Opis
Twórczość Tadeusza Różewicza w radiu. Studium przypadku
Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego
Autor: Barbara Zwolińska
Książka prof. Barbary Zwolińskiej nie przynależy do obszaru wiedzy stricte medioznawczej, choć w tytule pojawia się „radio”, ale do bardzo interesującego „pogranicza”, na którym spotykają się i twórczo przenikają dwa fenomeny: indywidualna aktywność artystyczna badanego twórcy (tekstowa, dramaturgiczna, poetycka, prozatorska itp.) z medium, które owo dzieło rezonuje i jednocześnie przekształca je zgodnie z własnymi warsztatowymi możliwościami (głównie technicznymi).
Autorka jest literaturoznawczynią, która z dużą swobodą porusza się po obszarze polskiej (i nie tylko) literatury XIX i XX w., ma przy tym zacięcie analityczno-interpretacyjne, chciałoby się rzec z ducha fenomenologii, hermeneutyki, antropologii kulturowej i literackiej, mimo wyraźnego akcentowania poststrukturalizmu jako paradygmatu najlepiej opisującego zjawisko artystyczne pod marką „Różewicz”, co oczywiście narzuca sama twórczość autora Kartoteki. Książka prof. Barbary Zwolińskiej to rzecz niszowa, pionierska, wyjątkowa zwłaszcza dzisiaj, kiedy humaniści tak bardzo się powtarzają, nie mają albo pomysłów, albo odwagi, by brać się za sprawy nieopisane dotąd dostatecznie, a taką właśnie sprawą jest radio i jego rola kreacyjna oraz kulturotwórcza.
Spis treści
Różewicz radiowy – kilka uwag wstępnych . 11
Rozdział 1. Specyfika słuchowiska adaptacyjnego . 20
Rozdział 2. Słuchowiska adaptacyjne
według sztuk Tadeusza Różewicza . 27
2.1. Kartoteka w trzech odsłonach . 27
2.1.1. Kartoteka po raz drugi . 47
2.1.2. Kartoteka rozrzucona (poprawiona?),
czyli sztuka Różewicza po latach . 61
2.2. Stara kobieta wysiaduje w Teatrze Wyobraźni . 75
2.2.1. Stara kobieta wysiaduje po raz drugi . 85
2.3. Świadkowie albo nasza mała stabilizacja, czyli
jak przedstawić śmieciową rzeczywistość w radiu . 95
2.3.1. Świadkowie albo nasza
mała stabilizacja wersja pierwsza . 96
2.3.2. Świadkowie albo nasza
mała stabilizacja po raz drugi . 105
2.3.3. Świadkowie albo nasza
mała stabilizacja w wersji najnowszej .. . . 114
2.4. Próba dramy mieszczańskiej w Wyszedł z domu . 118
2.5. Poetyka eksperymentu
a granice innowacyjności – Akt przerywany w radiu . 131
2.6. Białe małżeństwo, czyli jak
osiągnąć kompromis w dążeniu do skrótu . 141
2.7. W kręgu tragifarsy i monodramu . 155
2.7.1. Pogrzeb po polsku, czyli o sztuce idealnej
do realizacji radiowej . 155
2.7.2. Monodram radiowy – Śmieszny staruszek,
czyli teatr jednego aktora . 158
2.8. W stronę miniatury i eksperymentu –
Teatr niekonsekwencji . 166
2.9. W kręgu intertekstualności
i fascynacji Franzem Kafką . 173
2.9.1. Głód sztuki wobec współczesnej
konsumpcji w Odejściu Głodomora . 173
2.9.2. Słuchowisko na scenie?
Eksperyment Teatru Współczesnego we Wrocławiu . 184
2.9.3. Pułapka ciała, pułapka twórcy –
inspiracja Kafką po raz kolejny . 188
Rozdział 3. Muzyka i akustyka w słuchowiskach radiowych
(adaptacjach dramatów) Tadeusza Różewicza . 218
Rozdział 4. Programy poetyckie. Poezja i proza Różewicza w radiu . 227
4.1. Recykling . 228
4.2. Radio w radiu . . . . . . . . 237
4.3. W hołdzie literackim mistrzom:
Rozmowy w Alei Zdrowia . 247
4.4. Tadeusz Różewicz „pisze” Staffa . 252
Rozdział 5. Fragmenty prozy autobiograficznej – Matka odchodzi . 263
Rozdział 6. W starych dekoracjach – fragmenty prozy w słuchowisku . 276
Rozdział 7. Programy promujące nowe wydania prozy i poezji . 282
Rozdział 8. Zasady radiowej transkrypcji – Dialogi poetów.
Różewicz i Miłosz w rozmowie o życiu . 292
Rozdział 9. Obecność Tadeusza Różewicza
w radiowych wspomnieniach . 309
Wnioski końcowe . 331
Aneks. Przenikanie gatunków
literackich na przykładzie Mojej córeczki . 342
Bibliografia . 366
Indeks osób . 378
Streszczenie . 386
Opinie
Na razie nie ma opinii o produkcie.