Opis
Kwestia młodzieży w polityce rozwoju regionu Morza Bałtyckiego
Autorzy: Przemysław Kulawczuk, Andrzej Poszewicki, Agata Ludwiczak (red.)
Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego
Książka dotyczy niezwykle ważnej kwestii, jaką jest miejsce młodzieży w polityce rozwojowej Regionu Morza Bałtyckiego. Europa Bałtycka to obszar zróżnicowany, obejmujący zarówno znaczące metropolie, jak i obszary peryferyjne o dużych problemach gospodarczych, z których najważniejszym jes t pos tępujące wyludnienie, prowadzące do dezaktywizacji ekonomicznej i społecznej, a także marginalizacji przestrzennej regionu.
Publikacja Kwestia młodzieży w polityce rozwoju regionu Morza Bałtyckiego jest efektem ponad dwuletnich badań, które realizowano w ramach projektu CASYPOT (Capacity Building for Strategic Youth Policy and Transnational Cooperation) w wybranych gminach Szwecji, Polski, Rosji i Litwy. W ramach projektu, w wymienionych powyżej państwach, przeprowadzono między innymi badania młodzieży oraz analizy dokumentów strategicznych, sporządzonych na poziomie krajowym, regionalnym i lokalnym.
Rezultatem końcowym prowadzonych prac są opracowane dwa podejścia dotyczące rozwiązywania problemów młodzieży: autonomiczna polityka młodzieżowa oraz polityka młodzieżowa stanowiąca element polityki regionalnej. Wypracowanie dwóch modeli daje większe możliwości planistom społecznym i przestrzennym w zakresie wyboru narzędzi do interwencji publicznych. Analiza wspomnianych sposobów realizacji polityki młodzieżowej na poziomie regionalnym i lokalnym wskazuje, że oba modele są wartościowe i pozwalają na stworzenie strategii zintegrowanej – łączącej oba wcześniej wymienione podejścia.
Jednym z ważniejszych wniosków płynących z przeprowadzonych badań jest sugestia zobowiązania władz regionalnych do uwzględnienia czynnika demograficznego w planach regionalnych oraz w strategiach rozwoju.
SPIS TREŚCI
Wprowadzenie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 9
Rozdział 1
Problemy rozwojowe wybranych
jednostek terytorialnych Euroregionu Bałtyk . . . . . . . . . . . . . 15
1.1. Peryferyjność jako problem rozwoju regionalnego . . . . . 15
1.2. Zjawisko depopulacji Euroregionu Bałtyk . . . . . . . . . 17
1.2.1. Depopulacja w regionie bałtyckim w kontekście wybranych
teorii migracji oraz koncepcji polityki regionalnej . . . . . . . 19
1.2.2. Tendencje depopulacyjne
w wybranych obszarach Euroregionu Bałtyk . . . . . . . . . 23
Rozdział 2
Sytuacja społeczno-ekonomiczna w jednostkach terytorialnych
Euroregionu Bałtyk z punktu widzenia szans rozwojowych
młodego pokolenia . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 29
2.1. Charakterystyka objętych analizą obszarów Euroregionu Bałtyk . . . 29
2.1.1. Analiza rynku pracy, poziomu wynagrodzeń
i perspektyw zatrudnienia . . . . . . . . . . . . . . . . . 29
2.1.2. Warunki zamieszkania . . . . . . . . . . . . . . . . . . 33
2.1.3. Jakość usług publicznych . . . . . . . . . . . . . . . . . 40
2.1.4. Warunki życia młodzieży w świetle danych
(Global) World Youth Index . . . . . . . . . . . . . . . . 48
2.1.5. Edukacja a szanse rozwojowe młodzieży . . . . . . . . . . . 53
2.2. Szanse rozwojowe młodzieży
na tle sytuacji społeczno-ekonomicznej
wybranych obszarów Euroregionu Bałtyk . . . . . . . . . . . . . 61
Rozdział 3
Warunki życia młodzieży w badaniu porównawczym CASYPOT:
podstawy metodologiczne i sposoby spędzania wolnego czasu . . . 63
3.1. Wprowadzenie metodologiczne . . . . . . . . . . . . . . . . . 63
3.2. Sposoby spędzania wolnego czasu . . . . . . . . . . . . . . . . 65
3.2.1. Postawy młodzieży wobec czasu wolnego . . . . . . . . . . 65
3.2.2. Spędzanie czasu wolnego przez młodzież . . . . . . . . . . 68
3.3. Wnioski . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 78
Rozdział 4
Rola szkoły w życiu młodych . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 81
4.1. Typy szkół, z których uczniowie brali udział w badaniu . . . . . . . 81
4.2. Pomiar subiektywnego postrzegania
rzeczywistości szkolnej przez młodzież . . . . . . . . . . . . . . 83
4.3. Zakres zachowań negatywnej subkultury szkolnej . . . . . . . . . 85
4.4. Relacje uczniowie – nauczyciele . . . . . . . . . . . . . . . . . 88
4.5. Kultura szkolna . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 90
4.6. Gotowość młodzieży do włączenia się w procesy decyzyjne
w życiu szkolnym, a praktyczne możliwości decydowania . . . . . . 94
4.6.1. Skłonność młodzieży do uczestniczenia
w procesach decyzyjnych w szkole . . . . . . . . . . . . . 94
4.6.2. Praktyczne możliwości decydowania
przez młodzież o życiu szkolnym . . . . . . . . . . . . . . 99
Rozdział 5
Warunki zdrowotne młodzieży . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 105
5.1. Ogólny stan zdrowia i najczęściej występujące problemy . . . . . . . 105
5.2. Aktywność fizyczna w życiu codziennym . . . . . . . . . . . . . 110
5.3. Używki wśród młodzieży . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 112
5.3.1. Papierosy . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 112
5.3.2. Alkohol . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 113
5.3.3. Narkotyki . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 118
5.4. Troska o zdrowie z perspektywy szans rozwojowych młodzieży . . . . 119
Rozdział 6
Rola rodziny w życiu młodzieży . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 121
6.1. Rodzina jako ostoja bezpieczeństwa i zaufania . . . . . . . . . . . 121
6.2. Materialno-ekonomiczna funkcja rodziny . . . . . . . . . . . . . 127
6.3. Rodzina jako istotny czynnik w planach na przyszłość . . . . . . . . 129
6.4. Przemiany w obszarze tradycyjnych więzi rodzinnych . . . . . . . . 135
Rozdział 7
Zaangażowanie polityczne i społeczne młodzieży. Praca . . . . . . . . 137
7.1. Zainteresowanie sprawami społeczno-politycznymi . . . . . . . . . 137
7.2. Aktywności w sferze polityczno-społecznej . . . . . . . . . . . . 141
7.3. Praca a nauka młodzieży . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 148
7.4. Praca w planach na najbliższą przyszłość . . . . . . . . . . . . . 150
7.5. Zaangażowanie społeczne, polityczne i zawodowe młodzieży:
wnioski końcowe . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 157
Rozdział 8
Decyzje o przyszłości . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 159
8.1. Przewidywania młodzieży w zakresie najbliższej przyszłości
po szkole średniej . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 159
8.2. Czynniki wpływające na decyzje młodzieży o opuszczeniu gminy . . . 162
8.3. Czynniki wpływające na decyzje młodzieży o pozostaniu w gminie . . 169
8.4. Zestawienie czynników decyzyjnych według ich ważności przy
podejmowaniu decyzji o opuszczeniu
lub pozostaniu w miejscu zamieszkania . . . . . . . . . . . . . . 175
8.5. Wnioski z badania – wspólne dla wszystkich badanych gmin . . . . . 176
8.5.1. Młodzież a przyszłość . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 177
8.5.2. Praca . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 177
8.5.3. Zaangażowanie społeczne młodzieży . . . . . . . . . . . . 178
8.5.4. Zdrowie młodzieży . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 178
8.5.5. Czas wolny młodzieży . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 178
8.5.6. Nauka szkolna . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 179
8.5.7. Wnioski końcowe z badania . . . . . . . . . . . . . . . . 180
Rozdział 9
Deficyty i nadwyżki potencjałów rozwojowych
dotyczących młodzieży, mające wpływ na rozwój regionu . . . . . . . . 181
9.1. Deficyt dobrych miejsc pracy i możliwości realizacji kariery . . . . . 182
9.2. Deficyty i nadwyżki w zakresie materialnych
warunków zamieszkania . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 187
9.3. Deficyty i nadwyżki potencjałów
w zakresie atrakcyjności spędzania czasu wolnego . . . . . . . . . 188
9.4. Deficyty i nadwyżki w zakresie potencjałów społecznych . . . . . . 191
9.5. Pozycjonowanie ważności czynników decyzyjnych
młodzieży o opuszczeniu lub pozostaniu w gminie
w kontekście różnicy potencjałów . . . . . . . . . . . . . . . . 193
9.6. Deficyty włączenia młodzieży w procesy decyzyjne
w życiu szkolnym . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 195
9.7. Wnioski dla polityki regionalnej w Euroregionie Bałtyk
związane z występowaniem deficytów rozwojowych . . . . . . . . . 202
Rozdział 10
Dylematy strategiczne związane z wyborem polityki młodzieżowej
wspierającej obszary peryferyjne Euroregionu Bałtyk . . . . . . . . . 209
10.1. Polityka młodzieżowa jako autonomiczna polityka rozwoju
młodzieży w Euroregionie Bałtyk . . . . . . . . . . . . . . . . 210
10.2. Polityka młodzieżowa jako element polityki regionalnej
w Euroregionie Bałtyk . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 219
10.3. Dylematy strategiczne – wnioski na podstawie
sporządzonych dokumentów i prac . . . . . . . . . . . . . . . 231
Rozdział 11
Włączenie polityki młodzieżowej do rozwoju regionalnego w Polsce.
Scenariusz zmian . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 233
Rozdział 12
Wykorzystanie badań młodzieży w przyszłości . . . . . . . . . . . . 239
Bibliografia . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 243
Spis schematów . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 247
Spis tabel . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 249
Spis wykresów . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 253
Opinie
Na razie nie ma opinii o produkcie.