Opis
Benchmarking jako metoda diagnozy konkurencyjności przedsiębiorstw w klastrach
Autorzy: Joanna Kuczewska
Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego
Celem badawczym jest przedstawienie znaczenia metody benchmarkingu w analizie konkurencyjności przedsiębiorstw, sformułowanie koncepcji wykorzystania tej metody w analizie konkurencyjności przedsiębiorstw oraz zaproponowanie modeli najlepszych praktyk w zakresie poprawy konkurencyjności przedsiębiorstw funkcjonujących w wybranych klastrach w Polsce tj. Pleszewski Klaster Kotlarski, Lubuski Szlak Wina i Miodu, Łeba – Błękitna Kraina, Podlaski Klaster Bielizny oraz Wschodni Klaster Budowlany.
SPIS TREŚCI
WSTĘP . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 7
Rozdział 1. TEORIA KONKURENCYJNOŚCI . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 17
1.1. Ewolucja teorii konkurencyjności . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 17
1.2. Wybrane współczesne koncepcje konkurencyjności . . . . . . . . . . . . . . . . . . 24
1.3. Dekompozycja konkurencyjności – poziom makro, mezo i mikro . . . . . . . . 30
Rozdział 2. KONKURENCYJNOŚĆ PRZEDSIĘBIORSTW – ASPEKTY TEORETYCZNE . . . 36
2.1. Definicje konkurencyjności przedsiębiorstwa . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 37
2.2. Otoczenie zewnêtrzne a kształtowanie przewag konkurencyjnych
przedsiębiorstwa . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 46
2.2.1. Elementy otoczenia makroekonomicznego . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 49
2.2.2. Elementy otoczenia konkurencyjnego i otoczenia związanego
z lokalizacją. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 51
2.3. Metody poszukiwania przewag konkurencyjnych . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 66
2.3.1. Metody oceny potencjału otoczenia makroekonomicznego . . . . . . . 67
2.3.2. Metody oceny potencjału otoczenia konkurencyjnego . . . . . . . . . . . 68
2.3.3. Metody oceny zasobów wewnętrznych . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 71
2.3.4. Metody oceny pozycji konkurencyjnej . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 73
Rozdział 3. BENCHMARKING JAKO METODA DIAGNOZY KONKURENCYJNOŚCI
PRZEDSIĘBIORSTW . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 80
3.1. Ewolucja, definicja i rodzaje benchmarkingu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 80
3.1.1. Definicja benchmarkingu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 82
3.1.2. Ewolucja metody benchmarkingu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 85
3.1.3. Zakres i rodzaje benchmarkingu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 89
3.2. Koncepcje procesu benchmarkingu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 94
3.3. Benchmarking a diagnoza pozycji konkurencyjnej przedsiębiorstwa . . . . . 100
3.4. Ocena metody benchmarkingu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 102
3.5. Przykłady wykorzystania benchmarkingu jako narzędzia diagnozy
konkurencyjności przedsiębiorstw w wybranych krajach . . . . . . . . . . . . . . 108
3.6. Benchmarking jako narzędzie diagnozy konkurencyjności przedsiębiorstw
w klastrach . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 111
Rozdział 4. KLASTRY JAKO FORMA WSPÓŁPRACY I OSI¥GANIA DODATKOWYCH
KORZYŚCI KONKURENCYJNYCH PRZEDSIĘBIORSTW . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 116
4.1. Ewolucja koncepcji klastrów . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 116
4.2. Definicja i cechy charakterystyczne klastrów . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 120
4.3. Typy klastrów . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 125
4.4. Proces powstawania klastra . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 132
4.5. Efekty wewnętrzne współpracy klastrowej a konkurencyjność
przedsiębiorstwa . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 140
Rozdział 5. WYKORZYSTANIE BENCHMARKINGU JAKO METODY DIAGNOZY
KONKURENCYJNOŚCI PRZEDSIĘBIORSTW W KLASTRACH – KONCEPCJA
NAJLEPSZYCH PRAKTYK . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 145
5.1. Identyfikacja czynników w istotny sposób wpływających
na konkurencyjność przedsiębiorstw w wybranych klastrach w Polsce . . . . 146
5.1.1. Cel badawczy i dobór próby . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 146
5.1.2. Charakterystyka próby badawczej . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 159
5.1.3. Metody badawcze i rezultaty badań . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 162
5.1.4. Koncepcja wykorzystania metody najlepszych praktyk w zakresie
diagnozy konkurencyjności przedsiębiorstw funkcjonujących
w wybranych klastrach w Polsce na podstawie badań ilościowych . . 190
5.2. Diagnoza otoczenia konkurencyjnego przedsiębiorstw w wybranych
klastrach w Polsce . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 193
5.2.1. Koncepcja wykorzystania metody najlepszych praktyk w zakresie
diagnozy konkurencyjności przedsiębiorstw funkcjonujących
w wybranych klastrach w Polsce na podstawie analizy ilościowej
i badania otoczenia konkurencyjnego sektora . . . . . . . . . . . . . . . . . . 203
5.2.2. Propozycje mierników najlepszych praktyk w zakresie diagnozy
konkurencyjności przedsiębiorstw funkcjonujących w wybranych
klastrach w Polsce . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 206
ZAKOŃCZENIE . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .. . . . . . . . . . 216
Załącznik nr 1 – Ankieta badawcza . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 223
Załącznik nr 2 – Efekty krańcowe (tabela) . . . . . . . . . . . . . . . . .. . . . . . 231
LITERATURA . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 238
SPIS RYSUNKÓW I WYKRESÓW . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 263
SPIS TABEL . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 266
Opinie
Na razie nie ma opinii o produkcie.