www.zak24.pl
INTERNETOWA KSIĘGARNIA NAUKOWO - AKADEMICKA

Kinematograf o sobie Autotematyzm w polskim filmie fabularnym

37,99  (w tym 5% VAT)

ISBN: 978-83-8206-248-9

Rok wydania: 2021

Liczba stron: 326

Format: 170×240 mm

Opis

Kinematograf o sobie. Autotematyzm w polskim filmie fabularnym

Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego

Autor: Paweł Biliński

 

Kinematograf o sobie to pierwsza monografia poświęcona tropom autotematycznym w polskim kinie. Autor zarówno odnosi się do najważniejszych teoretycznych oraz historyczno-filmowych ustaleń, jak i śledzi rozwój refleksywnych motywów w rodzimych filmach fabularnych, wyodrębniając przy tym tematyczno-gatunkowe dominanty tego typu audiowizualnych utworów. Przez pryzmat autotematycznej poetyki zostają odczytane nie tylko dzieła powszechnie doceniane (Wszystko na sprzedaż, Człowiek z marmuru, Amator), lecz także zapomniane lub uznane za nieudane (Sprawa do załatwienia, Epilog norymberski, Niebieskie jak Morze Czarne, Przyspieszenie, Historia niemoralna). Tak zarysowana propozycja interpretacyjna – kładąca nacisk na narracyjno-estetyczne komponenty oraz polityczno-ideowy wymiar poszczególnych filmów – pozwala spojrzeć na dzieje polskiego kina z nowej perspektywy.

 

Spis treści

Wstęp. Temat: autotematyzm (filmowy) .  . 7

Rozdział 1

Autotematyzm, refleksywność, „meta-”. Stan badań . . . 19

Od modernizmu do teorii refleksywności. Sprzeciw wobec iluzji

w myśli humanistycznej . . . 19

Refleksywność w myśli filmoznawczej . . . 28

„Brechtianizm” w kinie. Od metody do praktyki .  32

Mindscreen. Teoria „ekranu mentalnego” Bruce’a F. Kawina .. 38

Robert Stam i teoria filmowej autorefleksji . . . 40

Hollywood o sobie. Christophera Amesa analizy amerykańskich

filmów o filmie . . . 44

Postmodernizm filmowy a zjawisko refleksywności .  49

Autotematyzm filmowy w polskim piśmiennictwie . 56

Rozdział 2

Oblicza autotematyzmu w polskim filmie fabularnym. Od Kropki nad i

do Wojny polsko-ruskiej .. . 73

Pierwsze wtręty autotematyczne w polskim kinie.

Kropka nad i Juliusza Gardana . . 74

Utrata złudzeń. Nauczycielka Jana Rybkowskiego .. 76

Bolesne dorastanie. Zdjęcia próbne Agnieszki Holland,

Jerzego Domaradzkiego i Pawła Kędzierskiego . . 81

Tęsknota za przeszłością. Kocham kino Piotra Łazarkiewicza . . 85

Magia X muzy według Jana Jakuba Kolskiego.

O Historii kina w Popielawach . .. 88

Amatorskie porno i zmagania Silnego z formą.

Z miłości Anny Jadowskiej i Wojna polsko-ruska

Xawerego Żuławskiego .  . 90

Podsumowanie .. . 96

Rozdział 3

„Prawda czasu, prawda ekranu”. Chwyty autotematyczne w polskiej komedii . .97

Sen miasta. Ewa chce spać Tadeusza Chmielewskiego .  . 98

Wspólna projekcja „filmu z życia”. Piekło i niebo Stanisława Różewicza . .102

Making of dokumentu o dyrektorach.

Niebieskie jak Morze Czarne Jerzego Ziarnika .. 105

Ujawnianie filmowości i inne autotematyczne wtręty

w polskich komediach . . 111

Metafilmowe (auto)cytaty . . 118

Sfrustrowani reżyserzy i scenarzyści bez pomysłów.

Obraz środowiska filmowego w polskich komediach .  128

Autotematyzm w polskich komediach. Podsumowanie .  . 136

Rozdział 4

„Te nasze sprawy do załatwienia”. Tematy historyczno-polityczne

w rodzimych filmach autotematycznych . . 142

Metasocrealizm. O Sprawie do załatwienia Jana Rybkowskiego

i Jana Fethkego . .145

Autotematyczny wykład o historii. Epilog norymberski Jerzego Antczaka .  .153

Powroty do czasu powstania warszawskiego. O Pogoni za Adamem

Jerzego Zarzyckiego .  . 162

Refleksje o „światach nieprzedstawionych”. Człowiek z marmuru

Andrzeja Wajdy i Amator Krzysztofa Kieślowskiego .. 165

Zmagania z cenzurą. Wątki autotematyczne w Rękach do góry

Jerzego Skolimowskiego i Ucieczce z kina „Wolność”

Wojciecha Marczewskiego . 187

Człowiek z… telewizji? Autotematyzm a tematyka historyczno-polityczna

po 1989 roku. Człowiek z… Konrada Szołajskiego,

Gracze Ryszarda Bugajskiego i Gry uliczne Krzysztofa Krauzego . 206

Rozdział 5

„Przecież to będzie film o tobie”. Kino osobiste i chwyty autotematyczne . . 217

„Twój film, ale nasze życie”. (Auto)biografie we Wszystko na sprzedaż

Andrzeja Wajdy  . 229

Tęsknota za debiutem. Autotematyzm w Rekolekcjach (i innych filmach)

Witolda Leszczyńskiego . .243

Zapatrzenie w siebie. Przyspieszenie Zbigniewa Rebzdy .  . 251

„Znaleźć błąd”. Historia niemoralna Barbary Sass . .259

„Nurt kultury, która zajmuje się sobą”. Portret podwójny Mariusza Fronta . .266

Kino osobiste i chwyty autotematyczne. Podsumowanie.

O Tataraku Andrzeja Wajdy .. 275

Polski kinematograf o sobie. Zakończenie . .. 280

Podziękowania . . . 284

Filmografia . . . 285

Bibliografia . . . . . 287

Nota bibliograficzna . . . 301

Aneks. Zdjęcia filmów . . . 303

Indeks osobowy . . . 312

Indeks tytułów filmów . .  . 321

 

Opinie

Na razie nie ma opinii o produkcie.

Napisz pierwszą opinię o „Kinematograf o sobie Autotematyzm w polskim filmie fabularnym”

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *