Opis
Perswazja językowa w różnych dyskursach. Tom 7
Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego
Autor: Aleksandra Klimkiewicz
Teksty zebrane w siódmym tomie z cyklu Perswazja językowa w różnych dyskursach stanowią dorobek III Międzynarodowej Konferencji Naukowej „Mowa. Człowiek. Świat. Perswazja językowa w różnych dyskursach”.
W dobie kryzysów politycznych i wstrząsów społecznych, kardynalnych zmian w codziennym funkcjonowaniu socium, w tym też ze względu na politykę izolacyjną w warunkach pandemii, studiowanie mechanizmów perswazji językowej w dyskursie publicznym zyskuje szczególne znaczenie. Zgodnie z trafną myślą Roberta Mayera sztuka wywierania wpływu polega na odczytywaniu ludzkich potrzeb – komunikacyjnych, społeczno-politycznych, integracyjnych, edukacyjnych, psychologicznych, uświadamianiu ludziom tych potrzeb i zaspokajaniu ich. Aktualna sytuacja socjokulturowa tworzy sprzyjające warunki do kształtowania przez platformy polityczne, media, Internet czy nowoczesne narzędzia dydaktyczne postaw mentalnych wśród szerokiego kręgu odbiorców poprzez użycie wypowiedzi sugestywnej.
Komunikacja perswazyjna to zjawisko związane z interakcyjnym charakterem języka, rządzące się pewnymi zasadami, którego opis wymaga również szczegółowych badań kulturowych i uwzględnienie wielowymiarowego (politycznego, historycznego, kulturowego, psychologicznego) kontekstu wypowiedzi, gdyż język z jednej strony jest narzędziem porozumiewania się ludzi, a z drugiej zaś jest reprezentatywny wobec rzeczywistości, będąc systemem znaków symbolicznych odzwierciedlających tę rzeczywistość. Znak jest tworzony intencjonalnie, w celu wywołania określonego zachowania, uczucia lub emocji. W związku z powyższym zjawisko perswazji stanowi niezwykle szeroki obszar komunikacji, w którym określenie granic i klasyfikacja różnych działań perswazyjnych należy do najtrudniejszych zadań w badaniach procesu komunikacji językowej.
Zamieszczone w niniejszej monografii teksty są wynikiem przemyśleń i doświadczeń naukowych przedstawicieli różnych dziedzin i szkół badawczych, którzy pochylili się nad analizą pragmatykonu wieloaspektowego zjawiska oddziaływania językowego. Na całość publikacji składa się kilkadziesiąt podrozdziałów poświęconych – w odmiennej perspektywie – szczegółowym zagadnieniom z kręgu tytułowej perswazji.
Spis treści
Słowo wstępne . . 7
RoZdZIAł PIeRWSZy
dySKURS KoMUNIKoWANIA SPołeCZNeGo
Глава первая
ДИСКУрС ОБЩеСТвеННОЙ КОММУНИКаЦИИ
Zoja Nowożenowa
Aleksandra Klimkiewicz
Semantyka i pragmatyka słowa „sputnik” na przełomie XX i XXI wieku . . 15
елена Маринова
лексика рунета как база для словотворчества (аспекты воздействия
авторских неологизмов в художественном тексте) . . . 33
Agnieszka Kurzyńska
Jak (nie) zostać matką roku, czyli o sposobach perswazji
w blogach parentingowych . .. 42
Татьяна попова
Специфика речевого воздействия в программе «парфенон» .. 51
Оксана Ковтун
актуализация грамматических языковых средств
для моделирования аксиологических смыслов
(на материале русского и английского языков) . . . 61
RoZdZIAł dRUGI
dySKURS PoLITyCZNy
Глава вТОрая
пОлИТИЧеСКИЙ ДИСКУрС
Marcin Krawczak
Aleksandra Wróbel
Maciej Laskowski
Parezja w starożytnym i współczesnym dyskursie politycznym . . 77
Kamil Olender
Strategie komunikacyjne w polityce na przykładzie przemówienia
Jarosława Kaczyńskiego w czasie Strajku Kobiet w 2020 roku . . .. 85
Kristine Grigoryan
Mapping as a working mechanism of war
and theater metaphors in political speeches . . 97
RoZdZIAł TRZeCI
dySKURS ReKLAMoWy
Глава ТреТья
реКлаМНЫЙ ДИСКУрС
Юлия алюнина
англицизмы в русскоязычных блогах о моде:
инструмент или результат лингвокультурного воздействия? . . 109
людмила Бабина
Суггестивный потенциал текстов социальной рекламы . .. 121
Wanda Stec
Rośliny w przekazie reklamowym: uwagi na temat nazewnictwa produktów
pochodzenia roślinnego w języku polskim i rosyjskim .. 131
Olga Lesicka
Metafora w tekstach ekonomicznych – pomoc w przedstawianiu
pojęć specjalistycznych czy oddziaływanie językowe w komunikacji? .. 139
RoZdZIAł CZWARTy
dySKURS NAUKoWy
Глава ЧеТверТая
НаУЧНЫЙ ДИСКУрС
Татьяна Космеда
Моделирование псевдоинформации
в научном лингвистическом дискурсе: активные манипулемы . . 155
Татьяна петрова
потенциал критического жанра рецензии: научный диалог и полилог . . 175
O Autorach
Сведения об авторах . . .. 187
Opinie
Na razie nie ma opinii o produkcie.