www.zak24.pl
INTERNETOWA KSIĘGARNIA NAUKOWO - AKADEMICKA

Projekt interdyskursu. O tekstowym przekraczaniu granic między naukami w twórczości Michała Hellera

24,60 

ISBN: 978-83-7865-942-6

Rok wydania: 2020

Liczba stron: 308

Format: 160 x 220 mm

Opis

Projekt interdyskursu. O tekstowym przekraczaniu granic między naukami w twórczości Michała Hellera

Autor: Martyna Wielewska-Baka

Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego

 

Książka jest nieznacznie zmienioną wersją obronionej w 2017 roku rozprawy doktorskiej, która została wyróżniona w konkursie prac doktorskich z roku 2018. Podejmuje temat interdyscyplinarnego dialogu między naukami humanistycznymi a naukami ścisłymi na przykładzie twórczości Michała Hellera, filozofa, fizyka, kosmologa, pasjonata matematyki, księdza, profesora uniwersyteckiego, założyciela Centrum Kopernika Badań Interdyscyplinarnych, laureata Nagrody Templetona. Na podstawie kilkudziesięciu esejów i książek Hellera autorka próbuje zdefiniować charakter międzynaukowego dialogu i ukazać miejsce literatury popularnonaukowej w tymże dialogu, prześledzić role, w jakie usiłuje wejść piszący filozof-naukowiec, zbadać za pomocą narzędzi filologicznych literackość tekstów Hellera, postawić pytania o realność projektu między dyskursami oraz przyjrzeć się środowisku naukowemu i czasom, w których przyszło tworzyć Hellerowi.

 

Spis treści

Wprowadzenie. „Blizny przedziałów wypowiedzeń”.

Michał Heller jako pisarz interdyscyplinarny . . . . . . . . . . . . . . . . 9

Rozdział 1

W stronę podmiotowej emancypacji:

twórcze i dialogiczne aspekty interdyskursu . . . . . . . . . . . . . . . . 29

1.1. Między zależnością a władzą: podmiot, dyskurs, instytucja . . . . . . . 30

1.2. Interdyskursywna heterogeniczność . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 37

1.3. Obrazy świata a porozumienie dyscyplin . . . . . . . . . . . . . . . . 55

1.4. „Korytarz głosów”. Dialogiczne aspekty interdyskursu . . . . . . . . . 61

Rozdział 2

Popularyzacja jako kształtowanie interdyskursu.

Hellerowskie strategie krytycznej lektury . . . . . . . . . . . . . . . . . . 69

2.1. Działalność popularnonaukowa . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 69

2.2. Charakterystyka działów i czasopism . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 71

2.3. Twórczość popularnonaukowa jako pisarstwo intertekstualne . . . . . 92

2.4. Heller jako recenzent: charakter recenzji

a charakter czasopisma . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 97

2.5. Popularyzator jako rola społeczna i instytucja . . . . . . . . . . . . . . 126

Rozdział 3

Marzenia o całości. Eseistyczne reminiscencje

i estetyzacja dyskursu naukowego jako reintegracja kultury . . . . . . . . 129

3.1. Między eseistyką a popularyzacją . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 129

3.2. Tradycje Hellerowskiej eseistyki . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 132

3.3. Hellerowskie rozróżnienie: między eseistyką a studiami . . . . . . . . 137

3.4. Literacka topografia interdyskursu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 144

3.5. Reintegracje: między antycypacją a reminiscencją . . . . . . . . . . . . 154

3.6. Estetyzacja dyskursu naukowego . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 158

Rozdział 4

Racjonalizacja i mediacja.

O nowych rolach współczesnego intelektualisty . . . . . . . . . . . . . . 193

4.1. Kondycja współczesnego intelektualisty . . . . . . . . . . . . . . . . . 193

4.2. „Zagrożenie elitarnością” . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 199

4.3. Mediacja w sporze o kulturę . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 202

4.4. Racjonalizacja w zsekularyzowanym świecie . . . . . . . . . . . . . . 217

Rozdział 5

Dzieci wszechświata. Hellerowska antropologia

z perspektywy posthumanizmu, postsekularyzmu

i humanistyki afirmatywnej . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 243

5.1. Rekolekcje jako tekstowe hybrydy:

pomiędzy sekularyzacją a intensyfikacją formy . . . . . . . . . . . . . 243

5.2. Między naiwnym optymizmem a krytyczną afirmacją . . . . . . . . . . 251

5.3. Krytyka antropocentryzmu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 253

5.4. Antropologia kosmologiczna . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 257

5.5. Widmo sekularyzmu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 265

5.6. Przeciw odczarowaniu nauki . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 266

5.7. Hellerowska antropologia. Podsumowanie . . . . . . . . . . . . . . . . 271

Podsumowanie. Udzielanie głosu . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 273

Bibliografia . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 291

Nota bibliograficzna . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 304

Wykaz skrótów cytowanych utworów Michała Hellera . . . . . . . . . . . 305

Summary . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 307

 

Opinie

Na razie nie ma opinii o produkcie.

Napisz pierwszą opinię o „Projekt interdyskursu. O tekstowym przekraczaniu granic między naukami w twórczości Michała Hellera”

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *