Opis
SKUTECZNA TERAPIA DZIECKA Z AUTYZMEM Praktyczny poradnik dla terapeutów i rodziców
Autor: | Anna Budzińska |
Wydawca: | Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne / GWP |
Metody i techniki stosowanej analizy zachowania
Wczesna diagnoza i jak najszybsze rozpoczęcie skutecznej terapii mogą znacząco wpłynąć na funkcjonowanie dziecka z autyzmem oraz całej jego rodziny. Dają niepowtarzalną szansę na godne i samodzielne życie.
W przypadku zaburzeń ze spektrum autyzmu kluczowa jest terapia o udowodnionej naukowo skuteczności – stosowana analiza zachowania, zwana też terapią behawioralną. Autorka, specjalistka z wieloletnim doświadczeniem, szczegółowo omawia praktyczne kwestie związane z kolejnymi etapami terapii. Wyjaśnia, jak stworzyć zindywidualizowany system motywacyjny, jakie techniki terapeutyczne najlepiej stosować, jak ocenić i rozwijać sfery deficytowe oraz jakie programy wprowadzać, w miarę jak dziecko robi postępy. Wskazuje konkretne metody radzenia sobie z zachowaniami utrudniającymi naukę i codzienne funkcjonowanie. Podkreśla również wagę odpowiedniej organizacji przestrzeni terapeutycznej i zaangażowania rodziców w proces terapii, tak aby stał się stylem życia rodziny.
Ta niezwykle potrzebna książka to niezbędnik osób zajmujących się dziećmi z zaburzeniami ze spektrum autyzmu i prowadzących terapię takich dzieci. Autorka w bardzo jasny i przystępny sposób prezentuje wiele praktycznych wskazówek i metod pracy o naukowo udowodnionej skuteczności. Korzyści z lektury odniosą zarówno terapeuci, jak i rodzice – tworzący swego rodzaju zespół terapeutyczny, pomagający dziecku skuteczniej i szybciej rozwijać pożądane umiejętności. Osoby chcące poszerzyć wiedzę zdobytą dzięki tej książce mogą skorzystać z platformy edukacyjnej „Kwadrans dla terapii”.
W książce – w praktyczny i przystępny sposób – zostały omówione takie zagadnienia, jak:
• charakterystyka zaburzenia ze spektrum autyzmu;
• wybór skutecznej terapii;
• budowanie relacji z dzieckiem;
• tworzenie efektywnego systemu motywacyjnego;
• angażowanie rodziców w proces terapii;
• określenie umiejętności, które należy rozwijać podczas terapii;
• tworzenie zindywidualizowanego programu terapeutycznego, dostosowanego do potrzeb i możliwości dziecka;
• przygotowanie miejsca do nauki i dobór materiałów edukacyjnych;
• pisanie programów edukacyjnych, prowadzenie rejestracji i ustalanie kolejnych kroków uczenia;
• monitorowanie i ocena postępów;
• radzenie sobie z zachowaniami niepożądanymi przez uczenie zachowań alternatywnych;
• rozwijanie samodzielności u dziecka;
• kształtowanie podstawowych kompetencji społecznych i zachowań werbalnych.
Doktor Anna Budzińska, psycholog i terapeutka, uczy dorosłych w Polsce i innych krajach europejskich oraz Stanach Zjednoczonych, jak radzić sobie z zaburzeniami ze spektrum autyzmu. Wie, jak uczyć skutecznie. Niczym przewodnik prowadzi czytelnika przez 33 rozdziały książki, omawiając najistotniejsze kwestie związane z wychowaniem i nauką dziecka z autyzmem. Pisze językiem prostym, zrozumiałym, nie omijając trudnych terminów i problemów. Tłumaczy wszystko słowem, obrazem, przykładem, odwołując się jednocześnie do danych z badań naukowych. Jej celem jest przekazanie nie tego, co należy wiedzieć, lecz tego, co należy umieć, będąc rodzicem, nauczycielem czy terapeutą dziecka z autyzmem.
Niniejsza książka to swego rodzaju elementarz, przewodnik dla każdego odbiorcy. Nie należy jej pominąć.
prof. dr hab. Marta Bogdanowicz
SPIS TREŚCI
Wstęp
Podziękowania
Rozdział 1
Czym jest zaburzenie ze spektrum autyzmu
Rozdział 2
Skuteczna terapia dziecka z zaburzeniem ze spektrum autyzmu
Rozdział 3
Rodzice w terapii
Rozdział 4
Ocena sfer deficytowych
Rozdział 5
Tworzenie programów edukacyjnych i zbieranie danych
Rozdział 6
Funkcje zachowań niepożądanych
Rozdział 7
Uczenie zachowań alternatywnych
Rozdział 8
Nagrody w terapii
Rozdział 9
Tablica wyboru nagród
Rozdział 10
Żetonowy system wzmocnień
Rozdział 11
Kontrakty behawioralne
Rozdział 12
Zasady podawania nagród
Rozdział 13
Organizacja przestrzeni
Rozdział 14
Organizacja materiałów edukacyjnych
Rozdział 15
Generalizacja nabytych umiejętności
Rozdział 16
Podpowiedzi manualne
Rozdział 17
Podpowiedzi słowne
Rozdział 18
Modelowanie
Rozdział 19
Plany aktywności
Rozdział 20
Metoda skryptów i ich wycofywania
Rozdział 21
Uczenie incydentalne
Rozdział 22
Metoda wyodrębnionych prób
Rozdział 23
Podstawowe umiejętności społeczne
Rozdział 24
Prośby i proszenie o pomoc
Rozdział 25
Zabawa – od czego zacząć?
Rozdział 26
Naśladowanie ruchów
Rozdział 27
Imitacja werbalna
Rozdział 28
Dopasowywanie
Rozdział 29
Rozumienie mowy
Rozdział 30
Mowa czynna
Rozdział 31
Zabawa
Rozdział 32
Umiejętności grafomotoryczne
Rozdział 33
Umiejętności samoobsługowe
Słowniczek
Bibliografia
Opinie
Na razie nie ma opinii o produkcie.