Opis
Ewolucja i znaczenie portów morskich w krajach Unii Europejskiej
Autor: Eugeniusz Gostomski, Tomasz Nowosielski
Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego
Publikacja dotyczy zasad funkcjonowania gospodarki portów morskich jako ważnego instrumentu elementów infrastruktury transportowej i gospodarki morskiej krajów Unii Europejskiej o globalnym zasięgu. W treści odniesiono się do pojęcia portu, przedstawiono typologię portów morskich oraz ich funkcje. Ponadto opisano rozwój portów europejskich od czasów starożytnych do współczesności. Istotnymi zagadnieniami poruszonymi w książce są także kwestie dotyczące kierunków rozwoju europejskich portów morskich z uwzględnieniem systemów pracy, finansowania działalności i nowoczesnych technologii cyfrowych. W końcowej części książki przedstawiono charakterystyki wybranych portów morskich w krajach Unii Europejskiej.
Książka odpowiada na pytanie, do czego potrzebne są porty morskie oraz czy ich działalność przekłada się na korzyści dla wszystkich krajów i każdego obywatela danego kraju europejskiego. Korzystne efekty aktywności portów morskich dotyczą nawet tych państw, które nie mają dostępu do morza, ale które eksportują towary poprzez porty tranzytowe i które importują towary ze świata, dostarczane im w dużej części drogą morską. W książce przedstawiono historię portów i ich rozwój od starożytności po dzień dzisiejszy. Opisano także zagadnienia związane z kapitałochłonnymi inwestycjami portowymi oraz zasadami zdobywania pieniędzy niezbędnymi do dalszego rozwoju. Scharakteryzowano również zawody portowe, systemy cyfrowe, które ułatwiają pracę i stanowią czynnik zautomatyzowania części prac wykonywanych w portach, co w przyszłości będzie zapewne powszechne. Ciekawą częścią książki jest prezentacja wybranych europejskich portów morskich. Publikacja pozwala zrozumieć zadania, jakie spełniają współczesne porty morskie dla gospodarki poszczególnych krajów unijnych, ale także handlu międzynarodowego. Książka poświęcona portom jako zasadniczemu elementowi gospodarki morskiej dobrze wpisuje się w tematykę badawczą uczelni, której bliska jest problematyka morska.
Spis treści
Wstęp . . . 9
1. Pojęcie i klasyfikacja portów morskich .. 13
1.1. Definicja portu morskiego .. 13
1.2. Infrastruktura i suprastruktura portowa . 18
1.3. Klasyfikacja portów morskich na świecie . . 21
1.4. Funkcje portów . 26
1.4.1. Klasyfikacja funkcji portów . 26
1.4.2. Funkcja transportowa i przeładunkowa portów . 28
1.4.3. Funkcje handlowe portów morskich . 28
1.4.4. Funkcja logistyczno-dystrybucyjna . . 29
1.4.5. Funkcja przemysłowa portów . . 32
1.4.6. Funkcja społeczno-cywilizacyjna portów . 33
1.4.7. Funkcja administracyjno-polityczna portów morskich .. 34
1.5. Miejsce portów w naukach ekonomicznych . 34
2. Historia portów morskich w Europie . 37
2.1. Rozwój portów morskich w czasach antycznych . . 37
2.2. Porty w czasach średniowiecza . 39
2.3. Ewolucja portów morskich w czasach nowożytnych . 42
2.4. Zarys historii wybranych portów w Europie . . 43
2.4.1. Historia portu w Rotterdamie . 43
2.4.2. Historia portu w Londynie . .. 44
2.4.3. Historia portu w Hamburgu . . 45
2.4.4. Geneza i etapy rozwoju portu w Gdańsku . 46
2.4.5. Zarys historii portu w Gdyni . . 50
2.4.6. Historia portu w Rydze . 54
2.4.7. Historia portu w Pireusie . . 56
3. Ewolucja gospodarki portowej w krajach Unii Europejskiej
w XXI wieku . . 59
3.1. Statystyczny obraz portów w krajach Unii Europejskiej . . 59
3.2. Sektor portów morskich w Polsce . 64
3.3. Wpływ konteneryzacji na funkcjonowanie portów
w krajach Unii Europejskiej . . 69
3.4. Cztery generacje rozwoju portów . .. 72
3.5. Wyzwania dla portów w krajach Unii Europejskiej . 73
3.6. Polityka portowa Unii Europejskiej . . 76
4. Finansowanie portów morskich w krajach Unii Europejskiej . 79
4.1. Składniki rzeczowe portów . . 79
4.2. Modele finansowania inwestycji portowych . 82
4.3. Pomoc publiczna jako forma finansowania inwestycji portowych
w krajach unijnych . 84
4.4. Środki z budżetu UE na finansowanie inwestycji portowych . 86
4.5. Finansowanie przedsiębiorstw portowych kapitałem własnym
i kredytami .. 91
5. Specyfika rynku usług portów morskich . 93
5.1. Pojęcie rynku usług portowych . . 93
5.2. Popyt na usługi portowe . 94
5.3. Podaż usług portowych . . 97
5.4. Opłaty za korzystanie z usług portowych . .. 98
5.5. Regulacje unijne rynku usług portowych . 101
6. Charakterystyka podstawowych usług portowych . . 105
6.1. Rodzaje usług portowych . 105
6.2. Usługi na rzecz statku i innych środków transportu uczestniczących
w obrocie portowym . . 107
6.2.1. Udostępnianie infrastruktury portowej statkom . 107
6.2.2. Usługi pilotowe . 108
6.2.3. Usługi holownicze . . 109
6.2.4. Usługi cumownicze . 110
6.2.5. Sztauowanie i trymowanie ładunków na statku . 111
6.2.6. Zaopatrywanie statków w paliwo, energię elektryczną i wodę . 112
6.2.7. Usługi shipchandlerskie . 113
6.2.8. Czyszczenie ładowni statków oraz odbiór odpadów ze statku
i pozostałości ładunkowych . . 113
6.2.9. Usługi portowe na rzecz innych środków transportu .. 114
6.3. Usługi na rzecz ładunków . . 115
6.3.1. Usługi przeładunkowe . 115
6.3.2. Składowanie towarów w porcie morskim . . 117
6.3.3. Transport wewnątrzportowy i manipulacje ładunkowe . 118
6.3.4. Kontrola jakościowa i ilościowa ładunków w portach . 119
6.4. Usługi portowe na rzecz marynarzy i pasażerów statków . 121
6.4.1. Usługi portowe na rzecz marynarzy . 121
6.4.2. Usługi na rzecz pasażerów uczestniczących
w podróżach morskich .123
7. Praca w portach morskich .125
7.1. Ewolucja zapotrzebowania na pracowników
w portach morskich .125
7.2. Struktura zatrudnienia w portach morskich . .126
7.3. Zawody charakterystyczne dla gospodarki portowej i stawiane
im wymagania . 131
7.4. Wpływ rozwoju technologii informacyjnej i automatyzacji
na zatrudnienie w sektorze portowym .133
8. Ochrona środowiska naturalnego w portach morskich . 135
8.1. Rodzaje zanieczyszczeń ekologicznych w portach . 135
8.2. Aspekty prawne ochrony portów przed zanieczyszczeniami . 137
8.3. Działania polskich portów na rzecz ochrony
środowiska naturalnego . 139
9. Działalność marketingowa w portach morskich .. 143
9.1. Potrzeba działań marketingowych w przedsiębiorstwach
portowych . . 143
9.2. Zarządzanie marketingowe na rynku usług portowych .. 144
9.3. Funkcjonowanie służb marketingu na przykładzie
portu hamburskiego .. 149
9.4. Wykorzystanie technologii cyfrowej w działalności
marketingowej portu w Rotterdamie . 150
9.5. Instytucje samorządowe i międzynarodowe wspierające
działalność portów morskich . 152
10. Digitalizacja gospodarki portowej . 157
10.1. Istota, ogólne przyczyny i korzyści z digitalizacji . .. 157
10.2. Konieczność digitalizacji gospodarki portowej . 159
10.3. Przykłady inteligentnych portów w Europie . 161
10.4. Port w Rotterdamie jako wiodący w Europie smart port . 162
10.5. Digitalizacja pracy portu w Hamburgu . 164
11. Charakterystyka wybranych portów europejskich .. 165
11.1. Port w Rotterdamie .. 165
11.1.1. Warunki naturalne i potencjał eksploatacyjny
portu w Rotterdamie . 165
11.1.2. Organizacja portu w Rotterdamie . 167
11.1.3. Wielkość i struktura obrotu portowego w Rotterdamie . . 168
11.2. Port w Antwerpii .. 170
11.2.1. Uwarunkowania naturalne i potencjał eksploatacyjny
portu w Antwerpii . . 170
11.2.2. Działalność portu w Antwerpii . . 172
11.3. Port w Hamburgu . 177
11.3.1. Warunki naturalne i potencjał przeładunkowy portu
w Hamburgu .. 177
11.3.2. Działalność portu w Hamburgu . 180
11.4. Port w Marsylii-Fos . . 183
11.4.1. Położenie geograficzne i potencjał ekonomiczny
portu w Marsylii-Fos . . 183
11.4.2. Działalność portu Marsylia-Fos . 185
11.5. Port w Kłajpedzie . 188
11.5.1. Warunki naturalne i możliwości eksploatacyjne
portu w Kłajpedzie . 188
11.5.2. Działalność portu w Kłajpedzie . 191
11.6. Port w Algeciras . . 193
11.6.1. Podstawowe informacje o porcie Algeciras . 193
11.6.2. Działalność portu w Algeciras . 194
11.7. Port w Trieście . 196
11.7.1. Położenie geograficzne i potencjał eksploatacyjny portu
w Trieście .. 196
11.7.2. Działalność portu w Trieście . . 199
11.8. Port Gdańsk . . 201
11.8.1. Warunki naturalne i potencjał eksploatacyjny portu
w Gdańsku . . 201
11.8.2. Działalność portu Gdańsk . 204
11.9. Port w Gdyni . 205
11.9.1. Warunki naturalne i potencjał eksploatacyjny portu
w Gdyni .. 205
11.9.2. Działalność portu w Gdyni . 208
11.10. Zespół portów Szczecin i Świnoujście . 209
11.10.1. Warunki naturalne i potencjał eksploatacyjny portu
w Szczecinie . 209
11.10.2. Warunki naturalne i potencjał eksploatacyjny portu
w Świnoujściu . . 214
11.10.3. Działalność zespołu portowego Szczecin i Świnoujście . . 216
Zakończenie . . 219
Bibliografia . . . 225
Spis tabel i rysunków . .. 235
Opinie
Na razie nie ma opinii o produkcie.