Opis
Tablety i smartfony w szkole. Uczenie się wspomagane technologiami mobilnymi
Autorzy: Lucyna Kopciewicz, Hussein Bougsiaa
Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego
Przedmiotem badań, których wyniki są omawiane w książce, jest uczenie się wspomagane technologiami mobilnymi. Badania empiryczne stanowiące podstawę tej pracy były prowadzone w ciągu trzech lat w pomorskich szkołach podstawowych, w których wdrożono technologie mobilne – tablety i smartfony w dwóch modelach integracji technologii: OPD – kiedy technologie mobilne stanowią własność szkoły, a każdy uczeń i uczennica ma dostęp do jednakowych narzędzi cyfrowych oraz BYOD/T – kiedy nauczycielki i nauczyciele wykorzystują zróżnicowane technologie mobilne posiadane przez uczniów i uczennice podczas pracy dydaktycznej.
Książka skomponowana jest z trzech zasadniczych części. Pierwsza część prezentuje teoretyczne podstawy projektu badawczego – nowy kontekst materialny, który staje się podstawą wyłaniania nowych praktyk nauczania i uczenia się, w których funkcjonują nowe narzędzia cyfrowe oraz ideologie – systemy przekonań, które ujawniają się w procesach szkolnej integracji współczesnych technologii, a które wstępnie projektują obraz zmiany zachodzących w uczeniu się.
Część druga jest omówieniem metodologicznych podstaw projektu badawczego – szczegółowej konstrukcji badań empirycznych związanych z poszczególnymi obszarami problemowymi.
Część trzecia stanowi z kolei empiryczne rozwinięcie obszarów problemowych zakreślonych w części teoretycznej. Prezentowane są w niej wyniki badań poświęcone kolejno: wyłanianiu się nowych praktyk nauczania i uczenia się oscylujących wokół biegunów transmisji wiedzy i progresywnych praktyk nauczania. Wyniki tej części badań uzupełnia kwestia schematów technologicznych, która ilustruje procesy integracji technologii mobilnych jako narzędzi uczenia się. W dalszej części przedstawione są wyniki badań poświęcone problemowi efektów uczenia się wspomaganego technologiami mobilnymi – dostrzeganymi przez badanych i badane zmianami wywołanymi pojawieniem się tabletów i smartfonów na lekcjach. Następnie omówione zostaną wyniki badań empirycznych, w których przedstawiona została perspektywa rodziców jako obserwatorów procesów uczenia się wspomaganego technologiami mobilnymi – ich obawy, wątpliwości i nadzieje związane z pojawieniem się narzędzi cyfrowych w nauczaniu szkolnym. Problematyka równości płci w nauczaniu wspomaganym technologiami mobilnymi jest kolejnym zagadnieniem, które powijają się w empirycznych odniesieniach. Natomiast ostatnim obszarem problemowym są wyłaniające się praktyki nieformalnego uczenia się, które ukazują potencjały rozwojowe najmłodszego pokolenia w perspektywie całożyciowego uczenia się.
Spis treści
Wstęp . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 9
Wprowadzenie. Kulturowe konsekwencje obecności technologii
informacyjno-komunikacyjnych a instytucjonalna interpretacja
uczenia się . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 11
Rozdział 1
Technologie informacyjno-komunikacyjne
w polu stanowisk ideologicznych . . . . . . . . . . . . . . . . 21
1.1. Technologiczny determinizm . . . . . . . . . . . . . . . 22
1.2. Społeczny determinizm . . . . . . . . . . . . . . . . . 22
1.3. Technologiczny utopizm . . . . . . . . . . . . . . . . 23
1.4. Technologiczny dystopianizm . . . . . . . . . . . . . . 24
1.5. Gospodarka oparta na wiedzy – jakie umiejętności liczą się
we współczesnym kapitalizmie? . . . . . . . . . . . . . . 25
1.6. Rozwój w kulturze posthumanistycznego kapitalizmu? . . . . . . 26
1.7. Technologie cyfrowe w polu ideologii edukacyjnych . . . . . . . 31
Rozdział 2
Teoretyczna rama badań empirycznych. Pola problemowe . . . . . . . 39
2.1. Nauczyciele i nauczycielki jako przewodnicy po kulturze cyfrowej? . . 39
2.2. Rodzice jako projektanci uczenia się dzieci i młodzieży
w kulturze cyfrowej? . . . . . . . . . . . . . . . . . . 44
2.3. Stechnologizowane dzieciństwo? . . . . . . . . . . . . . 49
2.4. „Cyfrowe dzieci” – badania i dane statystyczne na temat dziecięcej
aktywności online . . . . . . . . . . . . . . . . . . 51
2.5. Nowe pokolenie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 54
2.6. Pola problemowe . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 61
Rozdział 3
Metodologiczna rama projektu badawczego . . . . . . . . . . . . 79
3.1. Fenomenografia – identyfikowanie znaczenia praktyk uczenia się
w szkolnej i domowej codzienności . . . . . . . . . . . . 81
3.2. Fenomenografia w badaniu codzienności . . . . . . . . . . 82
3.3. Obserwacja praktyk nauczania i uczenia się . . . . . . . . . . 86
3.4. Zogniskowane wywiady grupowe . . . . . . . . . . . . . 87
3.5. Badania ankietowe . . . . . . . . . . . . . . . . . . 88
3.6. Konstrukcja badania empirycznego . . . . . . . . . . . . 89
3.7. Próba badawcza . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 94
3.8. Czas i warunki przeprowadzenia badań empirycznych . . . . . . 95
3.9. Analiza materiału empirycznego . . . . . . . . . . . . . 96
3.10. Problem uogólnień wyników badań jakościowych i status
uzyskanych wyników . . . . . . . . . . . . . . . . . 98
Rozdział 4
Wyniki badań empirycznych . . . . . . . . . . . . . . . . . 99
4.1. Wyłanianie się nowych praktyk nauczania i uczenia się w klasach
szkolnych we wczesnej edukacji w modelu OPD . . . . . . . . 107
4.2. Roboty we wczesnej edukacji – dobra zabawa
czy edukacja STEAM? . . . . . . . . . . . . . . . . . 133
4.3. Wyłanianie się nowych praktyk nauczania i uczenia się
w klasach IV i VII szkoły podstawowej w modelach
OPD i BYOT/D . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 150
4.4. Schematy technologiczne. Teoria Pierre’a Rabardela w badaniu
wyłaniających się praktyk uczenia się w szkole . . . . . . . . 187
4.5. Jakie edukacyjne efekty wnosi implementacja technologii
mobilnych w modelach OPD i BYOD/T? . . . . . . . . . . 193
4.6. Kształtowanie umiejętności XXI wieku . . . . . . . . . . . 210
4.7. „Przecież wszyscy mają tablety i smartfony” – czy równość płci
w nauczaniu wspomaganym technologiami mobilnymi została już
osiągnięta? . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 239
4.8. Technologie troski – jak rodzice angażują się we współpracę
z modernizującą się szkołą? . . . . . . . . . . . . . . . 253
4.9. Technologiczne praktyki nieformalnego uczenia się
dzieci i młodzieży . . . . . . . . . . . . . . . . . . 273
Zakończenie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 303
Literatura . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 307
Spis schematów, tabel i wykresów . . . . . . . . . . . . . . . 317
Opinie
Na razie nie ma opinii o produkcie.