metodologia badań historycznych w dydaktyce języków obcych …. 133
Magdalena Wawrzyniak-Śliwska
Teoria ugruntowana a badania glottodydaktyczne … 155
Opinie
Na razie nie ma opinii o produkcie.