Opis
Teoretyczne i praktyczne wymiary procesu resocjalizacji nieletnich
Autor: Joanna Jezierska, Justyna Siemionow
Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego
Publikacja wpisuje się w aktualną obecnie w polskiej pedagogice problematykę efektywności oddziaływań wychowawczych. Praca resocjalizacyjna z młodzieżą niedostosowaną społecznie ukierunkowana jest na przygotowanie wychowanków na powrót do środowiska otwartego oraz funkcjonowanie w oparciu o obowiązujące normy społeczno-prawne. Cel ten nie może być osiągnięty bez stałych poszukiwań skutecznych rozwiązań, jak również wdrażaniu innowacji pedagogicznych. Autorki poza umocowaniem teoretycznym (opartym o różne nurty psychologiczne istotne z punktu widzenia resocjalizacji) zagadnienia resocjalizacji dzieci i młodzieży, wskazują przykładowe programy pracy, a przede wszystkim zachęcają czytelnika do tworzenia własnych autorskich programów ukierunkowanych na pomoc i wsparcie zarówno dziecka jak i jego rodziny.
Publikacja zawiera również opis Indywidualnego Programu Edukacyjno-Terapeutycznego, zasad jego tworzenia i znaczenia dla przebiegu całego procesu resocjalizacji. Ponadto, czytelnik zostanie zapoznany z różnymi modyfikacjami tych programów w zależności od potrzeb i posiadanych przez dziecko jaki jego rodzinę zasobów. Interesujące jest również to jak tworzenie indywidualnych oraz grupowych programów pracy z wychowankami łączy się z zagadnieniem efektywności procesu resocjalizacji, pozwala projektować poszczególne jego etapy, wskazywać skuteczne działania i na bieżąco je modyfikować.
SPIS TREŚCI
Wstęp 9
1. Wybrane teoretyczne podstawy planowania i projektowania pracy
resocjalizacyjnej z nieletnimi . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 13
1.1. Psychoanaliza . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 15
1.1.1. Klasyczna psychoanaliza Zygmunta Freuda . . . . . . . . . . . . 16
1.1.1.1. Struktura osobowości w ujęciu Zygmunta Freuda,
próba wyjaśnienia przestępczego zachowania nieletnich 17
1.1.1.2. Stadia rozwoju psychoseksualnego w ujęciu
Zygmunta Freuda, czyli przejście od id w stronę
superego, a możliwość powstania zachowań
przestępczych . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 20
1.1.2. Znaczenie roli ego w strukturze osobowości 23
1.1.2.1. Ego przestępcze w świetle koncepcji Anny Freud . . . . 24
1.1.2.2. Mechanizmy obronne ego 26
1.1.3. Współczesna psychoanaliza, czyli teoria relacji z obiektem . . . 29
1.1.3.1. Wpływ superego na styl przystosowania się 29
1.1.4. Koncepcja przywiązania Johna Bowlby’ego . . . . . . . . . . . . 31
1.1.5. Wykorzystanie terapii psychoanalitycznej na potrzeby
procesu resocjalizacji 35
1.2. Podejście poznawczo-behawioralne 37
1.2.1. Podejście behawioralne 38
1.2.1.1. Warunkowanie klasyczne i instrumentalne 39
1.2.1.2. Teoria społecznego uczenia się Alberta Bandury 42
1.2.1.3. Koncepcje pogranicza, poznawcze regulatory
zachowań społecznych, teoria zlokalizowania
kontroli Juliana Rottera oraz teoria wyuczonej
bezradności Martina Seligmana . . . . . . . . . . . . . . 45
1.2.1.4. Wykorzystanie terapii behawioralnej w procesie
resocjalizacji . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 46
1.2.2. Podejście poznawcze . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 47
1.2.2.1. Założenia terapii poznawczo-behawioralnej . . . . . . . 49
1.2.2.2. Nieracjonalne przekonania – zniekształcenia
poznawcze i ich wpływ na funkcjonowanie człowieka 53
1.2.2.3. Rozwój moralny w ujęciu teorii poznawczych . . . . . . 58
1.2.2.4. Wykorzystanie terapii poznawczo-behawioralnej
w procesie resocjalizacji 61
1.3. Możliwość wykorzystania innych koncepcji terapeutycznych
w pracy z nieletnimi 65
1.4. Podsumowanie możliwości wykorzystywania koncepcji
psychologicznych w projektowaniu oddziaływań resocjalizacyjnych . . 71
2. Wybrane metody, techniki i narzędzia psychologiczne wykorzystywane
w pracy resocjalizacyjnej z nieletnimi, czyli podstawowy warsztat pracy . . 73
2.1. Diagnoza 74
2.2. Podstawowy warsztat pracy . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 76
2.3. Relacja terapeutyczna i opór w procesie pomagania 77
2.4. Miękkie umiejętności terapeutyczne . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 82
2.4.1. Obserwacja . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 83
2.4.2. Efektywne słuchanie i umiejętne zadawanie pytań . . . . . . . . 86
2.5. Umiejętne wykorzystanie własnych zasobów . . . . . . . . . . . . . . . 89
2.6. Oddziaływania grupowe i psychoterapia grupowa . . . . . . . . . . . . 90
2.7. Podsumowanie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 93
3. Proces resocjalizacji w środowisku instytucjonalnym . . . . . . . . . . . . . 95
3.1. Proces resocjalizacji nieletnich jako kontinuum działań . . . . . . . . . 111
3.2. Proces resocjalizacji jako szczególny rodzaj relacji między
wychowankiem a wychowawcą . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 117
3.3. Aktywizacja zasobów osobistych i społecznych wychowanków
w procesie resocjalizacji . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 126
4. Diagnoza pozytywna w resocjalizacji – nowe rozwiązania 133
5. Indywidualny Program Edukacyjno-Terapeutyczny w procesie
resocjalizacji nieletnich: konstrukcja, zawartość, znaczenie 143
5.1. Przykłady i propozycje zapisów Indywidualnego Planu
Edukacyjno-Terapeutycznego . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 153
5.1.1. IPET nr 1 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 154
5.1.2. IPET nr 2 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 155
5.1.3. IPET nr 3 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 156
5.1.4. IPET nr 4 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 158
5.2. Ewaluacja w pracy resocjalizacyjnej 159
5.2.1. Analiza efektów a ewaluacja w pracy resocjalizacyjnej . . . . . . 161
Zakończenie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 165
Bibliografia 167
Spis tabel . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 177
Spis schematów . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 177
Opinie
Na razie nie ma opinii o produkcie.