Opis
Sąd Ostateczny Hansa Memlinga. Losy – prawo – symbole
Autor: Joanna Kamień, Beata Możejko, Jerzy Zajadło, Kamil Zeidler (red.)
Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego
Książka porusza wiele różnych i niezwykle interesujących wątków dotyczących Sądu Ostatecznego Hansa Memlinga, które wcześniej były podejmowane w bogatej literaturze tematu, choć Czytelnik znajdzie tu także całkiem nowe rozważania, a w wielu miejscach poszerzenie i pogłębienie dotychczasowych dyskusji. Służy temu między innymi umożliwienie prezentowania przez autorów nieraz zgoła odmiennych stanowisk co do poruszanych kwestii. Dyskusja na kartach książki toczy się w szczególności wokół następujących zagadnień: Kto jest autorem Sądu Ostatecznego i kiedy go namalował? Kim był fundator obrazu, a kim jego zdobywca? Skąd tryptyk wziął się w Gdańsku i jakie były jego losy? Jaki jest stan zachowania obrazu i czy kolejne konserwacje były przeprowadzane w sposób właściwy? Kogo Memling przedstawił na swoim dziele? Jakie inspiracje artystyczne wywołał tryptyk w różnych sztukach, a z jakich sam czerpał? Czy i na ile artysta znał anatomię? Jaka jest symbolika obrazu? Jaka jest relacja przedstawienia sądu wobec prawa kanonicznego? Wreszcie, gdzie jest miejsce Sądu Ostatecznego – w muzeum czy w kościele?
Spis treści
Wstęp (Joanna Kamień, Beata Możejko, Jerzy Zajadło, Kamil Zeidler) ∙ 7
Beata Możejko
Atak Paula Benekego na galerę „Św. Andrzej/Św. Mateusz”,
czyli o tym jak Sąd Ostateczny Hansa Memlinga znalazł się w Gdańsku ∙ 13
Andrzej Januszajtis
Od raportu Xellera do Indeksu Marburskiego ∙ 23
Magdalena Podgórzak
Alicja Andrzejewska-Zając
Sąd Ostateczny Hansa Memlinga. Dzieje powojenne ∙ 31
Sylwia Bykowska
Problematyka powrotu Sądu Ostatecznego Hansa Memlinga do Polski
po II wojnie światowej na łamach prasy ∙ 45
Kamil Zeidler
Spór o Sąd Ostateczny Hansa Memlinga
jako trudny przypadek w prawie – pierwsze spojrzenie ∙ 65
Juliusz A. Chrościcki
Profesorowie Michał Walicki i Jan Białostocki
jako badacze gdańskiego ołtarza Hansa Memlinga ∙ 75
Iwona Szmelter
Zagadnienia wielodyscyplinarnych badań i identyfikacji
tryptyku Sąd Ostateczny z Muzeum Narodowego w Gdańsku
jako dzieła Rogiera van der Weydena i Hansa Memlinga ∙ 91
Andrzej Woziński
Tryptyk z Sądem Ostatecznym
z lat 1466–1473 w Muzeum Narodowym w Gdańsku.
Refleksje na temat twórcy, dzieła, funkcji, odbiorców i recepcji ∙ 131
Jerzy Jankau
Sądu Ostatecznego Hansa Memlinga czytanie anatomiczne ∙ 155
Maciej Jońca
Sąd Ostateczny jako ordalium – wizja Hansa Memlinga ∙ 167
Karol Dobrzeniecki
Symbolika sprawiedliwości na przykładzie
Sądu Ostatecznego Hansa Memlinga. Zarys problematyki ∙ 181
Janusz Mosakowski
Tryptyk Hansa Memlinga
w niemieckiej i polskiej beletrystyce ostatnich dwóch stuleci ∙ 191
Ludwik Kostro
Tworzenie się idei Sądu Ostatecznego
w judaizmie i chrześcijaństwie ∙ 215
Stanisław Judycki
Sąd Ostateczny: reinterpretacja cierpienia i anihilacja zła ∙ 235
Jerzy Zajadło
„Jesteśmy ostateczni nie dlatego, że jesteśmy nieomylni,
lecz jesteśmy nieomylni wyłącznie dlatego, że jesteśmy ostateczni” ∙ 253
Literatura ∙ 271
O Autorach ∙ 301
Opinie
Na razie nie ma opinii o produkcie.