www.zak24.pl
INTERNETOWA KSIĘGARNIA NAUKOWO - AKADEMICKA

W kierunku uniwersytetu przedsiębiorczego

33,99  (w tym 5% VAT)

ISBN: 978-83-8206-220-5

Rok wydania: 2021

Liczba stron: 314

Format: 160 x 220 mm

oprawa miękka

Opis

W kierunku uniwersytetu przedsiębiorczego

Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego

Autor: Emilia Dobrowolska

 

Książka stanowi próbę odpowiedzi na pytania dotyczące zagadnień współpracy międzyorganizacyjnej, ze szczególnym uwzględnieniem współpracy uczelni technicznych z przedsiębiorstwami. Autorka wychodzi od przedstawienia zmieniającej się roli uniwersytetu na przestrzeni stuleci, jako instytucji pełniącej rolę ośrodka edukacyjnego, naukowego, kulturotwórczego i wspierającego rozwój innowacji. Wskazuje kierunki zmian w dążeniu do upowszechnienia założeń koncepcji uniwersytetu przedsiębiorczego, zakładającej m.in. poszukiwanie możliwości zmian, alternatywnych źródeł finansowania działalności, poszerzanie osiągnięć badawczych i dydaktycznych, a także rozwijanie współpracy z przemysłem w zakresie transferu wiedzy.

Seria wydawnicza Dissertationes Laudatissimae Universitas Gedanensis została utworzona w celu wspierania osiągnięć młodych naukowców, nowo wypromowanych doktorów Uniwersytetu Gdańskiego. Składają się na nią prace doktorskie wyróżnione przez władze dziekańskie i rektorskie Uniwersytetu Gdańskiego. W ramach serii ukazują się książki z bardzo różnych dziedzin i o różnej tematyce, a łączy je wszystkie fakt, że autor każdej z nich jest laureatem Konkursu Prorektora ds. Badań Naukowych Uniwersytetu Gdańskiego na dofinansowanie wydania wyróżniających się prac doktorskich w Wydawnictwie Uniwersytetu Gdańskiego. Seria ta jest zatem wyrazem wsparcia młodych naukowców, a także docenienia często bardzo ciekawych badań prowadzonych przez nich na etapie drogi do uzyskania stopnia doktora nauk.

 

Spis Treści:

Wstęp . . . 7

Rozdział 1. Ewolucja koncepcji uniwersytetu oraz jego rola

w rozwoju nauki i innowacji . . . . 13

1.1. Uniwersytet średniowieczny – uniwersytet pierwszej generacji .  15

1.2. Uniwersytet liberalny – uniwersytet drugiej generacji . .  19

1.3. Uniwersytet przedsiębiorczy – uniwersytet trzeciej generacji

w koncepcjach Burtona R. Clarka i Ronalda Barnetta .. . 23

1.4. Ewolucja roli uniwersytetu w społeczeństwie jako instytucji

mającej wpływ na rozwój intelektualny, gospodarczy

i cywilizacyjny . .. 29

Rozdział 2. Współpraca jako efekt wielopłaszczyznowych

relacji międzyorganizacyjnych .. . 41

2.1. Współpraca międzyorganizacyjna w teorii nauk o zarządzaniu . 42

2.2. Podmioty i relacje w sieci współpracy . .. 57

2.3. Wybrane koncepcje relacji międzyorganizacyjnych .. . 67

2.3.1. Relacje a teoria kosztów transakcyjnych . . . 74

2.3.2. Relacje a teoria wymiany społecznej . . . 75

2.3.3. Relacje a podejście zasobowe . . . 76

2.3.4. Relacje a podejście relacyjne . .. 79

2.4. Czynniki determinujące nawiązywanie i rozwój relacji

międzyorganizacyjnych .  . . 85

2.5. Czynniki ograniczające rozwój relacji międzyorganizacyjnych .. 97

Rozdział 3. Modele procesu innowacji oraz uwarunkowania

innowacyjności przedsiębiorstw . . . 103

3.1. Klasyfikacje innowacji w teorii organizacji i zarządzania . . 103

3.2. Modele procesu innowacji . .. . 115

3.2.1. Podażowy i popytowy model procesu innowacji .  . 117

3.2.2. Modele procesu innowacji trzeciej generacji .  . 118

3.2.3. Modele procesu innowacji czwartej generacji . .. 121

3.2.4. Modele procesu innowacji piątej i szóstej generacji . . . 125

3.3. Model tworzenia innowacji szóstej generacji na podstawie

koncepcji Open Innovation . . . . 128

3.4. Uwarunkowania innowacyjności przedsiębiorstw . .. 135

Rozdział 4. Diagnoza stanu współpracy polskich uczelni technicznych

z przedsiębiorstwami – wyniki badań empirycznych . .  147

4.1. Metodyka badawcza . .  147

4.2. Kontekst działania badanych podmiotów . . 149

4.3. Analiza i synteza wyników badań jakościowych . .  . 154

4.4. Identyfikacja oraz analiza wielopłaszczyznowa

modelu współpracy polskich uczelni technicznych

z przedsiębiorstwami – synteza wyników badań . . 176

Rozdział 5. Kierunki rozwoju współpracy polskich uczelni technicznych

z ekosystemem biznesowym oraz kierunki przyszłych badań

eksploracyjnych .  . 195

5.1. Współpraca uczelni z ekosystemem biznesowym na przykładzie

Gdańskiego Uniwersytetu Medycznego i Montana State

University . . . . 195

5.1.1. Przypadek I. W kierunku uniwersytetu

przedsiębiorczego – Wydział Farmaceutyczny Gdańskiego

Uniwersytetu Medycznego . .  . 196

5.1.2. Przypadek II. Montana State University – przykład

współpracy Center for Biofilm Engineering z przemysłem . . 205

5.1.3. Gdański Uniwersytet Medyczny i Montana State

University na drodze wdrażania koncepcji uniwersytetu

przedsiębiorczego . . . . 214

5.2. Konieczne zmiany w kontekście działania uczelni technicznych . . 216

5.3. Kierunki rozwoju dotychczasowego modelu współpracy

polskich uczelni technicznych z przedsiębiorstwami w zakresie

transferu technologii .  . . . 222

5.4. Kierunki przyszłych badań nad modelami współpracy uczelni

technicznych w obszarze tworzenia i komercjalizacji

wynalazków . . . . 227

Zakończenie . . . . . 231

Wykaz źródeł i opracowań . . . . 237

Spis tabel . . . . . . . . 257

Spis rysunków . . .. . 259

Spis wykresów . . .  . 261

Załączniki . . . . . 263

 

Opinie

Na razie nie ma opinii o produkcie.

Napisz pierwszą opinię o „W kierunku uniwersytetu przedsiębiorczego”

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *