Opis
Szkoła w amazońskiej puszczy
autor: Tarzycjusz Buliński
Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego
Książka jako pierwsza w Polsce ukazuje zjawisko funkcjonowania szkoły wśród ludów tubylczych Amazonii. Autor przedstawia w niej szkolę jako zespół codziennych. Cielesnych praktyk kulturowych. Dzięki którym społeczności tubylcze osiągają cele wytyczane przez ich obrazy świata.
Praca powstała w oparciu o wieloletnie, pogłębione badania terenowe wśród Indian E’ñepá z Wenezueli. Uzyskany obraz działania i znaczenia szkoły jest wyjątkowo kompleksowy. Bogaty w etnograficzne szczegóły, zanurzony w historii i oddający tubylcze sposoby życia w świecie.
Książka ma fundamentalne znaczenie dla antropologii szkoły i antropologii edukacji. Jest jedną z niewielu nowoczesnych prac skoncentrowanych na uchwyceniu indiańskiej perspektywy praktykowania szkoły.
SPIS TREŚCI
WPROWADZENIE
ROZDZIAŁ 1 PROBLEM I SCENA BADAWCZA
Szkoła jako problem badawczy
Ramy teoretyczne
Szkoła wśród Indian Amazonii: przegląd podejść badawczych
Od antropologii edukacji do antropologii szkoły
Scena badań
Amazonia wenezuelska
Polityka państwa wenezuelskiego wobec Indian amazońskich
Charakterystyka E’ñepá południowych
Opis badań terenowych
ROZDZIAŁ 2. PRAKTYKOWANIE SZKOŁY WŚRÓD E’ÑEPÁ POŁUDNIOWYCH
Przeszłość: historia szkoły wśród E’ñepá południowych
Kontekst pojawienia się szkoły wśród E’ñepá południowych
Historia edukacji szkolnej wśród E’ñepá południowych
Teraźniejszość: etnografi a szkoły wśród E’ñepá południowych
'Budynki
Aktorzy społeczni
Szkolna wiedza
Zachowania szkolne
Szkoła poza lekcjami: działalność okołoszkolna
Szkoła w wypowiedziach Indian: asaminkë i la escuela
Szkoła w rozmowach E’ñepá między sobą
Szkoła w rozmowach z tattó
Skala zjawiska
Rozprzestrzenianie się szkoły wśród E’ñepá południowych
Uczestnictwo w szkole E’ñepá południowych
Osiągnięcia i bariery edukacyjne wśród E’ñepá południowych
ROZDZIAŁ 7. SZKOŁA JAKO OSWAJANIE TATTÓ
Świat według E’ñepá południowych
Podstawy rzeczywistości
Świat
Relacje pomiędzy bytami
Przestrzeń społeczna Indian E’ñepá
Relacje E’ñepá z tattó
Nauczyciel jako ten, który oswaja Obcych
Nauczyciel jako szaman
„Narzekanie” jako mowa rytualna
Szkoła jako uczenie się tattó
Szkoła jako mimikra tattó
Nauka pisania jako budowanie osoby
ROZDZIAŁ 3 SZKOŁA JAKO BUDOWANIE WSPÓLNOTY |
Osoba i wspólnota u E’ñepá południowych
Osoba
Rozwój wspólnego ciała
Tożsamość osób i ich reprodukcja
Szkoła jako budowanie wspólnego ciała
Szkoła jako sposób budowania patán
Szkoła jako święto
Nauczyciel jako przywódca (i’yan)
Nauczyciel jako sposób budowania tożsamości osoby
Nauczyciel jako władca (yaarï) szkoły
ZAKOŃCZENIE
LITERATURA
SPIS DIAGRAMÓW
SPIS FOTOGRAFII
SPIS TABEL
SPIS WYKRESÓW
Opinie
Na razie nie ma opinii o produkcie.