Opis
Pamięć i miejsce. Perspektywa społeczno-edukacyjna
Autorzy: Maria Mendel, Wiesław Theiss (red.)
Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego
Teksty zaproszonych do tej monografii Autorów są grupowym głosem w dyskusji nad kategorią wyrażającą związek pamięci i miejsca. Kategorię tę nazywano pamięciomiejscem. Akcentując jej treść i charakter, kształtujący się pomiędzy tym, co społeczne (więziotwórcze, konstruowane pomiędzy ludźmi, kolektywne itd.), a tym, co edukacyjne (pamięciomiejsce uczestniczy w podmiotowej autokreacji i uczy), potraktowano pamięciomiejsce jako propozycję zasilającą teorię pedagogiki społecznej. Świadomość ulokowania tej propozycji szeroko w obszarze myśli społecznej i pedagogicznej prowadzi do założenia, że jest ono kategorią funkcjonalną. Ma służyć refleksji, badaniom oraz praktyce społeczno-edukacyjnej bez ograniczeń w zakresie dyscyplin. Stąd szeregi rozwijających tę kategorię badaczy zasilają pedagodzy, socjologowie, psychologowie, geografowie pamięci miejsca (i miejsca pamięci) oraz artyści.
Spis treści
Maria Mendel, Wiesław Theiss
Od redaktorów. Pamięć, miejsce i kategoria pamięciomiejsca
w perspektywie społeczno-edukacyjnej . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 9
Maria Mendel, Wiesław Theiss
From Editors. Memory, Place, and the Category of Memory-Place
from a Socio-Educational Perspective . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 31
Rozdział I
Pamięć historii – historia miejsc pamięci
Ewa Malinowska
Człowiek w przestrzeni tragedii obozu.
Nowa wystawa główna w Muzeum Stutthof w Sztutowie . . . . . . . . . . . . . . 55
Paweł Bykowski
Pamięć i jej wpływ na kształtowanie się kapitału społecznego
w świetle wydarzeń Rewolucji Godności na Ukrainie w 2014 roku . . . . . . . . 75
Edyta Głowacka-Sobiech
Użycia i nadużycia wobec pamięci i historii. Przypadek harcerstwa
i Kamieni na szaniec w odniesieniu do zmian w nauczaniu historii . . . . . . . . 93
Rozdział II
Pamięć i miejsce rodzinne
Batia Gilad
Dokumenty rodzinne i pamięć drugiego pokolenia . . . . . . . . . . . . . . . . . 107
Tadeusz Pilch
Miejsce, przestrzeń i czas w historii rodziny . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 131
Alicja Zbierzchowska
Przekaz pamięci rodziny wśród gdańszczan pochodzenia wileńskiego . . . . . . 151
Kamilla Łaguna-Raszkiewicz
Pamięć rodzinna – budowanie mikrohistorii . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 163
Rozdział III
Pamięć i miejsce in statu nascendi
Mariusz Czepczyński
Wyspy pamięci. Labilne miejsca i chimeryczne reminiscencje . . . . . . . . . . . 187
Jolanta Muszyńska
Pogranicze (w) pamięci. Zapominanie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 207
Patrycja Terciak
Fenomenologia nie-miejsc pamięci. Na granicy getta Litzmannstadt . . . . . . . 223
Kinga Majchrzak-Ptak
Proces uczenia się własnych miejsc (pamięci)
w świetle projektu „Studenci wobec miejsc (nie)pamięci UMK” . . . . . . . . . . 243
Rozdział IV
Gościnność pamięci i miejsca
Marcin Boryczko
O gościnności. Od etyki do pamięci miejsca . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 265
Dorota Jaworska, Khedi Alieva
Uchodźcy – ludzie bez miejsca.
Pamięć i miejsce w narracjach przymusowych migrantów . . . . . . . . . . . . . 281
Marek Sass
Kamnitzer Wald – las w przestrzeni pamięci i edukacji . . . . . . . . . . . . . . . 307
Rozdział V
Budowanie w zabudowanym
Lesław Michałowski
Dwie pamięci architektury . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 327
Hana Cervinkova, Juliet D. Golden
Wrocławska Hala Stulecia – zmienność historycznej pamięci i tożsamości
w kulturowym krajobrazie miasta . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 341
Anita Gulczyńska
Nieupełnomocniające re-definicje „miejsca” i tożsamości jego uczestników
w przebiegu badań partycypacyjnych . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 357
Agata Nowosielska
Tam, gdzie rosną dziewanny . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 381
Noty o au torach . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 391
Table of Contents
Maria Mendel, Wiesław Theiss
Od redaktorów. Pamięć, miejsce i kategoria pamięciomiejsca
w perspektywie społeczno-edukacyjnej . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 9
Maria Mendel, Wiesław Theiss
From Editors. Memory, Place, and the Category of Memory-Place
from a Socio-Educational Perspective . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 31
Chapter I
Memor y of Histor y – Histor y of Memor y Places
Ewa Malinowska
Human Being in the Space of the Concentration Camp Tragedy.
New Main Exhibition at the Stutthof Museum in Sztutowo . . . . . . . . . . . . 55
Paweł Bykowski
Memory and Its Influence on the Shaping of Social Capital
in the Light of the Events of the Dignity Revolution in Ukraine in 2014 . . . . . 75
Edyta Głowacka-Sobiech
Use and Abuse of Memory and History.
The Case of Scouts and Kamienie na szaniec . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 93
Chapter II
Memor y and famil y place
Batia Gilad
Family Documents and the Memory of the Second Generation . . . . . . . . . . 107
Tadeusz Pilch
Place, Space and Time in the History of the Family . . . . . . . . . . . . . . . . . 131
Alicja Zbierzchowska
Transmission of Family Memory
among Inhabitants of Gdańsk Descented from Vilnius Region . . . . . . . . . . 151
Kamilla Łaguna-Raszkiewicz
Family Memory ‒ Building Micro-History . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 163
8 Table of Contents
Chapter III
Memor y and Place in statu nascendi
Mariusz Czepczyński
Islands of Memory. Lethal Places and Chimeric Reminiscences . . . . . . . . . . 187
Jolanta Muszyńska
Borderland (in) Memory. Forgetfulness . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 207
Patrycja Terciak
Phenomenology of Non-Places of Memory.
On the Border of the Litzmannstadt Ghetto . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 223
Kinga Majchrzak-Ptak
The Process of Learning One’s Own Places (Memory) in the Light of
the Project “Students towards the (Non)Places of the UMK” . . . . . . . . . . . . 243
Chapter IV
Hospi tality of Memor y and Place
Marcin Boryczko
On Hospitality. From Ethics to Memory of the Place . . . . . . . . . . . . . . . . 265
Dorota Jaworska, Khedi Alieva
Refugees ‒ People without a Place.
Memory and Place in Narratives of Forced Migrants . . . . . . . . . . . . . . . . 281
Marek Sass
Kamnitzer Wald ‒ a Forest in the Area of Memory and Education . . . . . . . . 307
Chapter V
Building in the Built Space
Lesław Michałowski
Two Memories of Architecture . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 327
Hana Cervinkova, Juliet D. Golden
Centennial Hall in Wrocław – Shifting Historical Memory
and Identity in an Urban Cultural Landscape . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 341
Anita Gulczyńska
Non-Empowering Re-Definitions of the “Place” and Identity of
Its Participants in the Course of Participatory Research . . . . . . . . . . . . . . 357
Agata Nowosielska
Where the Mullein Grows . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 381
Notes on Authors . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 391
Opinie
Na razie nie ma opinii o produkcie.