Opis
Orson Welles. Twórczość – Recepcja – Dzieło
Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego
Autor: Paweł Biliński, Bartosz Filip, Krzysztof Kornacki, Marta Maciejewska (red.)
Książka koncentruje się wokół problematyki związanej bezpośrednio z twórczością Orsona Wellesa. Kolejne rozdziały poświęcono analitycznym ujęciom jego filmów (także tym mniej znanym, jak np. Intruz), reinterpretacji Obywatela Kane’a, rozmaitym kontekstom produkcyjnym dzieł reżysera, jego praktyce adaptatorskiej (filmowej i, co także ważne, radiowej), a także filmom, które ostatecznie nie zostały ukończone, a stanowią istotne ogniwo filmografii twórcy (choćby Jądro ciemności) oraz aktorskiej metodzie Amerykanina.
Przedmowa
Mirosław Przylipiak
Polska recepcja twórczości Orsona Wellesa
Po c z ą t k i
Anna Taszycka
The Hearts of Age, czyli Orson Welles wobec awangardy
Grzegorz Fortuna jr
Debiut, którego nie było. Orson Welles i Jądro ciemności
Medium
Rafał Syska
Niewidoczni bohaterowie pierwszego planu.
RKO a Orson Welles
Katarzyna Taras
Operatorzy Wellesa
Piotr Kletowski
Człowiek w gabinecie luster –
aktorski system Orsona Wellesa
Paweł Biliński
Orsona Wellesa zabawy w dokument(alny esej)
C z y t a n i e S z e k s p i r a
Michał Pruszak
Teatr–radio–fi lm.
Trzy odsłony Makbeta według Orsona Wellesa
Olga Katafi asz
Lęk przed wpływem?
Szekspirowskie ślady w twórczości Orsona Wellesa
Małgorzata Kozubek
Kobiety Wellesa
Patrycjusz Pająk
Orson Welles w Jugosławii
Paweł Sitkiewicz
„Dwa na słońcach swych przeciwnych – Bogi”.
Welles i Eisenstein
D z i e d z i c t w o
Krzysztof Kornacki
Obywatel Kane, człowiek na torze i inni. O wpływie fi lmu
Wellesa na twórców polskiej szkoły fi lmowej
Grażyna Świętochowska
Z perspektywy „nie-ludzkiego oka”.
Królikiewicz czyta Kane’a
Marta Maciejewska
Popkulturowe parodie Obywatela Kane’a
Alicja Chmiołek
Orson Welles kina klasy Z – Roger Corman
Wanda Dittrich, Mariusz Wirski
Welles po Wellesie.
Reżyser w obiektywie – reżyser obiektywnie?
Opinie
Na razie nie ma opinii o produkcie.