Opis
Dzieci ulicy Tożsamość i zmiana
Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego
Autor: Jolanta Sokołowska
Zarówno w Polsce, jak i na świecie brakuje badań bezpośrednio odnoszących się do kompetencji dzieci ulicy. Niniejsza publikacja opisuje badania dotyczące poczucia sprawstwa dzieci ulicy, na które składają się poczucie radzenia sobie ze stresem oraz poczucie koherencji. Ponadto książka przedstawia koncepcje pracy z tą kategorią dzieci stosowane przez podmioty realizujące projekty pracy ulicznej z dziećmi i młodzieżą. Poprzez włączenie do badania analiz dotyczących tożsamości dzieci ulicy autorka określiła stopień dopasowania realizowanych projektów do potrzeb i możliwości dzieci oraz ich efektywność. Rezultatem przeprowadzonych badań jest wypracowanie rekomendacji w zakresie rozwoju środowiskowych metod pracy z dziećmi ulicy, między innymi takich jak streetworking i pedagogika ulicy.
Spis treści
Wprowadzenie . . .. . 7
Rozdział 1. Dzieci ulicy. Ujęcia definicyjne i mechanizmy wykluczania
dzieci i młodzieży . . 13
1.1. Sposoby rozumienia terminu „dzieci ulicy” . . 13
1.2. Rodzinne przyczyny wypadania dzieci na ulicę . . 18
1.3. Szkoła jako przestrzeń wykluczania edukacyjnego
dzieci i młodzieży . . . . 20
1.4. Ulica jako miejsce kształtowania tożsamości . . 28
Rozdział 2. Streetworking jako metoda pracy socjalnej
z dziećmi i młodzieżą . .31
Rozdział 3. Metodologiczne podstawy badań własnych . . 37
3.1. Wprowadzenie w problematykę badań własnych . . . 37
3.2. Przedmiot i cel badań własnych . 48
3.3. Problemy badawcze, hipotezy, zmienne i ich wskaźniki . . 55
3.4. Metody, techniki i narzędzia badawcze . . . 65
3.5. Przebieg i organizacja badań własnych . . 75
Rozdział 4. Teoretyczne założenia badań na temat radzenia sobie ze stresem
oraz poczucia koherencji . . . 89
4.1. Pojęcie i rodzaje tożsamości . . 90
4.2. Koncepcje tożsamości według Marcii i Eriksona . 95
4.3. Proces kształtowania się tożsamości w okresie adolescencji . . 102
4.4. Środowiskowe uwarunkowania procesu
kształtowania się tożsamości . . 108
4.5. Charakterystyka stresu i radzenia sobie ze stresem . .111
4.6. Charakterystyka poczucia koherencji . . 122
Rozdział 5. Życie na ulicy a poczucie radzenia sobie ze stresem
w świetle wyników badań własnych . . . 129
5.1. Analiza wyników badań na temat radzenia sobie ze stresem . 129
5.2. Uogólnienia i weryfikacja hipotez . .138
Rozdział 6. Życie na ulicy a poczucie koherencji –
analiza wyników badań własnych . . 141
6.1. Analiza wyników badań na temat poczucia koherencji .. 141
6.2. Uogólnienia i weryfikacja hipotez . . 155
Rozdział 7. Streetworking jako przestrzeń zmiany
w świetle badań empirycznych . . 159
7.1. Przygotowanie zawodowe badanych streetworkerów…160
7.2. Miejsce streetworkingu
w karierze zawodowej badanych . 169
7.3. Postrzeganie istoty zmiany oraz sposoby jej wprowadzania . 178
7.4. Czynniki motywujące i utrudniające wykonywanie pracy
w charakterze streetworkera……198
7.5. Przyszłość streetworkingu
– rozwój czy stagnacja? .. 205
7.6. Podsumowanie . 209
Rozdział 8. Dzieci ulicy – poczucie sprawstwa a potrzeba wsparcia . 213
Rozdział 9. Ocena użyteczności i jakości projektów pracy ulicznej
skierowanych do dzieci i młodzieży na ulicy w kontekście prezentowanego
przez nie poczucia sprawstwa . 227
Rozdział 10. Rekomendacje do pracy metodą streetworkingu…237
Bibliografia . . . 243
Spis tabel . . 259
Spis wykresów . .. . 261
Aneks . . . . 263
Opinie
Na razie nie ma opinii o produkcie.