Opis
Prewencyjna kontrola konstytucyjności prawa w Polsce na tle państw europejskich. Studium z prawa konstytucyjnego
Autorzy: Anna Rytel-Warzocha
Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego
Niezależnie od modelu kontroli konstytucyjności prawa przyjętego w danym państwie sądownictwo konstytucyjne jest obecnie postrzegane jako istotny filar demokratycznego państwa opartego na rządach prawa. Kontrola konstytucyjności prawa w trybie prewencyjnym, pomimo iż co do zasady ma jedynie uzupełniający charakter względem kontroli represyjnej, może stanowić istotną gwarancję spójności i konstytucyjności systemu obowiązujących aktów normatywnych. Odpowiednie rozwiązania systemowe pozwalające na eliminację wadliwych przepisów już na etapie ich tworzenia nie tylko stanowią gwarancję zasady nadrzędności konstytucji, ale również wzmacniają zasadę zaufania obywatela do państwa i stanowionego przezeń prawa, pozwalając uniknąć problemów związanych ze stosowaniem niekonstytucyjnych przepisów.
Spis treści
Wykaz skrótów 11
Od Autorki 13
Wstęp 15
Rozdział I
Prewencyjna kontrola konstytucyjności prawa
w systemie kontroli zgodności prawa z Konstytucją 25
1. Geneza i modele kontroli konstytucyjności prawa 25
1.1. Zdecentralizowana kontrola konstytucyjności prawa 26
1.2. Scentralizowana kontrola konstytucyjności prawa 32
2. Geneza prewencyjnej kontroli konstytucyjności prawa 40
3. Pojęcie i rodzaje prewencyjnej kontroli konstytucyjności prawa 41
3.1. Prewencyjna a następcza kontrola konstytucyjności prawa 41
3.2. Parlamentarna a pozaparlamentarna prewencyjna kontrola
konstytucyjności prawa 46
3.3. Subsydiarny a wyłączny charakter prewencyjnej kontroli
konstytucyjności prawa 47
3.4. Obligatoryjny a fakultatywny charakter prewencyjnej kontroli
konstytucyjności prawa 48
3.5. Abstrakcyjny charakter prewencyjnej kontroli konstytucyjności prawa 49
4. Cele prewencyjnej kontroli konstytucyjności prawa 50
5. Przedmiotowy zakres prewencyjnej kontroli konstytucyjności prawa 50
5.1. Prewencyjna kontrola konstytucyjności ustaw 51
5.2. Prewencyjna kontrola konstytucyjności ustaw konstytucyjnych 52
5.3. Prewencyjna kontrola konstytucyjności umów międzynarodowych 55
6. Wzorce prewencyjnej kontroli konstytucyjności prawa 58
7. Skutek prewencyjnej kontroli konstytucyjności prawa 59
8. Ocena potrzeby prewencyjnej kontroli prawa 62
8.1. Argumenty uzasadniające prewencyjną kontrolę
konstytucyjności prawa 62
8.2. Argumenty przeciwko prewencyjnej kontroli konstytucyjności prawa 64
9. Podsumowanie 67
Rozdział II
Parlamentarna kontrola konstytucyjności prawa w Polsce
na tle rozwiązań państw europejskich 71
1. Pojęcie parlamentarnej kontroli konstytucyjności prawa 71
2. Parlamentarna kontrola konstytucyjności prawa – rozwiązania wybranych
państw europejskich 74
2.1. Uwagi wprowadzające 74
2.2. Parlamentarna kontrola konstytucyjności prawa w Szwecji 77
2.3. Parlamentarna kontrola konstytucyjności prawa w Finlandii 78
2.4. Parlamentarna kontrola konstytucyjności prawa w Wielkiej Brytanii 82
2.5. Rola organów zewnętrznych w prewencyjnej kontroli
konstytucyjności aktów normatywnych na etapie ich tworzenia 86
2.5.1. Rada Prawa w Szwecji 88
2.5.2. Rada Stanu w Holandii 91
2.5.3. Rada Stanu w Belgii 92
2.5.4. Rada Stanu w Luksemburgu 94
2.5.5. Rada Stanu we Francji 94
2.5.6. Rada Stanu we Włoszech 97
2.5.7. Rada Legislacyjna w Rumunii 97
3. Geneza i rozwój parlamentarnej kontroli konstytucyjności prawa w Polsce 99
3.1. Parlamentarna kontrola konstytucyjności prawa w okresie
międzywojennym 99
3.2. Parlamentarna kontrola konstytucyjności prawa
po II wojnie światowej 100
4. Parlamentarna kontrola konstytucyjności prawa pod rządami
Konstytucji z 1997 r. 103
4.1. Uwagi wprowadzające 103
4.2. Kontrola konstytucyjności projektu ustawy na etapie
poprzedzającym jego złożenie w Sejmie 103
4.2.1. Kontrola konstytucyjności prawa na etapie przygotowywania
rządowych projektów ustaw 103
4.2.2. Rola konsultacji społecznych w prewencyjnej kontroli
konstytucyjności prawa 107
4.3. Kontrola konstytucyjności projektu ustawy na etapie kontroli wstępnej 114
4.4. Kontrola konstytucyjności projektu ustawy na etapie prac komisji
sejmowych 125
4.4.1. Rola aparatu pomocniczego Sejmu 125
4.4.2. Wysłuchanie publiczne 128
4.5. Kontrola konstytucyjności projektów ustaw dokonywana
przez Sejm in pleno 133
4.5.1. Zasada trzech czytań 133
4.5.2. Instytucja poprawek 136
4.6. Rola Senatu w prewencyjnej kontroli konstytucyjności ustaw 137
4.7. Kontrola konstytucyjności projektu ustawy przez organ
pozaparlamentarny (de lege ferenda) 140
5. Podsumowanie 144
Rozdział III
Prewencyjna kontrola konstytucyjności prawa przez organy
sądownictwa konstytucyjnego – rozwiązania państw
europejskich 147
1. Typologia rozwiązań w zakresie prewencyjnej kontroli
konstytucyjności prawa 147
2. Prewencyjna kontrola projektów ustaw na etapie prac legislacyjnych
poprzedzających ich uchwalenie 150
2.1. Prewencyjna kontrola konstytucyjności projektów ustaw w Austrii 150
2.2. Prewencyjna kontrola konstytucyjności projektów ustaw we Francji 152
2.3. Prewencyjna kontrola konstytucyjności projektów ustaw w Hiszpanii 154
2.4. Prewencyjna kontrola konstytucyjności projektów ustaw
na Węgrzech (uwagi o charakterze historycznym) 156
3. Prewencyjna kontrola ustaw po ich uchwaleniu, a przed wejściem w życie 159
3.1. Prewencyjna kontrola konstytucyjności ustaw jako wyłączna forma
abstrakcyjnej kontroli konstytucyjności prawa 159
3.1.1. Prewencyjna kontrola konstytucyjności ustaw we Francji 159
3.1.2. Prewencyjna kontrola konstytucyjności ustaw w Rumunii 168
3.2. Prewencyjna kontrola konstytucyjności ustaw funkcjonująca
obok abstrakcyjnej kontroli represyjnej 171
3.2.1. Prewencyjna kontrola konstytucyjności ustaw na Węgrzech 171
3.2.2. Prewencyjna kontrola konstytucyjności ustaw w Estonii 173
3.2.3. Prewencyjna kontrola konstytucyjności ustaw w Irlandii 176
3.2.4. Prewencyjna kontrola konstytucyjności ustaw w Portugalii 178
3.2.5. Prewencyjna kontrola konstytucyjności ustaw w Hiszpanii
(uwagi o charakterze historycznym) 180
3.3. Prewencyjna kontrola konstytucyjności ustaw o charakterze
ograniczonym 181
3.3.1. Prewencyjna kontrola konstytucyjności ustaw na Cyprze 181
3.3.2. Prewencyjna kontrola konstytucyjności ustaw we Włoszech 182
4. Prewencyjna kontrola umów międzynarodowych 183
4.1. Prewencyjna kontrola konstytucyjności umów międzynarodowych
o charakterze bezpośrednim 185
4.1.1. Prewencyjna kontrola umów międzynarodowych we Francji 185
4.1.2. Prewencyjna kontrola umów międzynarodowych w Hiszpanii 186
4.1.3. Prewencyjna kontrola umów międzynarodowych w Rumunii 188
4.1.4. Prewencyjna kontrola umów międzynarodowych na Węgrzech 189
4.1.5. Prewencyjna kontrola umów międzynarodowych w Estonii 189
4.1.6. Prewencyjna kontrola umów międzynarodowych
w Republice Czeskiej 190
4.1.7. Prewencyjna kontrola umów międzynarodowych w Bułgarii 194
4.1.8. Prewencyjna kontrola umów międzynarodowych w Słowenii 195
4.1.9. Prewencyjna kontrola umów międzynarodowych na Litwie 196
4.2. Prewencyjna kontrola konstytucyjności umów międzynarodowych
o charakterze pośrednim na przykładzie Niemiec 197
5. Podsumowanie 200
Rozdział IV
Prewencyjna kontrola konstytucyjności prawa
przez Trybunał Konstytucyjny w Polsce 203
1. Geneza prewencyjnej kontroli konstytucyjności prawa
przez organ pozaparlamentarny 203
1.1. Prewencyjna kontrola konstytucyjności prawa w okresie
międzywojennym 203
1.2. Prewencyjna kontrola konstytucyjności prawa po II wojnie światowej 205
1.3. Prewencyjna kontrola konstytucyjności prawa w okresie
transformacji ustrojowej (1989–1997) 209
1.4. Prawna regulacja prewencyjnej kontroli konstytucyjności prawa
pod rządami Konstytucji z 1997 r. 217
2. Inicjowanie prewencyjnej kontroli konstytucyjności prawa 219
2.1. Ustrojowe umocowanie uprawnienia Prezydenta RP 219
2.2. Fakultatywny czy obligatoryjny charakter uprawnienia Prezydenta RP 220
2.3. Wniosek do Trybunału Konstytucyjnego a weto ustawodawcze 226
3. Przedmiotowy zakres prewencyjnej kontroli konstytucyjności prawa 229
3.1. Prewencyjna kontrola konstytucyjności ustaw 229
3.2. Prewencyjna kontrola konstytucyjności umów międzynarodowych 230
4. Wzorce prewencyjnej kontroli konstytucyjności prawa 240
5. Wniosek o przeprowadzenie prewencyjnej kontroli konstytucyjności prawa 243
5.1. Termin na wniesienie wniosku 243
5.2. Wymogi formalne wniosku 244
5.3. Zarzuty o charakterze materialnoprawnym 244
5.4. Zarzuty o charakterze formalnoprawnym 246
5.5. Wycofanie wniosku o przeprowadzenie prewencyjnej kontroli
konstytucyjności prawa 253
6. Proceduralne aspekty postępowania w sprawie prewencyjnej kontroli
konstytucyjności prawa 256
6.1. Zasada związania wnioskiem 256
6.2. Zasada rozpatrywania wniosku w składzie pełnym 258
6.3. Szczególne traktowanie zasady domniemania konstytucyjności 259
6.4. Uczestnicy postępowania 263
6.5. Termin na wydanie orzeczenia 264
7. Postępowanie przed Trybunałem Konstytucyjnym a aktywność legislacyjna
ustawodawcy 267
8. Postępowanie przed Trybunałem Konstytucyjnym a zasada dyskontynuacji
prac parlamentu 268
9. Skutki orzeczeń wydanych na skutek prewencyjnej kontroli
konstytucyjności prawa 275
9.1. Skutki orzeczeń afirmatywnych 275
9.1.1. Skutki orzeczeń o zgodności ustawy z Konstytucją 275
9.1.2. Skutki orzeczeń o zgodności umowy międzynarodowej
z Konstytucją 277
9.2. Skutki orzeczeń negatywnych 277
9.2.1. Skutki orzeczeń o niezgodności ustawy z Konstytucją 277
9.2.2. Skutki orzeczeń o niezgodności niektórych przepisów
ustawy z Konstytucją 278
9.2.3. Skutki orzeczeń o niezgodności umowy międzynarodowej
z Konstytucją 297
10. Podsumowanie 297
Rozdział V
Prewencyjna kontrola konstytucyjności prawa
przez Trybunał Konstytucyjny w polskiej
praktyce ustrojowej 301
1. Uwagi wprowadzające 301
2. Prewencyjna kontrola konstytucyjności ustaw w okresie prezydentury
L. Wałęsy 302
3. Prewencyjna kontrola konstytucyjności ustaw w okresie prezydentury
A. Kwaśniewskiego 304
4. Prewencyjna kontrola konstytucyjności ustaw w okresie prezydentury
L. Kaczyńskiego 322
5. Prewencyjna kontrola konstytucyjności ustaw za prezydentury
B. Komorowskiego 333
6. Prewencyjna kontrola konstytucyjności ustaw za prezydentury A. Dudy 338
7. Prewencyjna kontrola konstytucyjności umów międzynarodowych 341
8. Podsumowanie 342
Wnioski 343
Bibliografia 355
Wykaz aktów prawnych 379
Wykaz orzecznictwa 389
Opinie
Na razie nie ma opinii o produkcie.