Opis
Transport lotniczy w rozwoju globalnej mobilności
Autor: Dariusz Tłoczyński, Adam Hoszman, Paweł Zagrajek
Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego
W wyniku rozwoju gospodarki następuje rozwój sektora lotniczego. Ważną rolę odgrywają potrzeby przewozowe pasażerów. Przewoźnicy, porty lotnicze, instytucje publiczne, władze samorządowe i rządowe reagują na oczekiwania strony popytowej. Mimo że co roku wzrasta współczynnik mobilności, cały czas trwa proces dostosowania podaży usług transportu lotniczego. W monografii omówiono, w jaki sposób kształtować dostępność, wskazano na wskaźniki, którymi można ją zwymiarować, a następnie oceniono niektóre elementy związane z dostępnością usług transportu lotniczego. Takie działania mogą poprawić rozwój całego systemu transportu lotniczego.
Spis treści
Przedmowa . 7
1. Mobilność jako wyzwanie dla rozwoju
zrównoważonego transportu lotniczego . 11
1.1. Pojęcie mobilności . 11
1.2. Przesłanki zrównoważonego rozwoju transportu lotniczego . 17
1.3. Zaspokajanie potrzeb przewozowych przez transport lotniczy . 23
2. Infrastruktura transportu lotniczego . 30
2.1. Specyfika infrastruktury transportu lotniczego . 30
2.2. Infrastruktura punktowa transportu lotniczego . 32
2.3. Infrastruktura liniowa transportu lotniczego . 52
3. Dostępność transportowa – aspekty teoretyczne . 59
3.1. Pojęcie dostępności transportowej . 59
Dostępność przestrzenna . 60
Dostępność czasowa . 62
Dostępność ekonomiczna . 63
Dostępność transportowa miejsca a dostępność usług transportowych . 63
3.2. Wskaźniki dostępności transportowej . 66
Wskaźniki dostępności przestrzennej . 66
Wskaźniki dostępności czasowej . 70
Wskaźniki dostępności ekonomicznej . 73
Wielowymiarowe wskaźniki dostępności transportowej . 74
3.3. Uogólniony koszt podróży . 74
Znaczenie wartości czasu . 75
4. Lotnicza dostępność transportowa jako warunek mobilności . 78
4.1. Pojęcie i rodzaje dostępności lotniczej . 78
Przegląd definicji . 78
Dostępność bezpośrednia . 79
Dostępność pośrednia . 80
Dostępność przez port przesiadkowy (hub) . 80
Dostępność kontynuacji podróży . 81
4.2. Pomiar dostępności lotniczej . 81
Koncepcje pomiaru dostępności lotniczej . 81
Wybrane modele pomiaru jakości siatki połączeń . 82
4.3. Determinanty dostępności lotniczej . 84
5. Analiza lotniczej dostępności transportowej w Europie . 91
5.1. Wskaźnik lotniczej dostępności bezpośredniej (direct connectivity) . 92
5.2. Dostępność pośrednia (indirect connectivity) . 101
5.3. Connecitivity – dostępność łączna . 111
6. Postrzeganie dostępności przez pasażerów
korzystających z polskich portów lotniczych . 121
6.1. Final destination dla polskich portów lotniczych . 121
6.2. Systemy dowozu/odwozu pasażerów do/z portów lotniczych . 128
6.3. Zachowania transportowe pasażerów
korzystających z polskich portów lotniczych . 135
7. Zmiany w dostępności i mobilności w następstwie kryzysów . 141
7.1. Przebieg kryzysu lotniczego, który rozpoczął się w 2008 roku . 141
Ceny paliw przed kryzysem i w trakcie jego trwania . 144
Zmiany popytu na skutek kryzysu finansowego w 2008 roku . 146
Programy restrukturyzacyjne przewoźników lotniczych . 149
7.2. Działania podjęte przez przewoźników
w obszarze handlowym . 150
Działania przewoźników lotniczych w ramach oferty produktowej . 150
Zmiany w zakresie relacji z klientami . 155
Zmiany w zakresie komunikacji z klientami . 157
Zmiany w zakresie kanałów sprzedaży . 158
7.3. Działania w obszarze operacyjnym . 164
Zmiany w zakresie floty przewoźników . 164
Zmiany w zakresie siatek połączeń . 169
7.4. Pozostałe działania przewoźników . 179
Zmiany w obszarze osobowym . 179
Partnerstwo strategiczne oraz połączenia kapitałowe przewoźników . 183
Działania w zakresie dodatkowych przychodów . 187
Podsumowanie . 189
Bibliografia . 193
Publikacje książkowe . 193
Artykuły . 196
Raporty i opracowania . 200
Akty prawne . 202
Strony internetowe . 203
Spis rysunków . 205
Spis tabel . 209
Opinie
Na razie nie ma opinii o produkcie.