www.zak24.pl
INTERNETOWA KSIĘGARNIA NAUKOWO - AKADEMICKA

Zarys problematyki zarządzania zasobami informatycznymi w przedsiębiorstwie

31,99  (w tym 5% VAT)

Rok wydania 2021

Nr wydania 1
Liczba stron 213
ISBN 978-83-7348-843-4

Opis

Zarys problematyki zarządzania zasobami informatycznymi w przedsiębiorstwie

Autor: Magdalena Ciesielska

Wydawnictwo Politechniki Gdańskiej

 

Praktyczne, aplikacyjne cele monografii mają za zadanie ułatwienie menedżerom związanym z zarządzaniem technologią informatyczną wypełniania codziennych zadań z zakresu zarządzania różnorodnymi zasobami IT. Dzięki zawarciu w pracy wyników badań empirycznych może ona stanowić bazę wiedzy i odniesienie teoretyczne. Drugim z celów aplikacyjnych jest dostarczenie przykładów zastosowań i sugestii dotyczących możliwych do wykorzystania metod i narzędzi zarządczych, służących sprawnej realizacji procesów informatyzacji w przedsiębiorstwach.

Monografia stanowi zwarty opis podstawowej wiedzy w obszarze zarządzania zasobami informatycznymi, która może zostać wykorzystana zarówno przez środowisko naukowe, jak i przez środowisko biznesowe do – odpowiednio – formułowania obszarów dalszej eksploracji naukowej oraz uzyskania odpowiedzi na wyzwania, problemy i pytania pojawiające się w rzeczywistości gospodarczej.

Niniejszą książkę można uznać za swego rodzaju przewodnik, zarówno wskazujący nowe pola eksploracji naukowej, jak i dostarczający wskazówek zarządczych niezbędnych do szybkiego reagowania na pojawiające się wyzwania.

 

Monografia składa się z dziesięciu rozdziałów, których tematyka skupia się na dziesięciu wybranych zagadnieniach zarządzania zasobami informatycznymi we współczesnym przedsiębiorstwie:

I – wprowadzenie do zastosowania podejścia zasobowego; pojęcia zasobu technologii informatycznych, kompetencji organizacyjnych i zdolności organizacyjnych oraz ich znaczenie w zarządzaniu zasobami informatycznymi;

II – problematyka zarządzania strategicznego technologiami informacyjnymi, ze szczególnym uwzględnieniem planowania, formułowania i analizy strategii informatyzacji, dopasowania na linii biznes–IT oraz zastosowania wybranych narzędzi i technik zarządczych w zarządzaniu zasobami IT w firmie;

III – platformy informatyczne i nowe technologie w organizacji, zastosowanie przełomowych technologii, takich jak sztuczna inteligencja, Internet rzeczy, blockchain i inne, świat VUCA; rola technologii przełomowych w organizacjach;

IV – zarządzanie architekturą korporacyjną, wybrane ramy tworzenia architektury korporacyjnej, takie jak: siatka Zachmana, ramy architektoniczne TOGAF, metodyka Gartnera oraz SAFe;

V – zarządzanie aktywami IT w przedsiębiorstwie, cykl życia aktywów IT, procesy związane z zarządzaniem nimi oraz wsparcie dla tych procesów poprzez dobre praktyki, systemy informacyjne i specjalistyczne oprogramowanie; charakterystyka i metody wirtualizacji środowisk, pojęcia infrastruktury konwergentnej i hiperkonwergentnej oraz środowiska chmurowego;

VI – zarządzanie usługami IT w firmie; rodzaje umów na świadczenie usług IT;

VII – modele rozwoju oprogramowania oraz elementów inżynierii oprogramowania;

VIII – problematyka identyfikacji, planowania i organizacji kompetencji, a także ról IT w przedsiębiorstwie; pozyskiwanie talentów informatycznych dla przedsiębiorstwa;

IX – zarządzanie ryzykiem informatycznym i audytem informatycznym; znaczenie i proces audytu informatycznego w organizacji, współczesne ryzyko informatyczne, referencyjny model audytu informatycznego w przedsiębiorstwie;

X – outsourcing informatyczny w firmie; kluczowe aspekty podejmowania decyzji o outsourcingu informatycznym, kryteria oceny dostawców usług, znaczenie formułowania i zarządzania kontraktem outsourcingowym, a także zarządzanie relacjami w outsourcingu IT.

 

Spis Treści:

Wykaz skrótów …. 7
Wstęp …. 11
1. Teoria zasobowa w zarządzaniu zasobami IT … 15
Wprowadzenie .. 15
1.1. Podejście zasobowe ….. 15
1.2. Zasoby informatyczne …… 17
1.3. Kompetencje organizacyjne …. 20
1.4. Zdolności organizacyjne …. 22
Podsumowanie ….. 25
2. Strategie informatyzacji w organizacji …. 26
Wprowadzenie …. 26
2.1. Definicja strategii informatyzacji …… 26
2.2. Model dopasowania celów organizacji i IT ….29
2.3. Proces przygotowania strategii technologii informatycznej ….. 32
2.4. Analiza stanu aktualnego wykorzystania technologii …… 33
2.5. Planowanie strategiczne obszaru IT …… 35
2.6. Zastosowanie zmodyfikowanej metody zrównoważonej karty wyników …. 37
2.7. Wdrażanie strategii IT ….. 39
Podsumowanie …. 42
3. Platformy informatyczne i nowe technologie w organizacjach ….. 44
Wprowadzenie ….. 44
3.1. Systemy informacyjne i informatyczne przedsiębiorstw . 44
3.2. Systemy informatyczne handlu elektronicznego ….46
3.3. Zastosowania technologii zrównoważonych i przełomowych . 50
3.4. Platformy cyfrowe jako rozwinięcie zastosowań systemów
informatycznych …. 51
3.5. Wykorzystanie platform jako dostosowanie do świata VUCA …… 55
3.6. Rola technologii przyszłości w organizacjach ….. 60
Podsumowanie …… 63
4. Zarządzanie architekturą korporacyjną …. 65
Wprowadzenie …. 65
4.1. Pojęcie i rola architektury korporacyjnej ….. 65
4.2. Zarządzanie kształtem architektury korporacyjnej IT ….. 68
4.3. Modele architektury korporacyjnej: od opisu zjawiska do zwinnego
wykorzystania … 70
4.3.1. Siatka Zachmana …… 70
4.3.2. Ramy architektoniczne TOGAF …… 73
4.3.3. Zbiór dobrych praktyk firmy Gartner …. 76
4.3.4. Ramy architektoniczne Scaled Agile Framework ….. 77
4.4. Dobre praktyki architektoniczne …… 79
Podsumowanie ….. 83
5. Zarządzanie aktywami IT … 84
Wprowadzenie …… 84
5.1. Definicja i zakres infrastruktury IT ….. 84
5.2. Cykl życia aktywów IT ….. 86
5.3. Powiązanie procesów zarządzania aktywami IT i zarządzania usługami IT . 88
5.4. Dobre praktyki w zarządzaniu zasobami IT ….. 89
5.5. System do zarządzania aktywami IT … 89
5.6. Wirtualizacja środowisk i infrastruktura konwergentna ….. 90
5.7. Środowisko chmurowe ….. 93
5.8. Korzyści i ograniczenia infrastruktury chmurowej …. 99
5.9. Model oceny dojrzałości zarządzania infrastrukturą … 102
Podsumowanie …. 103
6. Zarządzanie usługami IT …… 104
Wprowadzenie ……104

6.1. Pojęcie zarządzania usługami IT…. 104
6.1. Zbiór praktyk realizacji usług IT … 107
6.2.1. Ramy zarządzania usługami według ITIL … 108
6.2.2. Praktyki COBIT .. 109
6.3. Rola i zakres umów na świadczenie usług IT ….. 111
6.4. Podstawowe usługi IT ….. 113
6.4.1. Zarządzanie architekturą i katalogiem usług …. 113
6.4.2. Centrum obsługi użytkowników …… 114
6.4.3. Zarządzanie utrzymaniem poziomu świadczonych usług …. 118
6.4.4. Zarządzanie zmianą w usługach … 123
Podsumowanie ……. 125
7. Metody rozwoju oprogramowania …. 126
Wprowadzenie …… 126
7.1. Cykl życia oprogramowania ….. 126
7.2. Metodyki procesu wytwarzania oprogramowania ….. 132
7.3. Skalowalne metodyki wytwarzania oprogramowania … 140
Podsumowanie …. 142
8. Kompetencje i role IT w przedsiębiorstwie …. 143
Wprowadzenie … 143
8.1. Współczesne kompetencje cyfrowe ….. 143
8.2. Organizacja IT w przedsiębiorstwie ….. 145
8.3. Role procesowe IT ….. 151
8.3.1. Kadra zarządzająca IT ….. 152
8.3.2. Kadra zarządzająca IT średniego szczebla … 157
8.4. Zarządzanie zasobami ludzkimi w IT …… 162
8.5. Pozyskiwanie talentów …. 164
Podsumowanie …… 164
9. Audyt informatyczny ….. 165
Wprowadzenie ….. 165
9.1. Znaczenie audytu IT w przedsiębiorstwie … 165
9.2. Proces audytu IT … 169
9.3. Ryzyko IT …. 171
9.4. COBIT jako wsparcie audytu informatycznego .. 176
Podsumowanie ….179

10. Zarządzanie outsourcingiem informatycznym …. 180
Wprowadzenie …. 180
10.1. Geneza outsourcingu IT …180
10.2. Decyzja o outsourcingu informatycznym …… 185
10.3. Ocena dostawcy usług ….. 188
10.4. Umowa outsourcingu informatycznego … 189
10.5. Zarządzanie relacjami w outsourcingu IT …. 194
Podsumowanie …… 195
Zakończenie ……. 197
Literatura ………. 200
O autorkach …….. 215

 

 

Opinie

Na razie nie ma opinii o produkcie.

Napisz pierwszą opinię o „Zarys problematyki zarządzania zasobami informatycznymi w przedsiębiorstwie”

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *