Opis
Budowanie przewagi konkurencyjnej europejskiej branży samochodów elektrycznych
Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego
Autor: Tomasz Konewka
Transformacja transportu jest jednym z kluczowych elementów realizacji Europejskiego Zielonego Ładu przyjętego przez Unię Europejską w 2019 roku. Tomasz Konewka wykazuje, że Europa jest w stanie stworzyć odpowiednie warunki do uzyskania przewagi konkurencyjnej w rywalizacji z innymi regionami świata (głównie Chinami i USA) w zakresie produkcji samochodów elektrycznych, m.in. poprzez konsekwentne wdrażanie programów wsparcia dla branży oraz stworzenie odpowiednich warunków konkurencji dla całego łańcucha dostaw.
Spis treści
Wstęp .. 9
Rozdział 1. Konkurencyjność i przewaga konkurencyjna branży
i przedsiębiorstwa . .15
1.1. Istota konkurencji i konkurencyjności przedsiębiorstw . 15
1.2. Źródła i sposoby budowania przewagi konkurencyjnej
przedsiębiorstw na rynku 32
1.3. Wpływ działalności innowacyjnej na zdolność konkurencyjną
przedsiębiorstwa . . 41
1.4. Wybrane koncepcje międzynarodowej konkurencyjności branż
z uwzględnieniem modelu diamentu przewagi konkurencyjnej
Portera . .. 52
Rozdział 2. Europejska branża samochodów osobowych z uwzględnieniem
uwarunkowań otoczenia . . .65
2.1. Zaadaptowany model diamentu przewagi konkurencyjnej
Portera dla europejskiej branży samochodów elektrycznych 65
2.2. Poziom emisji gazów cieplarnianych w Unii Europejskiej 68
2.3. Polityka Unii Europejskiej wobec branży motoryzacyjnej
w ramach Europejskiego Zielonego Ładu .. 70
2.4. Europejska branża samochodów osobowych jako jeden
z głównych regionów światowego przemysłu motoryzacyjnego 80
Rozdział 3. Specyfika branży samochodów elektrycznych . . . 95
3.1. Aspekty technologiczne związane z samochodem elektrycznym . . 95
3.1.1. Samochód elektryczny jako nowe rozwiązanie
technologiczne . . 95
3.1.2. Zmiany w konstrukcji samochodu elektrycznego
i ich wpływ na koszt całkowity pojazdu 105
3.1.3. Polityka producentów samochodów elektrycznych
w zakresie rozwoju platform EV .. 111
3.2. Polityka inwestycyjna producentów w branży samochodów
elektrycznych z uwzględnieniem producentów europejskich . . 116
3.3. Sprzedaż i polityka dopłat na rynku samochodów elektrycznych
w Europie . . . 122
3.4. Aktualna i przyszła pozycja producentów europejskich na tle
światowej branży samochodów elektrycznych 131
Rozdział 4. Dostawcy baterii i surowców jako branże powiązane 141
4.1. Konstrukcja baterii litowo-jonowej . . 141
4.2. Zmiany technologiczne baterii i ich wpływ na całkowity koszt
zestawu baterii . .. 144
4.3. Charakterystyka branży baterii na świecie i w Europie 154
4.4. Pozycja Unii Europejskiej w globalnym łańcuchu dostaw baterii . 161
4.5. Polityka Unii Europejskiej w zakresie tworzenia europejskiej
branży baterii 173
Rozdział 5. Samochody elektryczne z punktu widzenia potencjalnych
nabywców – wyniki badania empirycznego . .. 185
5.1. Metodyka badawcza . .. 185
5.1.1. Cel badania . . . 185
5.1.2. Opis badania i charakterystyka próby . . 189
5.2. Czynniki wpływające na wybór samochodu elektrycznego
przez klientów .. . 194
5.3. Czynniki motywujące do zakupu samochodu elektrycznego 211
Zakończenie . . . 229
Załączniki . . . . 235
Załącznik nr 1 . . 236
Załącznik nr 2 . . . 238
Załącznik nr 3 . . . . 240
Załącznik nr 4 . .. 242
Załącznik nr 5 . . 244
Załącznik nr 6 . .. 251
Bibliografia . . . 257
Spis rysunków . . . 273
Spis tabel … 277
Abstract . . 279
Opinie
Na razie nie ma opinii o produkcie.