Opis
Ciało i ponowoczesność. W kręgu sztuki
Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego
Autor: Wanda Dittrich, MAriusz Hybiak, Mariusz Wirski (red.)
Przemiany, jakie dokonały się w ostatnich dekadach znacząco zmieniły postrzeganie cielesności. Jego ponowoczesne oblicza są ściśle związane z transformacjami. Zakres rozumienia cielesności wciąż ewoluuje, a dawne kulturowe kryteria uległy rozmyciu. Czy można odnaleźć odpowiedzi na podstawowe pytania o miejsce ciała w dzisiejszej cywilizacji i kulturze?
Spis treści
Przedmowa (Wanda Dittrich, Mariusz Hybiak, Mariusz Wirski) ………………………. 9
Grzegorz Klaman
Anatomia polityczna ciała …………………………………………………………….. 12
CIAŁO W LITERATURZE
Joanna Baum
Kontekst przemiany z topielicy w rusałkę w powieści demonologicznej
Aleksandra Kondratiewa Na brzegach Jarynia (НА БЕРЕГАХ ЯРЫНИ.
ДЕМОНОЛОГИЧЕСКИЙ РОМАН, 1930) …………………………………………. 19
Agnieszka Budnik
Schulz – cielesność – ponowoczesność ………………………………………………. 26
Paulina Urbańska
Transgresje cielesności. Tadeusz Różewicz – Franz Kafka …………………………… 31
Paweł Marciniak
„Zgaszone wapno ust”, czyli o ukrytych cielesnościach
(w) poezji Jacka Kaczmarskiego ………………………………………………………. 38
Alicja Wódkowska
Matka – Mit – Materia(lność). Literackie reprezentacje macierzyństwa
w świetle koncepcji wypracowanych na gruncie feminizmu korporalnego ………… 53
Iwona Boruszkowska, Urszula Pieczek
Obszary somatyczności – Sexton/Wojaczek: ciało chorego ciałem Innego.
Poetyckie reprezentacje ciała samobójcy ……………………………………………… 65
Adam Jarosz
Między ludyczną profanacją a afirmacją, czyli o aspektach cielesności
w powieści Czytelnik Juliusza Verne’a Almudeny Grandes ………………………… 72
Ewa Kuliś
„Wyskakiwałem po flachę i robiłem lachę” – o „przeginaniu pały”
w poezji Eugeniusza Tkaczyszyna-Dyckiego …………………………………………. 81
Kamila Kania-Błachucka
Ciało ponowoczesne obnażone. O prozie Mariusza Sieniewicza …………………….. 91
Katarzyna Zwieczorowska
Uprzedmiotowienie ciała w prozie Michała Witkowskiego …………………………. 104
Patryk Szaj
Cierpiące ciało w polskiej poezji współczesnej ………………………………………. 110
CIAŁO – MUZYKA I SZTUKI WIZUALNE
Małgorzata Gnyś-Nidecka
Ciało uwielbione, ciało sprofanowane, ciało przeklęte.
Sacrum i profanum w sztuce sepulkralnej …………………………………………….. 127
Małgorzata Rzepczyńska
Ciało jako figura wyobraźni. Przypadek Williama Blake’a ………………………….. 140
Justyna Michalik
Ciało zdeprawowane. Strategie deformacji w sztuce Tadeusza Kantora ……………. 152
Julia Okołowicz
Transformacje ciała w Teoremacie Piera Paola Pasoliniego ………………………… 159
Wanda Dittrich
Niesamowity John Merrick ………………………………………………………….. 165
Marta Maciejewska
Ożywianie martwych przedmiotów i status ciała ludzkiego
w filmach pełnometrażowych Jana Švankmajera …………………………………… 174
Rafał Kołsut
Ciało z papieru, krew z tuszu – o roli cielesności
w serialach animowanych ……………………………………………………………. 181
Tomasz Pupacz
Zmasakrowane ciało Shirley Temple.
Ewolucja dziecięcego monstrum w filmach grozy ………………………………….. 192
Sylwia Kubowicz
Wartość ciała zdeformowanego w serialu
American Horror Story: Freak Show ………………………………………………… 214
Mariusz Wirski
Literackie i filmowe przecięcia oka.
Perwersje cielesne na wybranych przykładach ……………………………………… 220
Krystyna Weiher
Austriacka gratka: grubas, murzynek oraz dewiantka.
Ciało w trylogii Raj Ulricha Seidla ………………………………………………….. 233
Krzysztof Gubański
Ile feminizmu w pornografii?
Filmowa pornografia feministyczna jako narzędzie subwersji …………………….. 241
Mariusz Hybiak
Spotkanie z Realnym w sztuce audiowizualnej Artura Żmijewskiego ……………. 253
Piotr Józef Maksymowicz
Ciało i dźwięk w spektaklach Jerzego Grotowskiego
a muzyka ponowoczesna …………………………………………………………….. 265
Marta Ostajewska
„Ciało zombie”: interaktywna rzeźba, technologiczny inkubator
czy grawitacyjny krajobraz? Przedefiniowanie cielesności
w dążeniu do stworzenia symborga na podstawie Suspensions Stelarca ……………. 273
Julia Śliwińska
Ciało i cielesność w performansie sieciowym ………………………………………… 279
Summary …………………………………………………………………………….. 287
Wykaz autorów ………………………………………………………………………. 289
Nota o redaktorach naukowych …………………………………………………….. 290
Indeks osób …………………………………………………………………………… 291
Opinie
Na razie nie ma opinii o produkcie.