Opis
Własność zabytku a dyskrecjonalna władza konserwatorska
autor: Ewelina Kowalska
Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego
Autorka podejmuje problematykę o charakterze teoretycznoprawnym instytucji prawa publicznego, w tym m.in. w zakresie szeroko rozumianego prawa administracyjnego w zderzeniu z aspektami o charakterze cywilno-prawnym. Doniosłe z perspektywy doktrynalnej jest to, że rozważania nie koncentrują się wyłącznie na szczegółowej charakterystyce rozwiązań prawnopozytywnych, ale zostały problemowo osadzone w obrębie prawa konstytucyjnego, części ogólnej prawa administracyjnego, formalnego prawa administracyjnego, a także – w odpowiednim zakresie – w ramach materialnego prawa administracyjnego, prawa unijnego i międzynarodowego oraz cywilnego i karnego. (…) Już w tytule Autorka artykułuje uwarunkowania władztwa dyskrecjonalnego organów administracji publicznej wykonujących zadania i kompetencje w zakresie konserwatorstwa na podmiotowo umiejscowione prawo własności zabytku. We współczesnej polskiej doktrynie prawa ochrony dziedzictwa kulturowego problem ten z uwagi na kontekst władztwa dyskrecjonalnego nie został ujęty tak szeroko, jak ma to miejsce w niniejszej pracy.
Z recenzji prof. Piotra Dobosza
Spis Treści
Wykaz skrótów
Wprowadzenie
Rozdział 1. Zabytek jako dobro wspólne
1.1. Założenia wstępne – istota ochrony
dziedzictwa naturalnego i dziedzictwa kultury
1.2. Wartość zabytków jako cecha konstytutywna
1.3. Dobro kultury a zabytek
1.4. Dobro wspólne
Podsumowanie
Rozdział 2. Ochrona zabytków
w świetle sporu liberalizmu z komunitaryzmem
2.1. Jednostka a wspólnota – liberalizm versus komunitaryzm
2.2. Ochrona zabytków i opieka nad zabytkami
2.3. Prawo własności zabytku i istota ingerencji
w spektrum uprawnień właścicielskich
Podsumowanie
Rozdział 3. Formy ochrony zabytków i ich wpływ
na prawa i wolności dysponenta zabytku
3.1. Wpis zabytku do rejestru zabytków
3.2. Wpis na Listę Skarbów Dziedzictwa
3.3. Uznanie zabytku za pomnik historii
3.4. Utworzenie parku kulturowego
3.5. Ustalenie ochrony w miejscowym planie zagospodarowania
przestrzennego oraz w decyzjach lokalizacyjnych
3.6. Krajowy rejestr utraconych dóbr kultury oraz krajowy wykaz zabytków
skradzionych lub wywiezionych za granicę niezgodnie z prawem
3.7. Ewidencja zabytków
3.8. Udostępnienie zabytku w celu przeprowadzenia badań
3.9. Obowiązki związane z odkryciem przedmiotu, co do którego
istnieje przypuszczenie, że jest on zabytkiem oraz obowiązki
znalazcy przedmiotu mającego cechy zabytku archeologicznego
3.10. Nadzór konserwatorski oraz środki nadzoru
3.11. Regulacje związane z wywozem zabytków za granicę
3.12. Przepisy typizujące przestępstwa oraz wykroczenia
przeciwko zabytkom jako formy ochrony zabytków
3.13. Administracyjne kary pieniężne
3.14. Ochrona zabytków na zasadach ogólnych kodeksu cywilnego
i ograniczenie zasady swobody umów wyrażonej w art. 353¹ k.c.,
jeżeli przedmiotem umowy jest zabytek wpisany do rejestru
3.15. Zabytek jako przedmiot egzekucji
3.16. Dotacje celowe na prace
prowadzone przy zabytkach oraz ulgi podatkowe
Podsumowanie
Rozdział 4. Zakres dyskrecjonalnej władzy konserwatorskiej
4.1. Formalne i materialne podstawy decyzji konserwatora zabytków
4.2. Dyskrecjonalność – niedookreślony zakres luzu decyzyjnego
i kwestia uznania administracyjnego
4.3. Teoria konserwatorska jako materialnoprawna podstawa
decyzji administracyjnej
4.4. W poszukiwaniu jednolitości decyzji administracyjnych
Podsumowanie
Zakończenie
Źródła prawa
Prawo krajowe
Prawo europejskie
Prawo międzynarodowe
Dokumenty doktrynalne
Orzecznictwo
Literatura
Opinie
Na razie nie ma opinii o produkcie.