Opis
Dwujęzyczność i wychowanie dwujęzyczne z perspektywy lingwistyki i logopedii
Autor: Małgorzata Rocławska-Daniluk
Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego
Minęło wiele lat, odkąd Jules Ronjat analizował dwujęzyczny rozwój swojego syna. Pewien czas minął także od momentu pierwszego wydania niniejszej książki. Poglądy na temat dwujęzyczności dzieci ewoluowały – od skrajnego natywizmu doszliśmy do etapu ostrożnego entuzjazmu, zarówno w zakresie dwujęzyczności naturalnej, jak i sztucznej. Nadal jednak problematyka dwujęzyczności zajmuje badaczy w Polsce i poza jej granicami.
Zdaniem Autorki tej publikacji dziecko w wielojęzycznym otoczeniu wymaga nietypowej perspektywy badawczej – z jednej strony związanej z koniecznością szukania wspólnych punktów odniesienia dla opisu funkcjonowania językowego dzieci w różnych odmianach dwujęzyczności, z drugiej strony podkreślającej walor docierania do tego, co jednostkowe i niepowtarzalne. Nieszablonowe w tej pracy jest również ujęcie logopedycznych aspektów dwujęzyczności, wnoszące do naukowej refleksji wiele otwartych pytań i ogólnoświatowych problemów. Szczegółowe zagadnienia lingwistyczne, dotyczące opisywanej problematyki, to m.in.: sfera słuchu fonemowego i fonetycznego, świadomość i aktywność językowa dzieci wzrastających w otoczeniu dwóch języków, zaburzenia mowy w dwujęzyczności. Liczne odwołania do anglojęzycznej literatury dostarczają cennych informacji na temat środowisk, w których dwujęzyczność już od dawna jest normą.
Badania własne autorki wnoszą ducha eksperymentu do teoretycznych opisów części wstępnej. Dla współczesnych badaczy zjawiska dwujęzyczności staną się z pewnością ważnym źródłem obserwacji i zachętą do podjęcia samodzielnych analiz.
Spis treści
Wprowadzenie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 9
1. Zagadnienia wstępne . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 13
1.1. Wyjaoenienie pojęcia dwujęzycznooeci i wychowania
dwujęzycznego . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 13
1.2. Rodzaje i kategorie dwujęzycznooeci . . . . . . . . . . . . . . . . 15
1.3. Dwujęzyczny rozwój mowy dzieci z perspektywy historycznej . . 18
1.4. Język pierwszy (L1) a język drugi (L2) . . . . . . . . . . . . . . . 23
2. Charakterystyka przyswajania języka . . . . . . . . . . . . . . . . . . 28
2.1. Najważniejsze czynniki wpływające na przyswajanie języka . . . 28
2.1.1. Motywacja . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 29
2.1.2. Zdolność językowa . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 30
2.1.3. Dostêp do danych językowych . . . . . . . . . . . . . . . 33
2.2. Charakterystyczne cechy procesu przyswajania języka . . . . . . 36
2.2.1. Właściwości strukturalne . . . . . . . . . . . . . . . . . . 36
2.2.2. Tempo przyswajania . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 37
2.2.3. Stan koñcowy procesu przyswajania jêzyka . . . . . . . . 39
3. Nauczanie dwujęzyczne na etapie przedszkola
i szkoły podstawowej . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 42
3.1. Dziecko w wieku żłobkowo-przedszkolnym
i wczesnoszkolnym . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 42
3.2. Nauczanie dwujęzyczne w Polsce i za granicą . . . . . . . . . . . 46
4. Dwujęzyczność a przemiany zachodzące w dziecku . . . . . . . . . . 55
4.1. Dojrzewanie dziecka do aktywności językowej . . . . . . . . . . 55
4.2. Różne rodzaje aktywności dziecka
w kontekście dwujęzyczności . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 67
4.3. Nowe spojrzenie na świadomość językową
i terminy z nią związane . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 77
4.4. Zagadnienia fonetyczno-fonologiczne w dwujęzyczności . . . . . 85
4.4.1. Rozwój zdolności słyszenia różnic między fonemami . . . 85
4.4.2. Opanowywanie dwóch systemów fonologicznych . . . . . 92
4.5. Rozwój leksykalny . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 100
5. Dwujęzyczność a zadania stojące przed nauczycielami
i logopedami . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 107
5.1. Cele edukacji językowej . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 107
5.2. Dwujęzyczność i zaburzenia mowy . . . . . . . . . . . . . . . . 125
5.2.1. Opieka logopedyczna w Polsce . . . . . . . . . . . . . . . 125
5.2.2. Opieka logopedyczna w Niemczech, Wielkiej Brytanii
i Holandii . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 128
5.2.3. Nowe projekty badawcze na temat dwujęzyczności . . . . 131
5.2.4. Zadania stojące przed logopedią w XXI wieku –
logopedia w fazie przemian . . . . . . . . . . . . . . . . . 138
6. Badania własne . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 145
6.1. Wprowadzenie – opis schematu przeprowadzonych
badań własnych . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 145
6.2. Szczegółowy opis badań. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 146
6.2.1. Seria I . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 146
6.2.2. Seria II . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 152
6.2.3. Seria III . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 156
6.2.4. Seria IV . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 161
Zakończenie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 180
Aneks
Jean Baudouin de Courtenay, Einige Beobachtungen an Kindern . . . . 182
Arkusz zadañ dla dzieci z przedszkoli dwujêzycznych (P1, P2) . . . . 188
Ankieta dla rodziców dzieci z P1 (N = 12), wraz zebranymi
wynikami . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 191
Zestawienie wyników badañ serii I . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 192
Bibliografia . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 197
Indeks osób . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 223
Spis rysunków . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 225
Spis tabel . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 226
Opinie
Na razie nie ma opinii o produkcie.