www.zak24.pl
INTERNETOWA KSIĘGARNIA NAUKOWO - AKADEMICKA

Szkoła w amazońskiej puszczy

36,99 

ISBN: 978-83-7865-649-4

Rok wydania: 2018

Liczba stron: 486

Format: B5

oprawa miękka

Opis

Szkoła w amazońskiej puszczy

autor: Tarzycjusz Buliński

Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego

 

Książka jako pierwsza w Polsce ukazuje zjawisko funkcjonowania szkoły wśród ludów tubylczych Amazonii. Autor przedstawia w niej szkolę jako zespół codziennych. Cielesnych praktyk kulturowych. Dzięki którym społeczności tubylcze osiągają cele wytyczane przez ich obrazy świata.

Praca powstała w oparciu o wieloletnie, pogłębione badania terenowe wśród Indian E’ñepá z Wenezueli. Uzyskany obraz działania i znaczenia szkoły jest wyjątkowo kompleksowy. Bogaty w etnograficzne szczegóły, zanurzony w historii i oddający tubylcze sposoby życia w świecie.

Książka ma fundamentalne znaczenie dla antropologii szkoły i antropologii edukacji. Jest jedną z niewielu nowoczesnych prac skoncentrowanych na uchwyceniu indiańskiej perspektywy praktykowania szkoły.

 

SPIS TREŚCI

WPROWADZENIE

ROZDZIAŁ 1 PROBLEM I SCENA BADAWCZA

Szkoła jako problem badawczy

Ramy teoretyczne

Szkoła wśród Indian Amazonii: przegląd podejść badawczych

Od antropologii edukacji do antropologii szkoły

Scena badań

Amazonia wenezuelska

Polityka państwa wenezuelskiego wobec Indian amazońskich

Charakterystyka E’ñepá południowych

Opis badań terenowych

ROZDZIAŁ 2. PRAKTYKOWANIE SZKOŁY WŚRÓD E’ÑEPÁ POŁUDNIOWYCH

Przeszłość: historia szkoły wśród E’ñepá południowych

Kontekst pojawienia się szkoły wśród E’ñepá południowych

Historia edukacji szkolnej wśród E’ñepá południowych

Teraźniejszość: etnografi a szkoły wśród E’ñepá południowych

‘Budynki

Aktorzy społeczni

Szkolna wiedza

Zachowania szkolne

Szkoła poza lekcjami: działalność okołoszkolna

Szkoła w wypowiedziach Indian: asaminkë i la escuela

Szkoła w rozmowach E’ñepá między sobą

Szkoła w rozmowach z tattó

Skala zjawiska

Rozprzestrzenianie się szkoły wśród E’ñepá południowych

Uczestnictwo w szkole E’ñepá południowych

Osiągnięcia i bariery edukacyjne wśród E’ñepá południowych

ROZDZIAŁ 7. SZKOŁA JAKO OSWAJANIE TATTÓ

Świat według E’ñepá południowych

Podstawy rzeczywistości

Świat

Relacje pomiędzy bytami

Przestrzeń społeczna Indian E’ñepá

Relacje E’ñepá z tattó

Nauczyciel jako ten, który oswaja Obcych

Nauczyciel jako szaman

“Narzekanie” jako mowa rytualna

Szkoła jako uczenie się tattó

Szkoła jako mimikra tattó

Nauka pisania jako budowanie osoby

ROZDZIAŁ 3 SZKOŁA JAKO BUDOWANIE WSPÓLNOTY |

Osoba i wspólnota u E’ñepá południowych

Osoba

Rozwój wspólnego ciała  

Tożsamość osób i ich reprodukcja

Szkoła jako budowanie wspólnego ciała

Szkoła jako sposób budowania patán

Szkoła jako święto

Nauczyciel jako przywódca (i’yan)

Nauczyciel jako sposób budowania tożsamości osoby

Nauczyciel jako władca (yaarï) szkoły

ZAKOŃCZENIE

LITERATURA

SPIS DIAGRAMÓW

SPIS FOTOGRAFII

SPIS TABEL

SPIS WYKRESÓW

 

Opinie

Na razie nie ma opinii o produkcie.

Napisz pierwszą opinię o “Szkoła w amazońskiej puszczy”

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *