Opis
Koopetycja w trzech odsłonach
autorzy: Kreft Jan, Leja Krzysztof
Wydawnictwo Politechniki Gdańskiej
Książka ta, poświęcona dynamicznie rozwijającemu kierunkowi badań nad osobliwym zjawiskiem, jakim jest koopetycja, czyli jednoczesne występowanie konkurowania i współpracy, oferuje wyprawę w nieoczywiste rejony zarządzania, w których wiedza ekspercka w ramach nurtu ekonomicznego spotyka się z poglądami humanistycznymi z ich uniwersalizmami ludzkich niedoskonałości, uparcie objawiających się w środowisku nieustępliwie dążącym do kwantyfikacji tego, co wydaje się niepoliczalne, a co ma znakomity wpływ nie tylko na każdy etap zarządzania strategicznego, ale też na jego skutki.
Proponujemy przerzucenie pomostu łączącego wiedzę płynącą z zarządzania interpretowanego w ramach analiz ilościowych i dorobek nauk, w których równoprawne miejsce zajmują humanistyczne „niepoliczalności” i „nieoczywistości”.
W odsłonie pierwszej prezentujemy przegląd literatury światowej na temat koopetycji w zarządzaniu strategicznym organizacjami, bez względu na ich status prawny oraz zakres działalności. Sukces koopetycji w znacznej mierze jest uzależniony od umiejętności budowania relacji pomiędzy organizacjami, które jednocześnie konkurują i współpracują. Podkreślamy zalety i wady koopetycji jako narzędzia współpracy pomiędzy konkurentami. Dostrzegamy znaczenie elastyczności struktur i kultur organizacyjnych dla powodzenia międzyorganizacyjnych więzi koopetycyjnych. Wskazujemy na szczególną rolę liderów w koopetycji, koncentrując się na znaczeniu pychy liderów, którzy podejmują się tworzenia więzi koopetycyjnych.
W odsłonie drugiej odnosimy koncepcję koopetycji do mediów, zastanawiając się nad tym, czy jest to recepta na stające przed nimi wyzwania strategiczne. Pokazujemy ewolucję łańcucha wartości w mediach, a także czynniki koopetycji w internecie. Zwieńczeniem tej odsłony są dwa studia przypadków, których aktorami są Google News i Netflix.
Odsłona trzecia poświęcona jest rozważaniom nad koopetycją w instytucjach akademickich. Składa się ona z trzech części. W pierwszej przedstawiamy uwarunkowania i kontekst koopetycji w uczelniach. Drugą poświęcamy efektom współpracy publikacyjnej uczelni, które zostały docenione w konkursie Inicjatywa Doskonałości – Uczelnia Badawcza, organizowanym w 2019 roku przez Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego, na tle pozycji polskich uczelni w Unii Europejskiej. Trzecią część rozdziału odnosimy do trzech największych gdańskich uczelni publicznych, prezentując ich aktywność publikacyjną oraz efekty współpracy naukowej. Rozdział ten kończy ocena zdolności wybranych uczelni do koopetycji w opinii ich liderów – rektorów, z którymi przeprowadzono wywiady. Ostatnią część monografii stanowią rekomendacje i konkluzje.
Spis treści
Wstęp .. 5
ODSŁONA PIERWSZA. Koncepcja koopetycji w zarządzaniu … 9
1.1. Wprowadzenie .. 9
1.2. Formy koopetycji ….17
1.3. Koopetycja jako miecz obosieczny … 20
1.4. Czynniki wpływające na podjęcie koopetycji oraz jej cele .. 23
1.5. Dostęp do wiedzy ….27
1.6. Czynniki rozwoju i powodzenia koopetycji ….28
1.7. Koopetycja a problem elastyczności kultur organizacyjnych …32
1.8. Rola zaufania w koopetycji … 36
1.9. Koopetycja a pycha liderów …. 41
1.9.1. Źródła pychy …. 43
1.9.2. Pycha a zarządzanie ….. 45
1.9.3. Ciemne i jasne strony pychy liderów .. 49
1.10. Inne cechy osobowości a koopetycja …51
1.11. Sugestie dalszych badań …53
ODSŁONA DRUGA. Koopetycja w mediach …. 55
2.1. Wprowadzenie ….. 55
2.2. Koopetycja w mediach …59
2.2.1. Koopetycja receptą na wyzwania strategiczne …61
2.2.2. Koopetycja a konwergencja mediów … 63
2.2.3. Opór, etos i prestiż a koopetycja …. 66
2.2.4. Koopetycja a ewolucja łańcucha wartości w mediach … 69
2.2.5. Czynniki koopetycji w internecie .. 72
2.2.6. Platformy destrukcyjne ….. 73
2.2.7. Koopetycja a agregacja …. 77
2.3. Studium przypadku koopetycji: Google News ..79
2.3.1. Asymetria relacji .. 80
2.4. Studium przypadku koopetycji: Netflix …. 83
2.4.1. Agregator producentem .. 85
2.4.2. Koopetycja Netflix–Disney …. 91
2.4.3. Perspektywy strategiczne …92
2.5. Podsumowanie .. 94
ODSŁONA TRZECIA. Koopetycja w polskich uczelniach …97
3.1. Wprowadzenie … 97
3.2. Kilka danych statystycznych dotyczących polskiego szkolnictwa wyższego . 104
3.3. Aktywność publikacyjna – pozycja Polski w Unii Europejskiej ….. 105
3.4. Współpraca krajowa i międzynarodowa polskich uczelni – laureatów
konkursu IDUB ….108
3.5. Studium przypadku koopetycji wybranych publicznych uczelni Trójmiasta .. 118
3.5.1. Obraz statystyczny gdańskich publicznych uczelni akademickich …….. 118
3.5.2. Z historii gdańskich uczelni …119
3.5.3. Efekty aktywności publikacyjnej gdańskich uczelni …120
3.5.4. Efekty współpracy publikacyjnej gdańskich uczelni …124
3.5.5. Ocena zdolności gdańskich uczelni do koopetycji w opinii rektorów … 128
3.5.6. Zamiast podsumowania rozdziału ….. 137
Rekomendacje i konkluzje …. 139
Bibliografia …… 141
Opinie
Na razie nie ma opinii o produkcie.