Opis
Eduwidma. Rzeczy i miejsca nawiedzone
autor: Maria Mendel (red.)
Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego
Książka zachęca do refleksji nad tematem obecności i nieobeności oraz powiązanymi z nim zagadnieniami: życia, nie-życia, ludzi, nie-ludzi, miejsc, nie-miejsc, rzeczy i przedmiotów. Dla autorów, zainspirowanych filozofią Jacques’a Derridy, kuszące okazało się rozpatrywanie tych kwestii z perspektywy edukacyjnej. Z książki wyłania się obraz pedagogiki społecznej uwzględniającej edukacyjne wymiary różnorodnych postaci obecności, istot-nych dla podmiotowych formacji i reprezentacji tożsamości, procesów wychowania, uczenia się i nauczania. Tytułowe kategorie – eduwidma, rzeczy i miejsca nawiedzone – zostały nakreślone w poszczególnych rozdziałach tak, by przybliżyć różne odmiany myśli społeczno-edukacyjnej, która nie ignoruje tego, co nie jest specyficznie ludzkie.
Teksty zebrane w tomie, poza uwspólniającym je zainteresowaniem edukacyjnością widm, nie mają jednak spójnej logiki orientującej odczytanie ich wszystkich en bloque jako wypowiedzi antropocentrycznych lub nieantropocentrycznych. Nie ma w nich napięcia, które mogłoby kierować w jedną czy drugą stronę i uczynić autorów arbitrami w sprawach, z których nierozstrzygalności czynią oni atut o znaczeniu kluczowym dla edukacji. Lektura książki może prowadzić do wniosku, że myśl pedagogiczna zyskuje, gdy – utrzymując zainteresowanie człowiekiem – nie jest obojętna na widma, lecz zauważa, że „widmują” nie tylko ludzie, a swój sens wiąże z wrażliwością na rzeczy i miejsca, także te nawiedzone.
Spis treści
SŁOWO OD REDAKTORKI
Eduwidmontologia – przyczynki . 10
Maria Mendel
SCENA
Materialność widma. Esej z pedagogiki nieantropocentrycznej .. 32
Maksymilian Chutorański
ŻYCIE, NIE-ŻYCIE, OBECNOŚĆ I EDUKACJA
Śmierć, przedmioty i ich ślady: wyjście rzeczy z antropocienia .. 50
Andrzej Marzec
Życie i nie-życie jako postaci obecności. Ku pedagogice zorientowanej
na „potrzebę łagodzenia faktu odejścia” . . 80
Agnieszka Skotnicka
Upcycling a edukacyjna wartość widma .. 126
Michalina B. Hładun
MIEJSCA NAWIEDZONE:
MIASTO PEDAGOGICZNE I JEGO WIDMONTOLOGIE
Miejskie widma. Wokół gdańskich profili tożsamościowych AD 2018 . 150
Maria Mendel
Widma wśród stoczniowych dźwigów . 184
Dominik Krzymiński
Muzeum Emigracji w perspektywie widmontologicznej .. 218
Jarosław Rutkowski
Eduwidma: paradoksalna materialność miejsca pedagogicznego . . 249
Maria Mendel
EDUWIDMOWANIA ASPEKTY PSYCHOSPOŁECZNE
Krypty pracy/nie-pracy, widmowanie bezrobocia i inne uobecnienia
społecznej zbędności. Perspektywa społeczno-edukacyjna . . 262
Mateusz Rutkowski
Widmontologiczne ujęcie kategorii wstydowiny
a syndrom Dorosłych Dzieci Alkoholików . . . 285
Martyna Pilas
EPIZOD (ZAMIAST EPILOGU)
Pedagogika społeczna „po człowieku” . . 302
Maria Mendel
SUPLEMENT
Eduwidma, rzeczy i miejsca nawiedzone. Esej recenzyjny . . 314
Rafał Włodarczyk
Bibliografia . . 329
Table of contents
EDITORIAL FOREWORD
Edu-hauntology: Contributions . . 10
Maria Mendel
STAGE
Materiality of the spectre. Essay on non-anthropocentric pedagogy . . 32
Maksymilian Chutorański
LIFE, NON-LIFE, PRESENCE AND EDUCATION
Death, objects and their traces: the way things out of anthropo-shadow (“antropocień”) .. 50
Andrzej Marzec
Life and non-life as figures of presence. Towards pedagogy oriented
at “the necessity to alleviate the fact of passing” .. 80
Agnieszka Skotnicka
Upcycling and the educational value of spectre . 126
Michalina B. Hładun
HAUNTED PLACES:
PEDAGOGICAL CITY AND ITS HAUNTOLOGY
Urban specters. On the profiles of Gdańsk citizens’ identity, AD 2018 . 150
Maria Mendel
Specters among shipyard cranes . . 184
Dominik Krzymiński
The Emigration Museum in a hauntology perspective . . 218
Jarosław Rutkowski
Edu-specters: the paradoxical materiality of a pedagogical place . . 249
Maria Mendel
EDU-HAUNTING: PSYCHOSOCIAL ASPECTS
Job/non-job crypts, specter of unemployment and other manifestations
of social redundancy. Socio-educational perspective . . 262
Mateusz Rutkowski
Hauntological approach to shame-guilt category
and Adult Children of Alcoholics Syndrome . . . 285
Martyna Pilas
EPISOD (INSTEAD OF EPILOGUE)
Social pedagogy and the Posthuman . 302
Maria Mendel
SUPPLEMENT
Edu-specters, things and hanted places. Review essay . . 314
Rafał Włodarczyk
Bibliography . . . 329
Opinie
Na razie nie ma opinii o produkcie.