Opis
Ekonomiczno-prawne aspekty stosowania nieuczciwej konkurencji w zakresie oznaczeń wprowadzających w błąd
Autor: Paulina Nogal-Meger
Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego
Stosowanie oznaczeń wprowadzających w błąd polega na wdzieraniu się w cudzy, ugruntowany już krąg klientów, przy wykorzystaniu renomy wypracowanej przez innego przedsiębiorcę. Z przeprowadzonych badań wynika, że stosowanie oznaczeń wprowadzających w błąd przez nieuczciwych konkurentów staje się korzystnym sposobem na wypracowanie nienależnego zysku.
Na podstawie analizy danych z lat 2006–2016 uzyskanych z sądów okręgowych w Polsce oraz szczegółowych badań aktowych, na wybranych przykładach, wskazano opłacalność stosowania czynu nieuczciwej konkurencji (jakim jest stosowanie oznaczeń wprowadzających w błąd), a także mankamenty postępowań sądowych czy też wydawanie różnych orzeczeń dla tych samych stanów faktycznych. Z danych udostępnionych przez sądy okręgowe w Polsce wyłania się rzeczywisty obraz przestrzegania prawa konkurencji. Analiza badanego zjawiska wskazuje na to, że przedsiębiorcy, których oznaczenia, a w szczególności znak towarowy, firma lub jej część, zostały bezprawnie wykorzystane na rynku przez innego przedsiębiorcę w celu promowania własnych produktów, znajdują się w znacznie gorszej sytuacji niż naruszyciel.
Spis treści
Wstęp . . 7
1. Uczciwa i nieuczciwa konkurencja na rynku . . . 11
1.1. Wolność gospodarcza a konkurencja . . . 11
1.2. Konkurencja w teorii ekonomii . .. 15
1.3. Podstawowe założenia efektywnego funkcjonowania rynku . . 20
1.4. Zmiany popytu i podaży pod wpływem działań nieuczciwych
przedsiębiorców . . 24
1.5. Podstawowe założenia teorii wyboru konsumenta . .. 28
1.6. Nieuczciwa konkurencja na rynku konkurencji niedoskonałej . . 33
Podsumowanie . . . . 40
2. Geneza i formy ochrony konkurencji oraz oznaczeń występujących
na rynku . . 43
2.1. Początkowe formy kształtowania stosunków konkurencyjnych .. 43
2.2. Dobre obyczaje kupieckie jako narzędzie ochrony uczciwej
konkurencji . . . 48
2.2.1. Znaczenie klauzuli generalnej w porządku prawnym . . 48
2.2.2. Klauzula dobrych obyczajów kupieckich – wykładnia
i zastosowanie . . 50
2.2.3. Klauzula dobrych obyczajów kupieckich w polskim
porządku prawnym . .. . 59
2.3. Ochrona konkurencji w Polsce . . . . 62
2.4. Prawna ochrona oznaczeń handlowych . . . 71
2.4.1. Regulacje międzynarodowe w zakresie ochrony oznaczeń . .. 71
2.4.2. Ochrona oznaczeń w Stanach Zjednoczonych . . . . 76
2.4.3. Ochrona oznaczeń w Unii Europejskiej . . . 81
Podsumowanie . . . . 95
3. Istota czynu nieuczciwej konkurencji – przesłanki warunkujące
uznanie działania za nieuczciwe . . . 97
3.1. Status przedsiębiorcy i przedsiębiorstwa – płaszczyzna
podmiotowa czynu nieuczciwej konkurencji . . 97
3.2. Rynek właściwy i stosunek konkurencji .. 102
3.3. Naruszenie interesu publicznego oraz interesu przedsiębiorcy . . 105
3.4. Czyn nieuczciwej konkurencji – płaszczyzna przedmiotowa . . .. 110
3.5. Czynniki sprzyjające popełnianiu czynów niedozwolonych . . 117
Podsumowanie. . 128
4. Polskie rozwiązania prawne w zakresie oznaczeń wprowadzających
w błąd . .. . . 131
4.1. Historyczny rozwój polskich regulacji prawnych w zakresie
przeciwdziałania stosowaniu oznaczeń wprowadzających w błąd . . . 131
4.2. Firma jako podstawowe oznaczenie przedsiębiorcy w obrocie
gospodarczym . . 135
4.3. Istota i znaczenie znaku towarowego . . . 141
4.4. Inne oznaczenia przedsiębiorstwa . . . 155
4.5. Znaczenie marki w obrocie gospodarczym . . . 156
4.6. Ocena podobieństwa i renomy oznaczeń jako kryterium
wprowadzania w błąd . . . . 160
4.7. Roszczenia przysługujące za naruszenie oznaczeń w polskim
porządku prawnym . . . 166
4.7.1. Roszczenia przysługujące za naruszenie prawa do firmy . . 166
4.7.2. Roszczenia przysługujące za naruszenie prawa do znaku
towarowego . . . . 172
Podsumowanie . . . . 174
5. Stosowanie oznaczeń wprowadzających w błąd w świetle
badań aktowych . . . 177
5.1. Zakres podmiotowy próby badawczej . .. 177
5.2. Zakres przedmiotowy próby badawczej i sposób generowania
informacji przez sądy . . .182
5.3. Analiza spraw z Sądu Okręgowego w Warszawie
i Sądu Okręgowego w Gdańsku . . . . 189
5.4. Szczegółowe badania aktowe – analiza spraw . . 202
5.4.1. Żubrówka – uwzględnienie roszczenia w całości . . 204
5.4.2. Marco – nakazanie zaniechania naruszeń i częściowe
uwzględnienie roszczenia pieniężnego . . 207
5.4.3. Securitas – nieuzasadnione nieuwzględnienie roszczenia . 214
5.4.4. Lotos I i Lotos II – różne rozstrzygnięcia przy tych samych
okolicznościach . .. 221
5.4.5. Hasbro – nieuzasadnione zasądzenie roszczenia
sna rzecz powoda . . . . 222
5.4.6. Nivea – nieuzasadnione roszczenie powoda . . . 223
Podsumowanie . . . . 226
Wnioski końcowe . . . . 229
Wykaz źródeł i opracowań . . .. . . 237
Spis rysunków . . . . 265
Spis tabel . . . . . 267
Załącznik . . . . . 269
Opinie
Na razie nie ma opinii o produkcie.