Opis
Milczenie w teatrze Samuela Becketta i Tadeusza Różewicza
Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego
Autor: Joanna Lisiewicz
W książce autorka kreśli szeroką perspektywę możliwości komunikowania i budowania relacji międzyludzkich poprzez pozawerbalne środki ekspresji. Pokazuje, śledząc procesy rozwoju ludzkiej mowy, przemiany kulturowe i społeczne, że pierwszeństwo w procesie komunikacji mają gest, dźwięk, ruch, światło, mimika, wreszcie milczenie jako źródło mowy i przeciwwaga dla słowa. Wszystkie te procesy przedstawia ilustrując je wnikliwą analizą dramatów i spektakli Różewicza i Becketta. Jednocześnie dowiadujemy się z książki jak bardzo, mimo wielu punktów wspólnych, różnią się sylwetki obu twórców i proponowanych przez nich rozwiązań tak dla dramatu, jak i teatru.
Spis treści
Wprowadzenie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 11
LOGOS, MILCZENIE, KOMUNIKACJA
Logos w drodze do samopoznania – aspekty filozoficzne . . . . . . . . . 15
Beckett i Różewicz wobec kryzysu znaczenia . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 30
Samuel Beckett – Tadeusz Różewicz miejsca wspólne,
miejsca osobne . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 39
Mówi, kto milczy
Wybrane aspekty etyki i estetyki milczenia w dramacie
Dramat jako dokument ludzkich dziejów
i obraz kondycji ludzkiej . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 51
W stronę dramatu poetyckiego . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 57
Redukcja, czyli budowanie przez ujmowanie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 68
Teatr milczenia
Przestrzenie niewyrażalności w dramacie
Bohater w potrzasku, czyli czego nie słychać
za otwartymi drzwiami . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 73
Milczę, więc jestem. Krappa droga do nie-poznania . . . . . . . . . . . . . . 86
Milczenie słów. Mowa obrazów. Stara kobieta wysiaduje . . . . . . . . . . 98
Winnie i Willie albo zmilczeć czy zagadać świat? . . . . . . . . . . . . . . 116
10 Spis treści
Milczenie na scenie
Pozawerbalne środki ekspresji w teatrze
Tadeusz Różewicz gra milczenie. Prolog do pozawerbalnych
środków ekspresji w teatrze w trzech obrazach . . . . . . . . . . . . . . . . 125
W świetle mroku, czyli o Pułapce Tadeusza Różewicza,
Jerzego Jarockiego i Jerzego Grzegorzewskiego . . . . . . . . . . . . . . . . . 130
Usta milczą, dusza śpiewa. Szczęśliwe dni Samuela Becketta,
Antoniego Libery, André Hübner-Ochodlo . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 157
Zakończenie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 181
Bibliografia . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 185
Podziękowania . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 191
Indeks osobowy . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 193
Opinie
Na razie nie ma opinii o produkcie.