Opis
Finanse behawioralne mikro, małych i średnich przedsiębiorstw. Jak unikać błędów w biznesie i podejmować optymalne decyzje
Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego
Autor: Marek Szczepaniec , Przemysław Kulawczuk , Tomasz Jurkiewicz
Monografia obejmuje kluczowe zagadnienia z zakresu finansów behawioralnych przedsiębiorstw, takie jak: racjonalność zachowań, heurystyki, mentalne księgowanie, osobowość przedsiębiorcza, nastawienie do ryzyka, motywy podejmowania działalności, emocje, nadmierna pewność siebie, efekt naśladownictwa, efekt utopionych kosztów. Jest pierwszym w Polsce zwartym, kompleksowym opracowaniem na temat wpływu czynników ekonomicznych, demograficznych, psychologicznych i społecznych na decyzje gospodarcze i wyniki finansowe przedsiębiorstw. Zawiera przegląd światowych publikacji oraz wyniki wieloletnich badań empirycznych (w tym eksperymentów behawioralnych) przeprowadzonych na próbach obejmujących łącznie ponad 11 tys. polskich przedsiębiorców. Wyniki badań mogą znaleźć szereg praktycznych zastosowań – czytelnik dowie się, jak unikać błędów w biznesie oraz jak podejmować optymalne decyzje.
Spis treści
Wstęp . . . 9
Rozdział 1. Finanse mikro, małych i średnich przedsiębiorstw w świetle
nauk behawioralnych – wprowadzenie do badań . . 19
1.1. Finanse behawioralne – rozszerzenie nauki finansów
czy nowa nauka? . . 19
1.2. Behawioralne finanse przedsiębiorstw – behawioryzm
czy zarządzanie finansowe? . . 24
1.3. Teoria perspektywy (prospect theory) .. 27
1.4. Psychologiczne aspekty podejmowania decyzji – heurystyki . 29
1.5. Kadrowanie jako sposób wpływania na decyzje finansowe
przedsiębiorców . . 32
1.6. Zachowania finansowe małego biznesu z perspektywy
behawioralnej . . 34
1.7. Synteza badań i doświadczeń Katedry Makroekonomii
Uniwersytetu Gdańskiego w zakresie finansów
behawioralnych MSP . . 37
Rozdział 2. Racjonalność przedsiębiorców . . 47
2.1. Pojęcie racjonalności . . 47
2.2. Homo oeconomicus . . . . 52
2.3. Racjonalność z punktu widzenia procesu podejmowania decyzji . . 53
2.4. Szczegółowe i syntetyczne wskaźniki racjonalności zachowań . . 55
2.5. Behawioralny model podejmowania decyzji
przez przedsiębiorców . . 68
Rozdział 3. Przedsiębiorcy i ich charakterystyka . 73
3.1. Płeć przedsiębiorcy .. 73
3.2. Wiek przedsiębiorcy . . 79
3.3. Wykształcenie przedsiębiorcy . . . 85
3.4. Inne cechy behawioralne przedsiębiorców . 91
Rozdział 4. Motywy podejmowania i prowadzenia działalności
gospodarczej . .99
4.1. Potrzeby przedsiębiorców i potrzeby rozwojowe
przedsiębiorstw . . 99
4.2. Motywy podejmowania działalności przedsiębiorczej
w świetle literatury . 102
4.3. Motywy decydujące o utworzeniu własnej firmy –
wyniki badań empirycznych .107
4.4. Długookresowe motywy prowadzenia działalności
przedsiębiorczej . . . 113
4.5. Weryfikacja znaczenia motywu bogactwa
dla polskich przedsiębiorców . . 120
4.6. Motywy przedsiębiorców w świetle badań Global
Entrepreneurship Monitor 2019 . . 122
4.7. Motywacja przedsiębiorców – wnioski w zakresie kierunków
dalszych badań . . . 123
Rozdział 5. Nastawienie do ryzyka i awersja do strat . . 127
5.1. Nastawienie do ryzyka w działalności gospodarczej 127
5.2. Ryzykowne zachowania firm . . . 136
5.3. Awersja do strat . . . 140
Rozdział 6. Osobowość a działalność gospodarcza . 143
6.1. Pojęcie osobowości . . . 143
6.2. Osobowość przedsiębiorcza . . 144
6.3. Przedsiębiorca w ujęciu modelu osobowości NEOAC
(wielkiej piątki) . . . 150
6.4. Optymizm i jego wpływ na działalność gospodarczą . 154
Rozdział 7. Nadmierna pewność siebie przedsiębiorców . . 161
7.1. Pewność siebie przedsiębiorców . . 161
7.2. Nadmierna pewność siebie przedsiębiorców – pojęcie, rodzaje . . 164
7.3. Pomiar nadmiernej pewności . . 166
7.4. Determinanty nadmiernej pewności siebie . 174
7.5. Konsekwencje nadmiernej pewności siebie przedsiębiorców . . 176
Rozdział 8. Emocje a działalność gospodarcza . . 181
8.1. Emocje i ich rodzaje . 181
8.2. Pozytywne i negatywne emocje przy prowadzeniu działalności
gospodarczej . . 183
8.3. Zarządzanie emocjami – wizualizacja sukcesów i trudności
w biznesie . . . 191
Rozdział 9. Heurystyki używane przy podejmowaniu decyzji . 195
9.1. Heurystyki i ich rodzaje . . . 195
9.2. Heurystyki używane przy wyborze rachunku bieżącego . 197
9.3. Heurystyki używane przy wyborze kredytu . 201
9.4. Heurystyki używane przy wyborze lokat . . . 205
9.5. Heurystyka (efekt) zakotwiczenia . .207
9.6. Efekt status quo . . 211
9.7. Przyczyny stosowania heurystyk . . 212
Rozdział 10. Mentalne księgowanie . . . 217
10.1. Pojęcie mentalnego księgowania . . . 217
10.2. Konstrukcja kont mentalnych – metkowanie pieniądza .. 220
10.3. Mentalne księgowanie wśród przedsiębiorców –
wyniki eksperymentów behawioralnych . . . 223
10.4. Efekt utopionych kosztów . . 233
Rozdział 11. Naśladownictwo w biznesie . .. . 235
11.1. Znaczenie naśladownictwa w biznesie . .. 235
11.2. Naśladownictwo małych i średnich przedsiębiorstw w zakresie
decyzji finansowych . . . 243
11.3. Morfologia procesów naśladownictwa w biznesie na podstawie
badań syndykatowych wśród polskich MSP . . 248
11.4. Model procesów zachowań naśladownictwa w biznesie i ich
rezultatów finansowych . .258
Rozdział 12. Błędy w biznesie oraz decyzje optymalne . . 263
12.1. Błędy decyzyjne – jak ich uniknąć . 269
12.2. Decyzje optymalne – jak je podejmować .. 272
Zakończenie . . .. 279
Bibliografia . . . 287
Spis tabel . . . 305
Spis rysunków . . . . 313
Opinie
Na razie nie ma opinii o produkcie.