Opis
W kierunku uniwersytetu przedsiębiorczego
Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego
Autor: Emilia Dobrowolska
Książka stanowi próbę odpowiedzi na pytania dotyczące zagadnień współpracy międzyorganizacyjnej, ze szczególnym uwzględnieniem współpracy uczelni technicznych z przedsiębiorstwami. Autorka wychodzi od przedstawienia zmieniającej się roli uniwersytetu na przestrzeni stuleci, jako instytucji pełniącej rolę ośrodka edukacyjnego, naukowego, kulturotwórczego i wspierającego rozwój innowacji. Wskazuje kierunki zmian w dążeniu do upowszechnienia założeń koncepcji uniwersytetu przedsiębiorczego, zakładającej m.in. poszukiwanie możliwości zmian, alternatywnych źródeł finansowania działalności, poszerzanie osiągnięć badawczych i dydaktycznych, a także rozwijanie współpracy z przemysłem w zakresie transferu wiedzy.
Seria wydawnicza Dissertationes Laudatissimae Universitas Gedanensis została utworzona w celu wspierania osiągnięć młodych naukowców, nowo wypromowanych doktorów Uniwersytetu Gdańskiego. Składają się na nią prace doktorskie wyróżnione przez władze dziekańskie i rektorskie Uniwersytetu Gdańskiego. W ramach serii ukazują się książki z bardzo różnych dziedzin i o różnej tematyce, a łączy je wszystkie fakt, że autor każdej z nich jest laureatem Konkursu Prorektora ds. Badań Naukowych Uniwersytetu Gdańskiego na dofinansowanie wydania wyróżniających się prac doktorskich w Wydawnictwie Uniwersytetu Gdańskiego. Seria ta jest zatem wyrazem wsparcia młodych naukowców, a także docenienia często bardzo ciekawych badań prowadzonych przez nich na etapie drogi do uzyskania stopnia doktora nauk.
Spis Treści:
Wstęp . . . 7
Rozdział 1. Ewolucja koncepcji uniwersytetu oraz jego rola
w rozwoju nauki i innowacji . . . . 13
1.1. Uniwersytet średniowieczny – uniwersytet pierwszej generacji . 15
1.2. Uniwersytet liberalny – uniwersytet drugiej generacji . . 19
1.3. Uniwersytet przedsiębiorczy – uniwersytet trzeciej generacji
w koncepcjach Burtona R. Clarka i Ronalda Barnetta .. . 23
1.4. Ewolucja roli uniwersytetu w społeczeństwie jako instytucji
mającej wpływ na rozwój intelektualny, gospodarczy
i cywilizacyjny . .. 29
Rozdział 2. Współpraca jako efekt wielopłaszczyznowych
relacji międzyorganizacyjnych .. . 41
2.1. Współpraca międzyorganizacyjna w teorii nauk o zarządzaniu . 42
2.2. Podmioty i relacje w sieci współpracy . .. 57
2.3. Wybrane koncepcje relacji międzyorganizacyjnych .. . 67
2.3.1. Relacje a teoria kosztów transakcyjnych . . . 74
2.3.2. Relacje a teoria wymiany społecznej . . . 75
2.3.3. Relacje a podejście zasobowe . . . 76
2.3.4. Relacje a podejście relacyjne . .. 79
2.4. Czynniki determinujące nawiązywanie i rozwój relacji
międzyorganizacyjnych . . . 85
2.5. Czynniki ograniczające rozwój relacji międzyorganizacyjnych .. 97
Rozdział 3. Modele procesu innowacji oraz uwarunkowania
innowacyjności przedsiębiorstw . . . 103
3.1. Klasyfikacje innowacji w teorii organizacji i zarządzania . . 103
3.2. Modele procesu innowacji . .. . 115
3.2.1. Podażowy i popytowy model procesu innowacji . . 117
3.2.2. Modele procesu innowacji trzeciej generacji . . 118
3.2.3. Modele procesu innowacji czwartej generacji . .. 121
3.2.4. Modele procesu innowacji piątej i szóstej generacji . . . 125
3.3. Model tworzenia innowacji szóstej generacji na podstawie
koncepcji Open Innovation . . . . 128
3.4. Uwarunkowania innowacyjności przedsiębiorstw . .. 135
Rozdział 4. Diagnoza stanu współpracy polskich uczelni technicznych
z przedsiębiorstwami – wyniki badań empirycznych . . 147
4.1. Metodyka badawcza . . 147
4.2. Kontekst działania badanych podmiotów . . 149
4.3. Analiza i synteza wyników badań jakościowych . . . 154
4.4. Identyfikacja oraz analiza wielopłaszczyznowa
modelu współpracy polskich uczelni technicznych
z przedsiębiorstwami – synteza wyników badań . . 176
Rozdział 5. Kierunki rozwoju współpracy polskich uczelni technicznych
z ekosystemem biznesowym oraz kierunki przyszłych badań
eksploracyjnych . . 195
5.1. Współpraca uczelni z ekosystemem biznesowym na przykładzie
Gdańskiego Uniwersytetu Medycznego i Montana State
University . . . . 195
5.1.1. Przypadek I. W kierunku uniwersytetu
przedsiębiorczego – Wydział Farmaceutyczny Gdańskiego
Uniwersytetu Medycznego . . . 196
5.1.2. Przypadek II. Montana State University – przykład
współpracy Center for Biofilm Engineering z przemysłem . . 205
5.1.3. Gdański Uniwersytet Medyczny i Montana State
University na drodze wdrażania koncepcji uniwersytetu
przedsiębiorczego . . . . 214
5.2. Konieczne zmiany w kontekście działania uczelni technicznych . . 216
5.3. Kierunki rozwoju dotychczasowego modelu współpracy
polskich uczelni technicznych z przedsiębiorstwami w zakresie
transferu technologii . . . . 222
5.4. Kierunki przyszłych badań nad modelami współpracy uczelni
technicznych w obszarze tworzenia i komercjalizacji
wynalazków . . . . 227
Zakończenie . . . . . 231
Wykaz źródeł i opracowań . . . . 237
Spis tabel . . . . . . . . 257
Spis rysunków . . .. . 259
Spis wykresów . . . . 261
Załączniki . . . . . 263
Opinie
Na razie nie ma opinii o produkcie.