www.zak24.pl
INTERNETOWA KSIĘGARNIA NAUKOWO - AKADEMICKA

SKUTECZNA TERAPIA DZIECKA Z AUTYZMEM

47,90  (w tym 5% VAT)

ISBN: 978-83-7489-845-4
Wydanie 1
Okładka Miękka ze skrzydełkami
Format 165×235 mm
Liczba stron 280

Brak w magazynie

Opis

SKUTECZNA TERAPIA DZIECKA Z AUTYZMEM Praktyczny poradnik dla terapeutów i rodziców

Autor: Anna Budzińska
Wydawca: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne / GWP

 

Metody i techniki stosowanej analizy zachowania

Wczesna diagnoza i jak najszybsze rozpoczęcie skutecznej terapii mogą znacząco wpłynąć na funkcjonowanie dziecka z autyzmem oraz całej jego rodziny. Dają niepowtarzalną szansę na godne i samodzielne życie.

W przypadku zaburzeń ze spektrum autyzmu kluczowa jest terapia o udowodnionej naukowo skuteczności – stosowana analiza zachowania, zwana też terapią behawioralną. Autorka, specjalistka z wieloletnim doświadczeniem, szczegółowo omawia praktyczne kwestie związane z kolejnymi etapami terapii. Wyjaśnia, jak stworzyć zindywidualizowany system motywacyjny, jakie techniki terapeutyczne najlepiej stosować, jak ocenić i rozwijać sfery deficytowe oraz jakie programy wprowadzać, w miarę jak dziecko robi postępy. Wskazuje konkretne metody radzenia sobie z zachowaniami utrudniającymi naukę i codzienne funkcjonowanie. Podkreśla również wagę odpowiedniej organizacji przestrzeni terapeutycznej i zaangażowania rodziców w proces terapii, tak aby stał się stylem życia rodziny.

Ta niezwykle potrzebna książka to niezbędnik osób zajmujących się dziećmi z zaburzeniami ze spektrum autyzmu i prowadzących terapię takich dzieci. Autorka w bardzo jasny i przystępny sposób prezentuje wiele praktycznych wskazówek i metod pracy o naukowo udowodnionej skuteczności. Korzyści z lektury odniosą zarówno terapeuci, jak i rodzice – tworzący swego rodzaju zespół terapeutyczny, pomagający dziecku skuteczniej i szybciej rozwijać pożądane umiejętności. Osoby chcące poszerzyć wiedzę zdobytą dzięki tej książce mogą skorzystać z platformy edukacyjnej „Kwadrans dla terapii”.

 

W książce – w praktyczny i przystępny sposób – zostały omówione takie zagadnienia, jak:

• charakterystyka zaburzenia ze spektrum autyzmu;
• wybór skutecznej terapii;
• budowanie relacji z dzieckiem;
• tworzenie efektywnego systemu motywacyjnego;
• angażowanie rodziców w proces terapii;
• określenie umiejętności, które należy rozwijać podczas terapii;
• tworzenie zindywidualizowanego programu terapeutycznego, dostosowanego do potrzeb i możliwości dziecka;
• przygotowanie miejsca do nauki i dobór materiałów edukacyjnych;
• pisanie programów edukacyjnych, prowadzenie rejestracji i ustalanie kolejnych kroków uczenia;
• monitorowanie i ocena postępów;
• radzenie sobie z zachowaniami niepożądanymi przez uczenie zachowań alternatywnych;
• rozwijanie samodzielności u dziecka;
• kształtowanie podstawowych kompetencji społecznych i zachowań werbalnych.

 

Doktor Anna Budzińska, psycholog i terapeutka, uczy dorosłych w Polsce i innych krajach europejskich oraz Stanach Zjednoczonych, jak radzić sobie z zaburzeniami ze spektrum autyzmu. Wie, jak uczyć skutecznie. Niczym przewodnik prowadzi czytelnika przez 33 rozdziały książki, omawiając najistotniejsze kwestie związane z wychowaniem i nauką dziecka z autyzmem. Pisze językiem prostym, zrozumiałym, nie omijając trudnych terminów i problemów. Tłumaczy wszystko słowem, obrazem, przykładem, odwołując się jednocześnie do danych z badań naukowych. Jej celem jest przekazanie nie tego, co należy wiedzieć, lecz tego, co należy umieć, będąc rodzicem, nauczycielem czy terapeutą dziecka z autyzmem.
Niniejsza książka to swego rodzaju elementarz, przewodnik dla każdego odbiorcy. Nie należy jej pominąć.

prof. dr hab. Marta Bogdanowicz

 

 

SPIS TREŚCI

Wstęp

Podziękowania

Rozdział 1
Czym jest zaburzenie ze spektrum autyzmu

Rozdział 2
Skuteczna terapia dziecka z zaburzeniem ze spektrum autyzmu

Rozdział 3
Rodzice w terapii

Rozdział 4
Ocena sfer deficytowych

Rozdział 5
Tworzenie programów edukacyjnych i zbieranie danych

Rozdział 6
Funkcje zachowań niepożądanych

Rozdział 7
Uczenie zachowań alternatywnych

Rozdział 8
Nagrody w terapii

Rozdział 9
Tablica wyboru nagród

Rozdział 10
Żetonowy system wzmocnień

Rozdział 11
Kontrakty behawioralne

Rozdział 12
Zasady podawania nagród

Rozdział 13
Organizacja przestrzeni

Rozdział 14
Organizacja materiałów edukacyjnych

Rozdział 15
Generalizacja nabytych umiejętności

Rozdział 16
Podpowiedzi manualne

Rozdział 17
Podpowiedzi słowne

Rozdział 18
Modelowanie

Rozdział 19
Plany aktywności

Rozdział 20
Metoda skryptów i ich wycofywania

Rozdział 21
Uczenie incydentalne

Rozdział 22
Metoda wyodrębnionych prób

Rozdział 23
Podstawowe umiejętności społeczne

Rozdział 24
Prośby i proszenie o pomoc

Rozdział 25
Zabawa – od czego zacząć?

Rozdział 26
Naśladowanie ruchów

Rozdział 27
Imitacja werbalna

Rozdział 28
Dopasowywanie

Rozdział 29
Rozumienie mowy

Rozdział 30
Mowa czynna

Rozdział 31
Zabawa

Rozdział 32
Umiejętności grafomotoryczne

Rozdział 33
Umiejętności samoobsługowe

Słowniczek

Bibliografia

Opinie

Na razie nie ma opinii o produkcie.

Napisz pierwszą opinię o „SKUTECZNA TERAPIA DZIECKA Z AUTYZMEM”

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *