Opis
Kierunki rozwoju gospodarki morskiej na świecie
Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego
Autor: Eugeniusz Gostomski Tomasz Nowosielski
Gospodarka morska obejmuje pięć istotnych dla wielu krajów branż: towarowy i pasażerski transport morski, obsługę statków i przeładunki towarów w portach morskich, przemysł okrętowy, rybołówstwo morskie z akwakulturą na morzu oraz przemysł offshore. Gospodarka morska ma więc duże znaczenie dla rozwoju ekonomicznego krajów wyspiarskich, krajów pozbawionych ważnych surowców oraz miast portowych i stanowi ważną część rynku pracy w wielu państwach.
Publikacja Eugeniusza Gostomskiego i Tomasza Nowosielskiego stanowi syntetyczne ujęcie całej gospodarki morskiej i uwzględnia jej główne obszary rozwoju. Książka adresowana jest do studentów ekonomii, geografii i oceanografii oraz praktyków zajmujących się gospodarką morską.
Spis treści
Wstęp 9
1. Morze jako podstawa funkcjonowania gospodarki morskiej .. 13
1.1. Znaczenie mórz i oceanów dla ludzkości . . . . . . . . . 13
1.2. Definicja gospodarki morskiej . . . . . . . . . . . . . 15
1.3. Kształcenie kadr dla gospodarki morskiej w Polsce . . . . . . 20
1.4. Szkodliwy wpływ na środowisko morskie zanieczyszczeń
i zmiany klimatu na Ziemi . . . . . . . . . . . . . . 26
1.5. Status prawny mórz i oceanów . . . . . . . . . . . . . 29
2. Tendencje rozwoju transportu morskiego na świecie . . . . . . . 33
2.1. Istota i znaczenie transportu morskiego 33
2.2. Zarys historii międzynarodowego transportu morskiego . . . . 36
2.2.1. Handel morski w starożytności i średniowieczu 36
2.2.2. Wpływ odkryć geograficznych na przewozy towarów
drogą morską . . . . . . . . . . . . . . . . 40
2.2.3. Rozwój transportu morskiego w okresie od rewolucji
przemysłowej do wybuchu II wojny światowej . . . . . 41
2.2.4. Kierunki rozwoju transportu morskiego po II wojnie
światowej do 2005 r. . . . . . . . . . . . . . . 44
2.3. Formy organizacyjne współczesnej żeglugi morskiej . . . . . 46
2.4. Wielkość i struktura przewozu ładunków drogą morską . . . . 50
2.5. Światowy transport kontenerów drogą morską . . . . . . . 57
2.6. Skutki transportu morskiego dla środowiska naturalnego 64
3. Kierunki rozwoju światowej floty handlowej . . . . . . . . . . 67
3.1. Zmiany wielkości i struktury floty handlowej na świecie . . . . 67
3.2. Rozwój globalnej floty kontenerowej 77
3.3. Statki z alternatywnym napędem . . . . . . . . . . . . 81
4. Kierunki ewolucji gospodarki portowej na świecie . . . . . . . . 83
4.1. Istota portu morskiego, rodzaje i funkcje portów . . . . . . 83
4.1.1. Definicja portu morskiego . . . . . . . . . . . . 83
4.1.2. Rodzaje portów morskich na świecie . . . . . . . . 85
4.2. Modele zarządzania i finansowania portów morskich . . . . . 88
4.3. Funkcje współczesnych portów morskich – istota i rodzaje . . . 89
4.3.1. Charakterystyka głównych funkcji portowych . . . . . 89
4.3.2. Funkcja transportowa i przeładunkowa portów . . . . . 91
4.3.3. Funkcje handlowe portów morskich 91
4.3.4. Porty morskie jako ogniwa w łańcuchach transportowych
i logistycznych . . . . . . . . . . . . . . . . 92
4.3.5. Funkcja przemysłowa portów . . . . . . . . . . . 94
4.3.6. Funkcja społeczno-cywilizacyjna portów . . . . . . . 95
4.3.7. Funkcja administracyjno-polityczna portów morskich . . 95
4.4. Historyczny rozwój portów w Europie . . . . . . . . . . 95
4.5. Wielkość i struktura obrotów ładunkowych portów morskich
świata . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 101
4.6. Konieczność ochrony środowiska naturalnego
w portach morskich . . . . . . . . . . . . . . . . 107
4.7. Wyzwania ekonomiczne i technologiczne we współczesnej
gospodarce portowej . . . . . . . . . . . . . . . . 113
5. Tendencje rozwoju w przemyśle stoczniowym na świecie 117
5.1. Ogólne kierunki rozwoju światowego przemysłu stoczniowego 117
5.2. Struktura rzeczowa i geograficzna przemysłu okrętowego na
świecie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 123
5.3. Przemysł okrętowy w Polsce 128
5.4. Wyzwania technologiczne i ekonomiczne dla przemysłu
stoczniowego związane z ochroną środowiska morskiego
oraz zwiększaniem efektywności energetycznej statków . . . . 134
6. Ewolucja rybołówstwa morskiego na świecie . . . . . . . . . . 141
6.1. Zarys historii połowu ryb . . . . . . . . . . . . . . 141
6.2. Globalne zasoby ryb morskich . . . . . . . . . . . . . 145
6.3. Znaczenie portów rybackich dla rozwoju rybołówstwa
morskiego na świecie . . . . . . . . . . . . . . . . 146
6.4. Światowa flota rybacka w służbie globalnego rybołówstwa . . . 149
6.5. Wielkość i struktura globalnych połowów ryb morskich
i owoców morza 152
6.6. Połowy ryb przez polskie rybołówstwo morskie . . . . . . . 156
6.7. Eksport i import produktów rybnych . . . . . . . . . . 157
6.8. Znaczenie ryb jako źródła pożywienia dla światowej populacji . . 162
7. Trendy w morskiej żegludze pasażerskiej i wycieczkowej . . . . . . 165
7.1. Przewozy pasażerskie i wycieczki morskie
w czasach nowożytnych . . . . . . . . . . . . . . . 165
7.2. Pojęcie turystyki morskiej . . . . . . . . . . . . . . 166
7.3. Podaż wycieczek dalekomorskich oferowanych przez operatorów
wycieczkowców . . . . . . . . . . . . . . . . . . 169
7.4. Popyt na wycieczki oferowane przez operatorów
wycieczkowców . . . . . . . . . . . . . . . . . . 177
7.5. Ceny wycieczek morskich . . . . . . . . . . . . . . 181
7.6. Wpływ pandemii koronawirusa na turystykę morską . . . . . 184
7.7. Ekologiczne aspekty eksploatacji wielkich wycieczkowców . . . 185
7.8. Żegluga pasażerska i promowa na świecie . . . . . . . . . 186
8. Kierunki rozwoju światowego przemysłu offshore . . . . . . . . 189
8.1. Pojęcie i narodziny przemysłu offshore . . . . . . . . . . 189
8.2. Wydobycie ropy naftowej i gazu ziemnego z dna mórz
i oceanów . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 191
8.3. Rozwój morskiej energetyki wiatrowej . . . . . . . . . . 196
8.4. Perspektywiczne formy przemysłu offshore . . . . . . . . 199
Zakończenie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 203
Bibliografia . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 209
Spis tabel 219
Spis rysunków . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 223
Opinie
Na razie nie ma opinii o produkcie.