Opis
Educatio iuris – ars boni et aequi
Autor: red. Małgorzata Balwicka-Szczyrba, Jerzy Zajadło
Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego
„Wątkiem przewodnim wszystkich bez mała tekstów w recenzowanej książce jest troska o stan jakości kształcenia studentów prawa, i w konsekwencji prawników, oraz dążenie do jego doskonalenia i poszukiwania form optymalizujących dotychczasową dydaktykę. Niewątpliwymi walorami książki są jej wieloaspektowość i wielowątkowość. (…) Odnosi się wrażenie ujęcia wszystkich problemów wymagających komentarza oraz dyskusji. Od kwestii kompetencji nauczających, czyli kadry akademickiej, do kompetencji studentów (…). Chodzi tu nie tylko o włączanie ich w proces dydaktyczny, ale i o kształcenie ich umiejętności komunikacyjnych, negocjacyjnych i retorycznych, docenienie wagi dyskusji jako formy kształtowania zdolności przekonywania, poszukiwanie modelu profilu absolwenta prawa w XXI wieku i poszukiwanie nowego modelu edukacji prawniczej, którego konstruowanie wymaga udziału nie tylko i nie wyłącznie prawników (sic!). Jestem przekonany, że książka powinna stać się lekturą obowiązkową dla całego prawniczego środowiska akademickiego w naszym kraju”.
Z recenzji prof. dr. hab. Zbigniewa Witkowskiego
SPIS TREŚCI
Przedmowa 9
Wojciech Zalewski
CZĘŚĆ I
GENERALIS QUAESTIONES
Kilka refleksji o uczeniu prawa 15
Mariusz Bogusz
Edukacja prawnicza, czyli jak wykształcić prawnika,
który jest nie tylko prawnikiem 29
Jerzy Zajadło
O edukacji prawniczej jako sztuce nauczania tego, co dobre i słuszne,
albo krótka rzecz o czarnoksiężnikach prawa 51
Jakub Stelina
Cztery cnoty mniejsze profesora jako nauczyciela prawa 65
Tomasz Widłak
O włączaniu studentów w proces dydaktyczny 81
Małgorzata Balwicka-Szczyrba
Kształtowanie umysłów przyszłych prawników.
Nauczanie oparte na koncepcjach we współczesnej edukacji prawniczej 89
Beata J. Kowalczyk
O nauczycielu akademickim i jego wpływie (lub nie?)
na wyobrażenia studentów o pracy w zawodzie prawniczym 103
Dominika Mróz-Szarmach
Pytania i odpowiedzi, które chciałbyś zadać swoim studentom prawa 117
Tomasz Snarski
O potrzebie kształcenia umiejętności retorycznych, negocjacyjnych
i komunikacyjnych prawników w nowych okolicznościach wykonywania
zawodów prawniczych – ujęte w trzydziestu tezach 131
Jolanta Jabłońska-Bonca, Kamil Zeidler
O potrzebie dyskusji na studiach prawniczych 151
Piotr Uziębło
W poszukiwaniu nowego modelu edukacji prawniczej (jako sprawy
zbyt ważnej, by powierzać ją wyłącznie prawniczkom i prawnikom) 163
Paweł Sut
Tempora mutantur, nos et mutamur in illis, czyli kilka uwag
o koncepcji profilu absolwenta prawa w XXI w. 179
Marcin Michalak
Prawnik – wojownik czy negocjator, czyli o sztuce kształcenia prawników 195
Joanna Kruczalak-Jankowska
CZĘŚĆ II
SINGULA QUAESTIONES
Komfort odpowiedzialności w edukacji na rzecz zrównoważonego
rozwoju: czy instynkt współpracy wygra z iluzją? 205
Dorota Pyć
O roli historii prawa w edukacji prawniczej. Uwagi na kanwie książki
Russella Sandberga Subversive Legal History: a Manifesto for the Future
of Legal Education (Routledge Taylor & Francis Group,
London–New York 2021, ss. 242) 221
Michał Gałędek
O dydaktyce prawa rzymskiego, współcześnie 231
Bartosz Szolc-Nartowski
Efektywność nauczania prawa spółek handlowych
z uwzględnieniem uwarunkowań gospodarczych i korporacyjnych 245
Bartłomiej Gliniecki
Praca projektowa jako praktyczna forma edukacji służąca angażowaniu
studentów w proces uczenia się 255
Aneta Lewkowicz
O interdyscyplinarności kryminologii: od badań społecznych
do użyteczności dla prawa karnego 263
Łukasz Cora
Kilka refleksji na temat praktycznych aspektów nauczania
prawa karnego procesowego 279
Dawid Marko
Garść wspomnień z Szanghaju, czyli o tym, jak Chińczycy wykładają
prawo międzynarodowe 295
Magdalena Łągiewska
O Autorach 307
Opinie
Na razie nie ma opinii o produkcie.