www.zak24.pl
INTERNETOWA KSIĘGARNIA NAUKOWO - AKADEMICKA

Dzieci ulicy Tożsamość i zmiana

28,50  (w tym 5% VAT)

ISBN: 978-83-8206-252-6

Rok wydania: 2021

Liczba stron: 268

Format: A5

Opis

Dzieci ulicy Tożsamość i zmiana

Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego

Autor: Jolanta Sokołowska

 

Zarówno w Polsce, jak i na świecie brakuje badań bezpośrednio odnoszących się do kompetencji dzieci ulicy. Niniejsza publikacja opisuje badania dotyczące poczucia sprawstwa dzieci ulicy, na które składają się poczucie radzenia sobie ze stresem oraz poczucie koherencji. Ponadto książka przedstawia koncepcje pracy z tą kategorią dzieci stosowane przez podmioty realizujące projekty pracy ulicznej z dziećmi i młodzieżą. Poprzez włączenie do badania analiz dotyczących tożsamości dzieci ulicy autorka określiła stopień dopasowania realizowanych projektów do potrzeb i możliwości dzieci oraz ich efektywność. Rezultatem przeprowadzonych badań jest wypracowanie rekomendacji w zakresie rozwoju środowiskowych metod pracy z dziećmi ulicy, między innymi takich jak streetworking i pedagogika ulicy.

 

Spis treści

Wprowadzenie . . .. . 7

Rozdział 1. Dzieci ulicy. Ujęcia definicyjne i mechanizmy wykluczania

dzieci i młodzieży . .  13

1.1. Sposoby rozumienia terminu „dzieci ulicy” . . 13

1.2. Rodzinne przyczyny wypadania dzieci na ulicę . .  18

1.3. Szkoła jako przestrzeń wykluczania edukacyjnego

dzieci i młodzieży . . . . 20

1.4. Ulica jako miejsce kształtowania tożsamości . . 28

Rozdział 2. Streetworking jako metoda pracy socjalnej

z dziećmi i młodzieżą . .31

Rozdział 3. Metodologiczne podstawy badań własnych . . 37

3.1. Wprowadzenie w problematykę badań własnych . .  . 37

3.2. Przedmiot i cel badań własnych .  48

3.3. Problemy badawcze, hipotezy, zmienne i ich wskaźniki . . 55

3.4. Metody, techniki i narzędzia badawcze . . . 65

3.5. Przebieg i organizacja badań własnych . . 75

Rozdział 4. Teoretyczne założenia badań na temat radzenia sobie ze stresem

oraz poczucia koherencji . .  . 89

4.1. Pojęcie i rodzaje tożsamości . . 90

4.2. Koncepcje tożsamości według Marcii i Eriksona . 95

4.3. Proces kształtowania się tożsamości w okresie adolescencji . . 102

4.4. Środowiskowe uwarunkowania procesu

kształtowania się tożsamości . . 108

4.5. Charakterystyka stresu i radzenia sobie ze stresem . .111

4.6. Charakterystyka poczucia koherencji . . 122

Rozdział 5. Życie na ulicy a poczucie radzenia sobie ze stresem

w świetle wyników badań własnych . . . 129

5.1. Analiza wyników badań na temat radzenia sobie ze stresem . 129

5.2. Uogólnienia i weryfikacja hipotez . .138

Rozdział 6. Życie na ulicy a poczucie koherencji –

analiza wyników badań własnych .  . 141

6.1. Analiza wyników badań na temat poczucia koherencji .. 141

6.2. Uogólnienia i weryfikacja hipotez . . 155

Rozdział 7. Streetworking jako przestrzeń zmiany

w świetle badań empirycznych . .  159

7.1. Przygotowanie zawodowe badanych streetworkerów…160

7.2. Miejsce streetworkingu

w karierze zawodowej badanych . 169

7.3. Postrzeganie istoty zmiany oraz sposoby jej wprowadzania  . 178

7.4. Czynniki motywujące i utrudniające wykonywanie pracy

w charakterze streetworkera……198

7.5. Przyszłość streetworkingu

– rozwój czy stagnacja? .. 205

7.6. Podsumowanie .  209

Rozdział 8. Dzieci ulicy – poczucie sprawstwa a potrzeba wsparcia .  213

Rozdział 9. Ocena użyteczności i jakości projektów pracy ulicznej

skierowanych do dzieci i młodzieży na ulicy w kontekście prezentowanego

przez nie poczucia sprawstwa  . 227

Rozdział 10. Rekomendacje do pracy metodą streetworkingu…237

Bibliografia . . . 243

Spis tabel .  . 259

Spis wykresów . .. . 261

Aneks . . . . 263

 

Opinie

Na razie nie ma opinii o produkcie.

Napisz pierwszą opinię o „Dzieci ulicy Tożsamość i zmiana”

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *