www.zak24.pl
INTERNETOWA KSIĘGARNIA NAUKOWO - AKADEMICKA

Lobbing a wyzwania regionalne w Unii Europejskiej

27,99  (w tym 5% VAT)

ISBN: 978-83-7865-242-7
Rok wydania: 2014
Liczba stron: 200
Format: B5

oprawa miękka

Opis

Lobbing a wyzwania regionalne w Unii Europejskiej

autor: Sylwia Mrozowska

Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego

 

Problematyka grup interesu i ich wpływu na polityczny proces decyzyjny na poziomie państwa doczekała się obszernej literatury przedmiotu. Rozpatruje się w niej relacje między tymi grupami a partiami politycznymi. Równie ważnym problemem badawczym stają się konsekwencje wpływu tych grup i ich oddziaływań na ośrodki władzy w Unii Europejskiej, w tym na proces stanowienia prawa europejskiego. W tej sytuacji wyzwanie stanowi rozpoznanie obecności regionów w procesie integracji europejskiej, w tym mechanizmu lobbingu publicznych grup interesu (regionalnych).

 

 

Spis treści
Wstęp . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 7
Rozdział 1
Lobbing
1.1. Lobbing a demokracja . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 15
1.2. Pojęcie, zakres, funkcje lobbingu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 27
1.3. Rzecznictwo interesów regionalnych w procesie integracji europejskiej . . . . . . . . . . . . . . . . 34
1.4. Władze regionalne jako podmiot polityki europejskiej . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 45
Rozdział 2
Podmioty lobbingu w kształtowaniu europejskiej polityki regionalnej
2.1. Cele, zadania, zasady europejskiej polityki regionalnej . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 57
2.2. Polityka regionalna w procesie integracji europejskiej . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 74
2.3. Biura przedstawicielskie regionów . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 84
Rozdział 3
Proces lobbingu w Unii Europejskiej
3.1. Strategia w działaniu lobbingowym . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 95
3.2. Komunikacja społeczno-polityczna . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 103
3.3. Podejmowanie decyzji . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 108
3.4. Pomocniczość . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 115
Rozdział 4
Lobbing jako forma partycypacji politycznej
4.1. Teoria i działanie lobbingu regionalnego . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 123
4.2. Wartości a korzyści polityczne . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 126
4.3. Przezwyciężanie de! cytu legitymacji demokratycznej . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 130
4.4. Doświadczenia polskich województw . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 143
Zakończenie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 153
Literatura . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 156
Aneksy . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 164
Spis aneksów . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 198
Spis rysunków . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 199
Spis tabel . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 200

Opinie

Na razie nie ma opinii o produkcie.

Napisz pierwszą opinię o „Lobbing a wyzwania regionalne w Unii Europejskiej”

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *