Opis
Bożena Porzyńska — na pięciolinii życia
autorzy: Barbara Forysiewicz
Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego
Monografia Barbary Forysiewicz stanowi artystyczną biografię tytułowej bohaterki, zdecydowanie jednak przekracza zwykły wymiar biograficzny. Skomplikowana ścieżka kariery śpiewaczki oraz sposób jej usytuowania w okolicznościach określonych przez stosunki rodzinne i fakty historyczne pozwoliły nie tylko na scharakteryzowanie zależności między indywidualną biografią i jej społecznym otoczeniem, lecz także na przedstawienie – niejako w soczewce – stosunków interpersonalnych oraz powiązań instytucjonalnych, kształtujących ważny wymiar polskiej kultury muzycznej.
Jako monografia biograficzna książka ta nie wyczerpuje się w rekonstrukcji wydarzeń, ale przede wszystkim przynosi świadectwo doświadczenia biograficznego zogniskowanego wokół jednej osoby: pogłębioną, osobistą relację o tym, jak pojedyncza osoba doświadcza sztuki w konkretnym kontekście społecznym, jak wizja twórczości, przekonania religijne i społeczne ścierają się z grą relacji interpersonalnych, jak anonimowa zwykle siła instytucji i już nieanonimowy splot czyichś decyzji i postaw tworzą warunki, z którymi trzeba sobie radzić na gruncie artystycznym i osobistym. Nie chodzi więc tylko o rekonstrukcję „społecznej warstwy kultury muzycznej” – by użyć precyzyjnego określenia z zakresu antropologii muzyki – ale w pierwszym rzędzie o to, jak warstwa ta staje się przedmiotem doświadczenia unikalnej jednostki i jak jednostka wobec tego doświadczenia się formuje.
Z recenzji dr. hab. Krzysztofa Moraczewskiego, prof. UAM
Spis Treści:
Wstęp 9
Rozdział 1
Droga na scenę muzyczną 14
1.1. Urodzona artystka 14
1.2. Na scenie Teatru Lalki i Aktora „Miniatura” 25
1.3. Edukacja muzyczna 30
1.4. Konkurs wokalny w Japonii 37
1.5. Konkurs wokalny we Francji 52
Rozdział 2
Solistka polskich scen operowych 57
2.1. Na scenie Teatru Wielkiego w Łodzi 57
2.2. Na scenie Opery Bałtyckiej w Gdańsku 66
2.3. Na scenie Teatru Wielkiego w Poznaniu 85
2.4. Wielkie role i zasłużone uznanie 87
Rozdział 3
Na scenach operowych i estradach poza granicami Polski 97
3.1. Znaczenie Pagartu
w międzynarodowej karierze artystki 97
3.2. Najważniejsze pozakonkursowe
doświadczenia wokalne w latach 70. 100
3.3. Wybrane występy z lat 80.
i towarzyszące im niezwykłe okoliczności 105
Rozdział 4
Praca dydaktyczna 109
4.1. Z opery do sali wykładowej 109
4.2. Metoda dydaktyczna 113
4.3. Przeszkody dydaktyczne 117
Rozdział 5
Wiara i patriotyzm 123
5.1. Artysta jest bliżej Boga 123
5.2. Działalność prospołeczna 134
Zamiast zakończenia: działalność pozaoperowa 139
Aneksy 145
Aneks 1. Kalendarium działalności artystycznej Bożeny Porzyńskiej 145
Aneks 2. Wizualizacja aktywności artystycznej
Bożeny Porzyńskiej na przestrzeni lat jej pracy zawodowej 170
Aneks 3. Podziękowania i wyrazy uznania 172
Bibliografia 183
Archiwalne wycinki prasowe 185
Netografia 186
Spis fotografii 188
Indeks osobowy 191
Opinie
Na razie nie ma opinii o produkcie.