Opis
Neologizmy słowotwórcze w mowie dzieci w wieku przedszkolnym (4-6 lat)
Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego
Autor: Beata Milewska , Aneta Lica
„Akty kreowania nowych wyrazów są immanentną właściwością języka naturalnego. Nowe słowa powstają po to, by zaspokoić potrzeby mówiących: nazwać to, co dotąd nie było nazwane, a domaga się werbalizacji w postaci odrębnego znaku, oraz by odświeżyć zasoby przez dublowanie pojęć znanych, posiadających synonimiczne odpowiedniki w zasobie leksykalnym (Grabias 1981: 96). (…) W rozwoju mowy dziecka istotne są te same motywacje. Podobnie jak dorośli, dzieci zauważają w swoim otoczeniu nowe rzeczy, dla których brakuje im odpowiedniej nazwy, lub też chcą wyrazić swój stosunek emocjonalny do przedmiotów, zjawisk, czynności, których nazwy już znają, ale sytuacja wymaga, aby określić je w nowy, niekonwencjonalny sposób” – ze wstępu do książki.
W niniejszej publikacji autorki przedstawiają wyniki badań, których celem było znalezienie odpowiedzi na pytanie: w jaki sposób najmłodsi użytkownicy języka budują swoją świadomość metajęzykową. Badania obejmują pięć kategorii mutacyjnych rzeczownika. Autorki odnotowały 796 formacji słowotwórczych o charakterze neologicznym: zarówno typy słowotwórcze charakterystyczne dla współczesnej polszczyzny, jak i struktury zawierające wykładniki spoza danej kategorii słowotwórczej oraz jednostki zawierające wykładniki nieznane zasobom polszczyzny ogólnej.
Spis treści
Wstęp | 7
1. Słowotwórstwo w perspektywie rozwoju umiejętności językowych | 11
1.1. Periodyzacja rozwoju mowy | 11
1.2. Składniki kompetencji słowotwórczej | 14
1.3. Koncepcje rozwoju kompetencji słowotwórczych | 20
1.4. Neologizmy słowotwórcze w mowie dzieci | 25
2. Cel i zakres pracy | 35
2.1. Innowacja czy neologizm? | 35
2.2. Problemy badawcze | 37
2.3. Przebieg badań | 40
3. Przegląd i analiza neologizmów dziecięcych | 43
3.1. Nazwy nosicieli cech | 43
3.2. Nazwy mieszkańców | 65
3.3. Nazwy obiektów i wytworów czynności | 83
3.4. Nazwy narzędzi | 92
3.5. Nazwy miejsc | 110
4. Podsumowanie i wnioski końcowe | 127
Word formation neologisms in the speech
of preschool children (4–6 years) | 133
Bibliografia | 135
Indeks wyrazów | 141
Opinie
Na razie nie ma opinii o produkcie.