Opis
„Administratywizacja” prawa karnego czy „kryminalizacja” prawa administracyjnego?
autor: Mariusz Bogusz, Wojciech Zalewski (red.)
Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego
Opracowanie przedkładane Czytelnikom jest poświęcone aktualnemu i żywo dyskutowanemu zjawisku kwalifikowania przez ustawodawcę niektórych typów nagannych zachowań jako deliktów administracyjnych, w tym także w drodze konwersji przestępstw i wykroczeń, w delikty administracyjne. Konsekwencją tego zjawiska jest wyposażanie organów administracji publicznej w kompetencje do wymierzania kar administracyjnych w formie decyzji administracyjnych, wydawanych w trybie postępowania administracyjnego.
Kary administracyjne nierzadko charakteryzują się znacznym poziomem dolegliwości (w pewnych przypadkach bywają nawet oceniane jako horrendalne), a ich orzekanie odbywa się bez konieczności zachowania gwarancji ochrony jednostki wypracowanych w obrębie prawa karnego materialnego i procesowego.
W tekstach składających się na niniejszą książkę omówiono węzłowe zagadnienia teoretyczne i praktyczne oraz ryzyka związane z „przenoszeniem” funkcji penalnej z płaszczyzny prawa karnego na płaszczyznę prawa administracyjnego. Istotnym wątkiem rozważanym w opracowaniach było poszukiwanie standardów ochrony jednostki przy wymierzaniu kar administracyjnych. Książka adresowana jest do wszystkich, którzy zajmują się problematyką deliktów administracyjnych i kar administracyjnych tak w wymiarze teoretycznym, jak i praktycznym.
Spis treści
Wykaz skrótów 11
Wstęp 13
Część I
Problemy teoretyczne wymierzania kar i sankcji
przez administrację publiczną
Mariusz Bogusz
Delikt administracyjny i kara administracyjna
z perspektywy konstytucyjnej 19
1. Uwagi wstępne na temat sankcji w prawie administracyjnym 19
2. Przyczyny poszerzania się zakresu wykorzystania przez
ustawodawcę konstrukcji deliktu administracyjnego i kary
administracyjnej oraz rekomendacja Komitetu Ministrów Rady
Europy nr R (91) 1 z dnia 13 lutego 1991 r. w sprawie sankcji
administracyjnych jako reakcja na to zjawisko 20
3. Identyfi kacja ryzyka związanego z wykorzystaniem
przez ustawodawcę konstrukcji deliktu administracyjnego
i kary administracyjnej 24
4. Swoboda regulacyjna ustawodawcy przy tworzeniu typów
deliktów administracyjnych i określaniu kar administracyjnych
oraz ograniczenia tej swobody 25
5. „Zwierciadło przeszłości” i uwagi podsumowujące 36
Literatura 39
Radosław Giętkowski
Karnizacja odpowiedzialności dyscyplinarnej 41
1. Wprowadzenie 41
2. Wpływ prawa karnego procesowego na odpowiedzialność
dyscyplinarną 42
3. Wpływ prawa karnego materialnego na odpowiedzialność
dyscyplinarną 48
4. Podsumowanie 53
Literatura 54
Marta Kisielowska
Kilka uwag na temat pojęcia sankcji administracyjnej 57
1. Wstęp 57
2. Pogranicze prawa administracyjnego 58
3. Pojęcie sankcji a istota prawa administracyjnego 59
4. Sankcja – pojęcie niejednoznaczne 62
5. Pojęcie sankcji a multicentryczność systemu prawa 65
6. Sankcja a ochrona podmiotów zewnętrznych 72
7. Podsumowanie 73
Literatura 73
Wojciech Zalewski
Administratywizacja prawa karnego 75
1. Wstęp 75
2. U zarania administratywizacji prawa karnego 78
3. Administratywizacja jako forma abolicji prawa karnego?
O krytyce prawa karnego 87
4. Zmiany w prawie administracyjnym wskazujące
na administratywizację obszaru dotąd zarezerwowanego
dla prawa karnego 91
5. Podsumowanie 95
Literatura 97
Część II
Problemy wymierzania kar
przez administrację publiczną
na obszarze wybranych dogmatyk
Adam Bochentyn
Administracyjna kara pieniężna za uszkodzenie,
zniszczenie oraz za usunięcie drzewa lub krzewu
bez zezwolenia lub zgłoszenia. Wybrane zagadnienia 103
1. Wprowadzenie 103
2. Istota odpowiedzialności administracyjnej oraz
administracyjnej kary pieniężnej 104
3. Wpływ wyroku TK z dnia 1 lipca 2014 r., SK 6/12,
na ewolucję przepisów ustawy o ochronie przyrody 112
4. Zakres podmiotowy i przedmiotowy kary pieniężnej
za uszkodzenie, zniszczenie oraz za usunięcie drzewa
lub krzewu oraz problem podwójnego karania za usunięcie
drzewa lub krzewu 115
5. Okoliczności uniemożliwiające nałożenie administracyjnej
kary pieniężnej za uszkodzenie, zniszczenie oraz za usunięcie
drzewa lub krzewu 123
6. Wysokość administracyjnej kary pieniężnej za uszkodzenie,
zniszczenie oraz za usunięcie drzewa lub krzewu 126
7. Podsumowanie 128
Literatura 130
Krzysztof Kaszubowski
Administracyjna kara pieniężna za naruszenie
obowiązku sporządzania kwartalnych sprawozdań
przez podmioty opróżniające zbiorniki bezodpływowe 133
1. Wstęp 133
2. Zakres podmiotowy obowiązku przekazywania
sprawozdań 135
3. Charakter prawny terminu na przekazanie sprawozdań 142
4. Określenie wysokości sankcji za naruszenie obowiązku
przekazywania sprawozdań 144
5. Elementy decyzji o administracyjnej karze pieniężnej 149
6. Podsumowanie 150
Literatura 151
Przemysław Ostojski
Zasada lex mitior retro agit w postępowaniach
w sprawach administracyjnych kar pieniężnych 153
1. Uwagi wprowadzające 153
2. Zasada lex mitior retro agit w wybranych orzeczeniach
Trybunału Konstytucyjnego 156
2.1. Zastosowanie do wszystkich przepisów o charakterze
represyjnym 156
2.2. Zmiana prawa w toku instancji administracyjnej 158
2.3. Odwrócenie „domniemania” retrospektywnej mocy
prawa nowego 159
2.4. Nakaz stosowania ustawy względniejszej na gruncie
Ordynacji podatkowej 161
3. Wybór prawa „nowego” albo „starego” w doktrynie prawa
i orzecznictwie sądowoadministracyjnym 162
3.1. Stosowanie ustawy dawnej w razie wątpliwości 162
3.2. Uzasadnienie dla reguły aktualności
(retroakcja niewłaściwa) 164
3.3. Inne reguły rozstrzygania kwestii międzyczasowych 165
3.4. Stosowanie prawa z chwili wydania decyzji ostatecznej
i wyjątki od tej zasady 165
3.5. Zasada lex mitior retro agit 166
3.6. Odstąpienie przez ustawodawcę od obowiązku
wymiaru kary 168
4. Wnioski 169
5. Podsumowanie 171
Literatura 171
Ewa Sajek
Uprawnienia Wojewódzkiego Inspektora Ochrony Środowiska
do odstąpienia od wymierzania administracyjnych
kar pieniężnych (zagadnienia wybrane) 175
1. Tytułem wstępu 175
2. Przykłady administracyjnych kar pieniężnych wymierzanych
przez WIOŚ 176
3. Procedura wymierzania administracyjnej kary pieniężnej
przez WIOŚ 178
4. Odstąpienie od nałożenia kary pieniężnej w świetle Kodeksu
postępowania administracyjnego 179
5. Odstąpienie od nałożenia kary pieniężnej uregulowane
w przepisach odrębnych (lex specialis w stosunku do Kodeksu
postępowania administracyjnego) oraz przykłady stosowania
tych przepisów w praktyce Pomorskiego Wojewódzkiego
Inspektora Ochrony Środowiska 182
6. Wybrane przykłady odstąpienia przez Pomorskiego
Wojewódzkiego Inspektora Ochrony Środowiska od nałożenia
kary pieniężnej na podstawie Kodeksu postępowania
administracyjnego 184
7. Tytułem podsumowania 186
Dominika Tykwińska-Rutkowska
Administracyjne kary pieniężne w działalności orzeczniczej
Rzecznika Praw Pacjenta 189
1. Uwagi wprowadzające na temat Rzecznika Praw Pacjenta
i postępowania w sprawie praktyk naruszających zbiorowe
prawa pacjentów 189
2. Kary pieniężne orzekane przez Rzecznika Praw Pacjenta 194
3. Postępowanie w sprawie nałożenia kary pieniężnej
przez Rzecznika Praw Pacjenta 200
4. Uwagi podsumowujące 210
Literatura 212
CZĘŚĆ III
Problemy stosowania sankcji
na obszarze odpowiedzialności dyscyplinarnej
i porządkowej
Mariusz Kotulski
Przedawnienie w postępowaniu dyscyplinarnym
funkcjonariuszy ABW i AW 217
1. Odpowiedzialność dyscyplinarna 217
2. Funkcje odpowiedzialności dyscyplinarnej 221
3. Odrębność postępowania dyscyplinarnego 223
4. Władza dyscyplinarna w ABW i AW 224
5. Przedawnienie wszczęcia postępowania 226
6. Czynności wyjaśniające 229
7. Przedawnienie karalności 231
8. Podsumowanie 234
Literatura 236
Piotr Rączka, Karolina Rokicka-Murszewska
Charakter prawny odpowiedzialności porządkowej
w postępowaniu egzekucyjnym w administracji 237
1. Wprowadzenie 237
2. Przegląd przepisów kształtujących odpowiedzialność
porządkową i rodzaje sankcji w nich przewidzianych 240
3. Charakter i rola odpowiedzialności porządkowej
w administracyjnej procedurze egzekucyjnej 242
4. Różnice między odpowiedzialnością porządkową
a sankcjami karnymi 244
5. Dopuszczalność i zasadność stosowania przepisów
o karach administracyjnych z Kodeksu postępowania
administracyjnego do kary porządkowej 247
6. Podsumowanie 248
Literatura 249
Opinie
Na razie nie ma opinii o produkcie.